  • 51. Data: 2012-09-24 12:14:47
    Temat: Re: zgubiona karta z PayPass
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Mon, 24 Sep 2012 10:10:04 +0200, Chris94 <chris94@wytnij_to.poczta.fm>
    wrote:

    > Czy mógłbyś napisać cos więcej na ten temat?
    > Czy ta zmiana mówi cos na temat odpowiedzialności banku lub klienta za
    > transakcje dokonane bez autoryzacji?
    > Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
    > przeprowadzane off-line!
    > W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
    > zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
    > obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
    > Prawdę mówiąc, strach mieć taką kartę!

    O nowej ustawie się nie wypowiem, ale w temacie dodam, że na stronach Citi
    znalazłem takie coś:

    http://www.online.citibank.pl/p/karta_zblizeniowa.do
    "Jakie kroki musi podjąć klient w przypadku utraty lub kradzieży karty
    zbliżeniowej?

    Zasada postępowania jest taka sama jak dla każdej karty bankowej. W
    przypadku utraty lub kradzieży karty zbliżeniowej klienci muszą
    bezzwłocznie skontaktować się z bankiem, by zablokować kartę. W przypadku
    standardowych transakcji kartowych, do momentu zastrzeżenia karty
    właściciel odpowiada za transakcje do równowartości 150 euro. W przypadku
    transakcji zbliżeniowych właściciel nie ponosi tego ryzyka jeśli nie
    doszło do zaniedbań, a ewentualne koszty wykonanych operacji bierze na
    siebie bank - wydawca karty."

    Czyli jak widać są banki oraz mbąki, które mają w dupie klienta.
    Zdecydowanie zalecam rezygnację z kart w mbąku (lub użycie dziurkacza).

    Matt

  • 52. Data: 2012-09-24 20:31:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:

    > Czy ta zmiana mówi cos na temat odpowiedzialności banku lub klienta za
    > transakcje dokonane bez autoryzacji?

    Odpowiedzialność banku to jego sprawa i nie jest przedmiotem tej ustawy.

    Chyba jasne jest, że klient nie może odpowiadać za fraudy dokonane
    bez utraty przez niego karty, to było też poprzednio.

    > Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
    > przeprowadzane off-line!

    A co to za różnica? Ważne jest czy transakcja została zlecona przez
    klienta (lub czy się do niej przyczynił - szczegóły w ustawie), albo czy
    została dokonana utraconą kartą. Bank ma prawo obciążyć klienta za
    fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
    i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient
    nie miał wpływu.

    > W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
    > zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
    > obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!

    No to co z tego? Blokada to zabezpieczenie banku, nie klienta.
    Bardziej bym się martwił bezstykowością, która nie jest do niczego
    potrzebna (no chyba że do dokonywania fraudów, lub np. do śledzenia
    i/lub identyfikacji ludzi).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 53. Data: 2012-09-24 21:40:59
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 24 Sep 2012 20:31:31 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
    > i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient

    Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
    on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
    jest przywiązana. I dotychczasowa debetowa karta mBanku zapewniała mi
    ten spokój ducha, że nawet w przypadku jej utraty mogłem być stratny
    tylko tyle, ile środków było na koncie tej karty.
    Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
    autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
    wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
    karty.
    Regulaminowa bajeczka o możliwości zastrzeżenia karty ładnie brzmi w
    teorii, ale ma się nijak do rzeczywistości, gdyż fakt utraty karty
    użytkownik najprawdopodobniej wykryje dopiero wtedy, gdy tej karty
    będzie ponownie potrzebował, co może nastąpić nawet dopiero za kilka
    dni.

    > No to co z tego? Blokada to zabezpieczenie banku, nie klienta.

    Brak blokady na koncie jest dowodem, że operacje tą kartą nie są
    autoryzowane przez bank i że ewentualny oszust może mi zrobić na koncie
    olbrzymi debet, zanim ktokolwiek się zorientuje, że coś nie gra.
    Dotychczas miałem włączone powiadamianie SMS-em o każdej operacji kartą.
    W razie utraty lub sklonowania mojej karty, natychmiast wiedziałbym o
    każdej próbie fraudu i mógłbym natychmiast kartę zablokować. Obecnie
    dokonałem już kilku płatności tą kartą i żadnego SMS-a o dokonanej
    transakcji nie dostałem.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 54. Data: 2012-09-24 21:46:13
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 24 Sep 2012 12:14:47 +0200, Matt napisał(a):

    > W przypadku
    > transakcji zbliżeniowych właściciel nie ponosi tego ryzyka jeśli nie
    > doszło do zaniedbań, a ewentualne koszty wykonanych operacji bierze na
    > siebie bank - wydawca karty."

    Kluczowe tutaj może rozumienie pojęcia "jeśli nie doszło do zaniedbań".
    Obawiam się, że utratę karty bank uzna za zaniedbanie i jak zwykle
    fraudem obciąży klienta.

  • 55. Data: 2012-09-24 22:11:17
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 24.09.2012 21:40, Chris94 pisze:

> [...]
    > autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
    > wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika

    Halo halo, nie trudne do wyobrażenia tylko 100zł (2x 50zł). Tyle da się
    bez wklepywania PINu zrobić paypassem.

    p. m.

  • 56. Data: 2012-09-25 04:00:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Chris94 wrote:
    > Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
    > on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
    > jest przywiązana.

    Nie nie nie.

    Juz tyle razy pisalem, ze nie.

    No to jeszcze raz.
    1. Zrobie rezerwacje w hotelu na jedną noc i oproznie barek w pokoju do
    czysta.

    2. Pojde do knajpy i na slipie dopiszę kelnerowi napiwek.

    3. Zatankuję na stacji, gdzie preautoryzacja jest na minimalną kwotę np
    1 euro a rozliczenie leci dopiero po zatankowaniu.

    4. Kupie cos zagranicą i kurs wymiany pojdzie w gorę.

    Wszystko to spowoduje, ze na koncie będziesz miał debet. Jak zrobisz to
    sam, to nawet legalny, tyle ze kosztowny.

  • 57. Data: 2012-09-25 14:12:49
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 24 Sep 2012 22:11:17 +0200, m napisał(a):

    > Halo halo, nie trudne do wyobrażenia tylko 100zł (2x 50zł). Tyle da się
    > bez wklepywania PINu zrobić paypassem.

    Jesteś tego pewien?
    Więc przeczytaj sobie w tym samym wątku ten post:

    Kobiecie w ciągu jednego dnia zrobiono fraud na kwotę 3500 zł.
    Jakby nie liczyć, to jest trochę więcej niż 100 zł ;)

  • 58. Data: 2012-09-25 15:29:23
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 25.09.2012 14:12, Chris94 pisze:

    > Jesteś tego pewien?
    > Więc przeczytaj sobie w tym samym wątku ten post:

    Mógłbyś dać "normalniejszy" link? W sensie - link do jakiegoś google
    groups czy coś? Wiem, lameria totalna, ale widać zatraciłem umiejętność
    szukania po msgid. Google chyba też zatraciły (albo skrzętnie schowały).
    Thunderbird zatracił ...

    p. m.

  • 59. Data: 2012-09-25 19:00:34
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Tue, 25 Sep 2012 15:29:23 +0200, m napisał(a):

    > Mógłbyś dać "normalniejszy" link? W sensie - link do jakiegoś google
    > groups czy coś?

    http://grupy-dyskusyjne.money.pl/pl;biznes;banki,wat
    ek,1089707-p1.html

    > Wiem, lameria totalna, ale widać zatraciłem umiejętność
    > szukania po msgid. Google chyba też zatraciły (albo skrzętnie schowały).

    Po prostu Google robi wszystko, żeby o usenecie ludzie zapomnieli jak
    najszybciej.
    Charakterystyczne jest to, że dla niezalogowanych Google nie zwraca
    żadnych wyników wyszukiwania z grup dyskusyjnych, nawet wtedy, gdy
    wyszukiwanie na stronach WWW nie dało żadnych rezultatów, a w usenecie
    są odpowiedzi na zadane pytanie.
    I pomyśleć, że Google właśnie usenetowi zawdzięcza swoje istnienie i
    sukces!

  • 60. Data: 2012-09-25 21:19:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Kluczowe tutaj może rozumienie pojęcia "jeśli nie doszło do zaniedbań".
    > Obawiam się, że utratę karty bank uzna za zaniedbanie i jak zwykle

    Akurat to jest opisane w ustawie i w takim przypadku odpowiedzialność
    klienta ograniczona jest do 150 euro, jeśli fraudy zostały dokonane
    przed zgłoszeniem utraty karty.
    Jeśli później, to klient za to w ogóle nie odpowiada.
    Należy też zauważyć, że np. podanie prawidłowego PINu itp. niczego tu
    nie zmienia - bo PIN da się uzyskać bez "współudziału" posiadacza karty.
    --
    Krzysztof Halasa