  • 11. Data: 2003-12-30 12:01:15
    Temat: Re: zmiana funuszu emerytalnego?
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    tomekk <g...@p...com> napisał(a):

> [...]
    (...)
    > Fajnie Ci to wyszło... Jakby inaczej niż przed dwoma godzinami :-)

    Wyszlo nawet troche podobnie :)
    Autorowi wątku chciałem zasugerować ze warto zwrocic uwage na to który
    fundusz 'najszybciej tanieje'

    Oczywiscie że ten ich kalkulator liczy wg parametrow 'na dzien dzisiejszy' a
    ktore za rok moga sie zmienic bo sie okaze ze euro kosztuje 5.50 pln i mamy
    3% inflacji...
    Ja obstaje przy tym ze lepiej wybrac tani fundusz juz od pierwszego roku a
    takim jest Allianz albo Commercial Union od 2 roku członkostwa.

    Ale i tak te dane mogą już za 4 miesiące być zupełnie nieaktualne bo chyba od
    1.04.2004 maksymalna prowizja od składki będzie wynosiła 7%
    W związku z tym można się liczyć ze zmianami strategii OFE i zmianami
    prowizji za zarządzanie.

    > Ale jeszcze raz chciałem przypomnieć (interesujesz sie FI - to wiesz), że to
    > jest wróżenie z fusów.

    Wiem że to wróżenie ale od pół roku obserwuje niemal codziennie 6 FIO, a
    konkretnie jak wpływa 'prowizja od wpłaty' na saldo...

    Porównanie jest dosyć rzetelne bo równych wpłat dokonuję równocześnie więc
    jest co najwyżej 1-2 dni róznicy jesli chodzi o wartość jednostek.
    Po pół roku fundusze PKO/CS w Inteligo są daleko w tyle za analogicznymi
    funduszami Skarbiec i Citi w mBanku.
    A mówiąc dokładniej fundusze w Inteligo są jak na razie na lekkim minusie bo
    część kupiłem 'na górce' w lipcu albo sierpniu.
    Wynika to tylko z tego że za zakup jednostek PKO/CS w Inteligo płaci się
    prowizję 4%.
    Jest to więc sytuacja niemal identyczna z płaceniem składek do OFE gdzie na
    początku pobrana zostaje podobna prowizja.
    Skarbiec Akcja albo City Akcja kupione bez prowizji w mBanku są jakieś 8% do
    przodu podczas gdy PKO/CS ledwo "odrobił" pobrane przy zakupie prowizje...

    Można sobie tylko gdybać po jakim czasie OFE pobierające 8% "od składki"
    odrabiają zagrabione pieniądze...

    > Jeśli mi nie ufasz sam ręcznie policz te koszty - wyjdzie Ci to samo...

    Ufam Ci :))

    Tak przy okazji zastanawiam się dlaczego:
    - OFE pobierają prowizję 'od składki' tłumacząc to 'kosztami
    administacyjnymi'?
    Bo skoro to są koszty - to są względnie stałe tak jak koszty konta w banku -
    parę złotych miesięcznie. Ale nie do cholery procent od składki.
    Zresztą jeśli już to ten kto wpłaci składke 120 pln powinien płacić mniejszą
    prowizję niż ten którego składka wynosi 80 pln bo w sumie przez 30 lat daje
    OFE zarobić znacznie więcej...
    BTW ciekawe jaki bank by przeżył gdyby pobierał klientom np 2% od sumy wpłat
    w danym miesiącu...

    - Dlaczego fundusze III-filara (często oferowane przez te same "firmy")
    pobierają prowizję tylko za zarządzanie w wysokości niecałych 2%...
    Czym dla zarządzającego funduszem (pomijając nadzór, gwarancje i zaostrzony
    risk management) rózni się II-filar od III-go??

    Żeby nie było... myślę że znam odpowiedź na te pytania :))

    --
    Franz

  • 12. Data: 2003-12-30 12:14:21
    Od: "tomekk" <g...@p...com>

    Użytkownik "Franz " <f...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Wyszlo nawet troche podobnie :)
    > Autorowi wątku chciałem zasugerować ze warto zwrocic uwage na to który
    > fundusz 'najszybciej tanieje'

    Tak sobie mysle - nie wiem w jakim ten ktoś jest wieku, bo jeśli nie ma
    powiedzmy tych 20 kilku lat a pytanie jest związane ze zmianą OFE to
    faktycznie Twoje podejście jest słuszne (ja w moich wyliczeniach zakładałem,
    ze pieniądze będą wpływaly na konto przez 40 lat).

> [...]
    > Ja obstaje przy tym ze lepiej wybrac tani fundusz juz od pierwszego roku a
    > takim jest Allianz albo Commercial Union od 2 roku członkostwa.

    Ale jeśli jest tak jak ja zakładałem, to się z Tobą nie zgadzam. Popatrz na
    to z perspektywy kilkudziesięciu lat - przecież to tak ma działać...

> [...]
    > 1.04.2004 maksymalna prowizja od składki będzie wynosiła 7%
    > W związku z tym można się liczyć ze zmianami strategii OFE i zmianami

    Tak to prawda. Ale znając życie to na czym innym sobie odbiją :-)

    > Wiem że to wróżenie ale od pół roku obserwuje niemal codziennie 6 FIO, a
    > konkretnie jak wpływa 'prowizja od wpłaty' na saldo...

    Nie chce Cię przekonywać do Supermarketu inwestycyjnego, ale ja w mBanku nie
    płace prowizji...

> [...]
    na
    > początku pobrana zostaje podobna prowizja.

    Szkoda tylko, ze nie można robić raz na kwartał konwersji :-))))))))

> [...]
    >
    > Można sobie tylko gdybać po jakim czasie OFE pobierające 8% "od składki"

    Ładnie to nazwałeś :-) Ale to w końcu instytucje komercyjne. Jeśli nie
    nastawione na pieniądze z opłat to ze sprzedaży całego OFE :-( - Zobaczymy
    ile nam ubędzie OFE w tym roku...

    > Ufam Ci :))

    tja...

> [...]
    banku -
    > parę złotych miesięcznie. Ale nie do cholery procent od składki.

    A dlaczego nie? Jak kupujesz FI to nie płacisz takich oplat? (tzn ja nie
    wiem bo nie płace, ale normalnie - nie przez mBank?)

> [...]
    zaostrzony
    > risk management) rózni się II-filar od III-go??
    >
    > Żeby nie było... myślę że znam odpowiedź na te pytania :))

    No więc właśnie... To nie jest obowiązkowe.
    tomekk

  • 13. Data: 2003-12-30 12:43:11
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Franz wrote:

> [...]
    > przodu podczas gdy PKO/CS ledwo "odrobił" pobrane przy zakupie prowizje...

    Rownie dobrze moglo byc inaczej. Juz kiedys na tej grupie udowodnilem na
    podstawie autentycznych danych, ze oplaty za nabycie jednostek FI sa
    mniej wazne od wynikow inwestycyjnych.

  • 14. Data: 2003-12-30 13:10:46
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej> napisał(a):

    > Rownie dobrze moglo byc inaczej. Juz kiedys na tej grupie udowodnilem na
    > podstawie autentycznych danych, ze oplaty za nabycie jednostek FI sa
    > mniej wazne od wynikow inwestycyjnych.

    Mowimy o OFE czy FIO ??
    Nie bardzo przekonuje mnie 'rownie dobrze moglo byc inaczej' bo brzmi malo
    empirycznie :) Równie dobrze to znaczy jak?
    50% na 50% ??
    Na mój chlopski rozum większa prowizja pobierana na początku znacząco
    zmniejsza konkurencyjność danego funduszu w porównaniu z funduszem który
    pobiera mniejsze prowizje choćby nawet chodziło o okres 40-sto letni,
    gdzie pewne różnice ulegają zatarciu.
    Pewnie jest jakiś mądry model matematyczny na opisanie tego jak ksztaltuje
    się procent składany w zależności od inwestowanej kwoty w takim horyzoncie
    czasowym. Może masz gdzieś coś takiego?

    --
    Franz

  • 15. Data: 2003-12-30 13:35:33
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Franz wrote:

    > Mowimy o OFE czy FIO ??

    Cytowalem fragment o Inteligo i mbanku, wiec chybaa jasne jest, ze
    odnioslem sie do funduszy inewstycyjnych a nie emerytalnych.

  • 16. Data: 2003-12-30 15:27:17
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    tomekk <g...@p...com> napisał(a):

    > Ale jeśli jest tak jak ja zakładałem, to się z Tobą nie zgadzam. Popatrz na
    > to z perspektywy kilkudziesięciu lat - przecież to tak ma działać...

    To znaczy jak ;)?
    Tak jak zdecyduje socjalistyczne państwo które wie lepiej jak wypłacić mi
    moje własne pieniądze?

    System jest podobno wzorowany na 'sprawdzonych' modelach typu USA...
    Tyle ze niewiadome są kluczowe kwestie (moze część jest wiadoma ale nie
    chciało mi sie szukać ;)

    Zakłady emerytalne?
    Z tego co wiem to w projekcie który leży gdzieś w Sejmie jest to instytucja w
    której mogę sobie 'wykupić emeryturę' tzn będą mi łaskawie wypłacać jakieś
    tam MOJE pieniądze pobierając prowizję. Czy nikt nie potrafi sobie wyobrazic
    systemu w którym za 30 lat OFE wypłaca całą kwotę na moje konto żebym sobie
    poużywał ??
    A w ogóle to jak wygląda taka oto sytuacja:
    przechodzę na ową emeryturkę mając 65 lat, 'wykupuje' moją własną emeryturę w
    owym 'zakładzie' tzn co konkretnie dzieje się z pieniędzmi z konta w OFE?
    Przepływają do 'zakładu' który mi część wydziela a reszta leży bezczynnie?
    Tak na wszelki wypadek żebym sobie nie zrobił nimi krzywdy?

    Z szacunkowego wyliczenia wynika że na koncie w OFE uzbiera się ok 120 tyś
    złotych - czy mam prawo wybrać te pieniądze wcześniej po to by je dodatkowo
    zainwestować choćby przez 5 lat?
    Czy też socjalistyczne państwo wie lepiej?

    Co się dzieje z kwotą zgromadzoną na koncie w OFE w przypadku śmierci
    właściciela? Są obecnie jakieś regulacje prawne?

    > Ładnie to nazwałeś :-) Ale to w końcu instytucje komercyjne. Jeśli nie
    > nastawione na pieniądze z opłat to ze sprzedaży całego OFE :-(

    Coś co jest przymusowe z natury rzeczy nie może być "komercyjne" :)
    Powiem więcej - ustawodawca powinien zadbać aby obowiązkowa część systemu
    emerytalnego pełniła rolę służebną wobec obywateli a nie na odwrót.

    Że niby żadna instytucja finasowa by w to 'nie weszła' gdyby prowizje
    były 1-2%? A sprawdził to ktoś? Czy tylko w podkomisji wysłuchano jakiegoś
    pana z jakiegoś PTE który powiedział że to się nie będzie opłacać...

    A może trzeba było uchwalić ustawę o OFE wbrew lobby CU czy AIG i zobaczyć
    czy rzeczywiście nie będzie chętnych na 11 milionów ludzi którzy zapewnią
    dopływ 5 miliardów złotych żywej gotówki rocznie...

    --
    Franz

  • 17. Data: 2003-12-30 20:14:44
    Od: "tomekk" <g...@p...com>

    > To znaczy jak ;)?
    > Tak jak zdecyduje socjalistyczne państwo które wie lepiej jak wypłacić mi
    > moje własne pieniądze?

    Oj coś mi się wydaje, ze odeszliśmy nieco od tematu. Który dotyczył wyboru
    OFE a nie celowości jego istnienia i związanych z tym regulacji prawnych.
    Miłego wieczoru życze.
    tomekk