  • 1. Data: 2007-05-27 12:53:45
    Temat: Terminal drukuje pelny nr KK?
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Czy to normalne, że przy płaceniu KK, na wydruku który dostaję do
    podpisania, drukowany jest pełny numer karty? Na kopii dla mnie
    są drukowane (prawidłowo) tylko 4 ostatnie cyfry.

    KK Citi (Visa Silver), termainal (CardPoint) na małej stacji paliw.
    Tankowałem tam już wcześniej, ale nie zwróciłem na to uwagi - jak na
    razie nie było z tego powodu żadnych nieprawidłowości na KK, ale mam
    wątpliwości co do bezpieczeństwa takich praktyk, oraz ich celowości
    (terminal przesyła numer KK do banku, po co go dodatkowo drukuje?).

    Marek

  • 2. Data: 2007-05-27 14:12:02
    Temat: Re: Terminal drukuje pelny nr KK?
    Od: "Filip Lach" <f...@g...pl>

    MM <s...@a...gda.pl.invalid> napisał(a):

    > (terminal przesyła numer KK do banku, po co go dodatkowo drukuje?).
    >
    > Marek
    Żeby sprzedający mógł porównać numer karty wydrukowany na potwierdzeniu z
    numerem widniejącym na karcie. Inaczej mógłbyś skopiowanymi kartami płacić do
    woli.

  • 3. Data: 2007-05-27 15:45:05
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Filip Lach <f...@g...pl> wrote:
    > Żeby sprzedający mógł porównać numer karty wydrukowany na potwierdzeniu z
    > numerem widniejącym na karcie. Inaczej mógłbyś skopiowanymi kartami płacić do
    > woli.

    Ale nie w każdym punkcie sprzedaży tak jest. Jak to robią tam, gdzie
    pełny numer nie jest drukowany?

  • 4. Data: 2007-05-27 16:24:44
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-05-27 17:45, MM stwierdził, że:

    > Ale nie w każdym punkcie sprzedaży tak jest. Jak to robią tam, gdzie
    > pełny numer nie jest drukowany?

    Numer pojawia się na terminalu w momencie przeciągnięcia karty
    (obowiązkiem obsługującego jest porównaniu numeru karty z numerem
    wyświetlonym na terminalu), więc drukowanie go z w/w powodu imho nie ma
    sensu.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 5. Data: 2007-05-28 07:05:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 27 May 2007 12:53:45 +0000 (UTC), MM
    <s...@a...gda.pl.invalid> wrote:

    >Czy to normalne, że przy płaceniu KK, na wydruku który dostaję do
    >podpisania, drukowany jest pełny numer karty? Na kopii dla mnie
    >są drukowane (prawidłowo) tylko 4 ostatnie cyfry.

    Tak. Niedrukowanie na kopii dla klienta jest stosowane dlatego, że
    klienci w większości są ignorantami i wydaje im się, że tak nei
    powinno być.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 6. Data: 2007-05-28 07:06:20
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Raczej - ukrywanie go nei ma sensu.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 7. Data: 2007-05-28 09:42:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Tak. Niedrukowanie na kopii dla klienta jest stosowane dlatego, że
    > klienci w większości są ignorantami i wydaje im się, że tak nie
    > powinno być.

    Niedrukowanie na kopii dla klienta jest elementem kampanii
    propagandowej, mającej na celu wdrukowanie klientowi, że numer jest
    czymś tajnym. Kulminacją tego jest obciążanie klienta transakcjami
    dokonanymi przez osoby trzecie, na zasadzie "skoro złodziej znał
    numer, to znaczy, że klient numeru nie pilnował".

    MJ

  • 8. Data: 2007-05-28 09:54:51
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 28 May 2007 11:42:41 +0200, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:

    >czymś tajnym. Kulminacją tego jest obciążanie klienta transakcjami
    >dokonanymi przez osoby trzecie, na zasadzie "skoro złodziej znał
    >numer, to znaczy, że klient numeru nie pilnował".

    Istotnie. A klienci są dzięki temu przekonani, że bank ma rację, miast
    stac na stanowisku, że transakcja bez podpisanego przeze mnie slipa
    powinna być przez bank traktowana jako fraud, chyba, że szprzedawca
    dowiedzie, że to jednak ja kupowałem.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 9. Data: 2007-05-28 17:13:06
    Od: "Filip Lach" <f...@g...pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> napisał(a):

> [...]
    > stac na stanowisku, że transakcja bez podpisanego przeze mnie slipa
    > powinna być przez bank traktowana jako fraud, chyba, że szprzedawca
    Fascynuje mnie jedna rzecz, ostatnio w stanach kilkukrotnie spotkałem się z
    sytuacją, że przy małej kwocie transakcji <10 USD kilkutkrotnie nie wymagano
    ode mnie ani podpisu, ani PINu. Po prostu wraz z rachunkiem dostawałem wydruk
    z terminala i dowidzenia.
    Żeby było jasne - nie chodzi mi po głowie reklamowanie tych transakcji, bo
    chciałem ich dokonać, ale intryguje mnie jak to wygląda to od strony
    formalnej. Wydawałoby się, że takie transakcje są nieważne w świetle prawa...

  • 10. Data: 2007-05-28 17:14:40
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Filip Lach" <f...@g...pl> writes:

> [...]
    > ode mnie ani podpisu, ani PINu. Po prostu wraz z rachunkiem dostawałem wydruk

    "Od zawsze" na lotniskach w USA byly budki telefoniczne na karty
    platnicze. Wkladasz karte i dzwonisz. Zadnego pinu, zadnego nic.

    MJ