-
1. Data: 2013-01-15 12:51:17
Temat: UOKiK dobrał sie bankom do d...
Od: "witrak()" <w...@h...com>
News z PAP (z komunikatów giełdowych).
_______________________________________
UOKiK: decyzje ws. PKO BP, PKO SA, RAIFFEISEN BANK (komunikat)
15.01. Warszawa - UOKiK informuje:
Wprowadzająca w błąd kampania reklamowa, zwlekanie z
przekazywaniem do BIK informacji o
spłacie kredytu czy niedozwolone klauzule w umowach o kredyt
hipoteczny - to przykłady
praktyk zakwestionowanych przez Prezes UOKiK u trzech banków. Suma
nałożonych kar to ponad
6,5 mln zł.
Prezes UOKiK na bieżąco monitoruje rynek usług finansowych.
Niedawno wydane zostały trzy
decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów
przez PKP BP, PKO SA,
Raiffesien Bank Polska.
Decyzja ws. PKO BP
Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte w styczniu 2012
roku. Zastrzeżenia Prezes
UOKiK wzbudziła m.in. kampania reklamowa pt. Max pożyczka, mini
ratka, której spoty były
emitowane od października do grudnia 2010 r. Pojawiło się w nich
m.in. hasło 25,40
miesięcznie za każdy 1000 zł pożyczki, jednak kredyt na takich
warunkach mógł uzyskać
tylko klient posiadający rachunek, od co najmniej 6 miesięcy.
Zdaniem Prezes UOKiK,
prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu były
nieczytelne dla przeciętnego
konsumenta. Ze względu na małą wielkość czcionki, krótki czas
wyświetlania wielu klientów
mogło odnieść wrażenie, że oferta jest skierowana do każdego
konsumenta.
Za reklamę wprowadzającą w błąd kara nałożona na PKO BP wyniosła 2
844 558 zł. Decyzja nie
jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Decyzja ws. PKO SA
Postępowanie zostało wszczęte po skardze konsumenta w październiku
2011 roku. Wątpliwości
Prezes UOKiK wzbudziło zwlekanie z przekazywaniem do Biura
Informacji Kredytowej
informacji o spłacie kredytu czyli wygaśnięciu zobowiązania. BIK
jest instytucją, do
której trafiają informacje o zobowiązaniach finansowych
konsumentów zaciągniętych w
bankach lub skokach. Po udzieleniu kredytu lub po jego spłacie,
muszą one niezwłocznie
przekazywać do BIK informacje o zadłużeniu kredytobiorców lub jego
spłacie. Jak ustalił
UOKiK, PKO SA przekazywał dane o wygaśnięciu zobowiązania w
terminie od 4 do 8 tygodni. W
związku z tym, konsument, który spłacił jeden kredyt i chciał
zaciągnąć następny mógł nie
mieć zdolności kredytowej, ponieważ informacja o jego zadłużeniu
nadal widniała w BIK. Nie
wiedział również, że informacja o spłacie zadłużenia zostanie
przekazana do BIK z takim
opóźnieniem.
Kara nałożona na PKO SA wyniosła 1 833 182 zł. Bank zaniechał
stosowania kwestionowanej
klauzuli. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od
niej odwołanie do sądu.
Decyzja ws. Raiffeisen Bank Polska
Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte w czerwcu 2011
roku. Przyczyną interwencji
była skarga konsumenta. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły
postanowienia w umowach o
kredyt hipoteczny. Wśród nich znalazły się takie, które obciążały
konsumenta kosztami
wyceny nieruchomości w przypadku braku spłaty dwóch lub trzech rat
kredytu. Zdaniem Prezes
UOKiK, nie istnieją żadne powody, aby w sytuacji zaległości w
spłacie rat obciążać
konsumenta kosztami wyceny nieruchomości. Wycena jest uzasadniona
w przypadku zmiany
wartości nieruchomości, natomiast nie ma żadnego związku z
zaleganiem przez kredytobiorcę
ze spłatą rat. Takie działanie powoduje, że konsument ponosi
dodatkowe, nieuzasadnione
koszty.
Urząd zakwestionował również klauzule, w których bank zobowiązywał
kredytobiorcę do
powiadamiania o wszelkich okolicznościach mogących mieć wpływ na
jego sytuację finansową,
w szczególności o obniżeniu dochodów mogących mieć wpływ na
terminową spłatę kredytu.
Zdaniem Urzędu okoliczności te mogły być rozumiane bardzo szeroko,
co z kolei umożliwiało
ich dowolną interpretację przez bank. W konsekwencji mógł on w
każdym momencie stwierdzić,
że konsument nie wykonał obowiązku poinformowania o dokonaniu
dowolnego zakupu bądź
zaciągnięciu zobowiązania, nawet gdyby faktycznie nie wpływały one
na zdolność do spłaty
zaciągniętego przez konsumenta kredytu.
Kara nałożona na Raiffeisen Bank Polska wyniosła 1 826 677 zł.
Bank zaniechał stosowania
kwestionowanych klauzul. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ
przysługuje od niej
odwołanie do sądu. Bank zaniechał stosowania kwestionowanych klauzul.
Pomoc dla konsumentów
W przypadku problemów ze spłatą kredytu skontaktujmy się w
pierwszej kolejności z bankiem.
Jeżeli kredytodawca podróży nie uznaje złożonej reklamacji,
stosuje postanowienia
sprzeczne z prawem poprośmy o pomoc miejskich i powiatowych
rzeczników konsumentów, pomoc
jest udzielana także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z
bezpłatnej pomocy ekspertów
można skorzystać także wysyłając pytania na adres
p...@d...pl, który
obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach
Federacji Konsumentów. We
rozwiązaniu problemów z bankiem może pomóc także Arbiter Bankowy -
wartość roszczeń nie
może przekraczać 8 tys. zł.