  • 1. Data: 2010-03-12 09:27:17
    Temat: W jakiej walucie teraz warto brać kredyt?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Kiedyś miałem spory kredyt mieszkaniowy w euro. Wyszedłem na tym powiedzmy tak
    sobie, ale nigdy nie zapomnę stresu związanego z wahaniami kursów.

    Teraz czeka mnie kolejny duży kredyt mieszkaniowy i tak sobie myślę, że dla
    świętego spokoju wezmę w PLN. Święty spokój ma dla mnie wymierną wartość.

    Ale może to błąd? Może obecnie naprawdę warto brać w jakiejś walucie?

    Podpowiecie coś?

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2010-03-12 09:31:05
    Temat: Re: W jakiej walucie teraz warto brać kredyt?
    Od: BK <b...@g...com>

    On Mar 12, 10:27 am, "Latet" <l...@l...pl> wrote:
> [...]
    > świętego spokoju wezmę w PLN. Święty spokój ma dla mnie wymierną wartość.
    >
    > Ale może to błąd? Może obecnie naprawdę warto brać w jakiejś walucie?

    Wlasnie wszystko sprowadza sie do tego jaka jest twoja sklonnosc do
    ryzyka i jaka masz zdolnosc kredytowa.

    Jesli lubisz ryzyko, masz wklad wlasny 50%, i ew. rata poczatkowa to
    np. 10% twoich miesiecznych dochodow to euro czy franek to niezly
    pomysl. Jesli przez wachania kursowe nie spisz po nocach, a rata
    kredytu to bedzie jakies 50% twoich dochodow to daj sobie spokoj z
    waluta.

  • 3. Data: 2010-03-12 09:36:18
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.03.2010 BK <b...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > pomysl. Jesli przez wachania kursowe nie spisz po nocach, a rata
    > kredytu to bedzie jakies 50% twoich dochodow to daj sobie spokoj z

    Moim zdaniem podstawowa sprawa - czy planujesz sprzedawać tę nieruchomość w
    pierwszych 3/4 okresu kredytu. I pytanie pomocnicze - czy gdyby zaszła
    konieczność zmiany miejsca zamieszkania, a waluta poszłaby w górę, to
    byłbyś w stanie zakupić nową nieruchomość, a tamten kredyt spłacać
    przez kilka miesięcy lub lat czekając, aż pozostały kapitał przeliczony
    na złotówki spadnie do wartości akceptowalnej?

    Bo to jest kluczowe dla mnie - co zrobię, jeśli będę musiał sprzedać to
    mieszkanie, a kurs będzie nieatrakcyjny w tym momencie. Jeśli mnie stać na
    to, żeby wziąć drugi kredyt, a z tym poczekać aż się sytuacja wyklaruje, to
    kredyt walutowy nie jest problemem (o ile oczywiście spełnia się inne,
    'konwencjonalne' kryteria - czyli tak jak napisałeś rata nie stanowi
    najważniejszej pozycji budżetu i każde jej wahnięcie nie powoduje kryzysu
    finansowego w rodzinie itd)
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2010-03-12 09:38:14
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Latet" <l...@l...pl> wrote in message
> [...]
    > wartość.
    >
    > Ale może to błąd? Może obecnie naprawdę warto brać w jakiejś walucie?

    W walucie, ktora zarabiasz. Teraz zaczyna sie naganianie na kredyty walutowe
    jak PLN powoli wyczerpuje swoje umacnianie, jeszcze moze 20-30 gr spadek
    EUR w i potem jazda w druga strone. Nie ufaj roznej masci analitykom, ze
    PLN tylko skazany jest na umocnienie, oraz, ze Polska niedlugo przyjmie EUR,
    gdyz nie spelnimy kryteriow a i sama przyszlosc strefy EUR jest mocno
    niejasna. Przypadek Grecji, chyba sporo ich nauczyl i nie beda tacy chetni,
    zeby szybko brac do siebie Polske, kraj niedorozwiniety, duzy, i mogacy miec
    problemy ze splata dlugow. Ostatnie, kraje, ktore dolaczyly do EUR sa male i
    nie stanowia problemu dla calej strefy, nawet gdyby dostaly zapasci.

  • 5. Data: 2010-03-12 10:03:11
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    Ja też rozważam kredyt na zamianę mieszkania i skłaniam się ku
    złotówce. W PLN będę miał niższą marżę. Moim zdaniem nie ma co patrzeć
    na to, że obecnie stopy LIBOR są mniejsze niż 1%, a WIBOR 4,2%,
    ponieważ niedługo LIBOR będą musieli podwyższyć, a wtedy raty w euro
    oraz w złotych zbliżą się do siebie (niekoniecznie zrównają, ale
    różnica będzie znacznie mniejsza niż dziś). Sprzedawcom kredytów się
    nie dziwię, że naganiają na euro, dla nich to większy zysk z marż,
    prowizji i spreadów.
    Co do kursów walut, to nawet laureaci nagrody Nobla z ekonomii nie
    podejmują się ich prognozować. Jedyne co jest pewne, to duża
    zmienność, która sprawia każdy biorący kredyt w euro musi być
    przygotowany, że rata raz wzrośnie 20% innym razem spadnie o 30% i tak
    dalej.

  • 6. Data: 2010-03-12 10:17:40
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Tylko PLN.

  • 7. Data: 2010-03-12 15:17:22
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Latet wrote:

    > Ale może to błąd? Może obecnie naprawdę warto brać w jakiejś walucie?

    teraz w pln :) bo innej waluty to bedziesz musial duzo pozyczyc
    przy obecnym umocnieniu pln i potem znow noce bezsenne jak pln
    zacznie wracac do zdrowych poziomow.

  • 8. Data: 2010-03-13 08:46:50
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Latet <l...@l...pl> had the courage to write:
> [...]
    > wartość.
    >
    > Ale może to błąd? Może obecnie naprawdę warto brać w jakiejś walucie?

    A w jakiej walucie będziesz zarabiał przez najbliższe 25 lat?

    k.

  • 9. Data: 2010-03-13 10:46:26
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > A w jakiej walucie będziesz zarabiał przez najbliższe 25 lat?

    A skąd mam wiedzieć, czy i kiedy Polska przyjmie euro?

    latet

  • 10. Data: 2010-03-13 11:36:36
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Latet" news:hnfqes$2aa$1@inews.gazeta.pl

    > A skąd mam wiedzieć, czy i kiedy Polska przyjmie euro?

    Słuchaj sepleniącego przygłupa i jego kompana od pieniędzy - dla wielu ludzi
    po wschodniej stronie Odry ta dwójka jest wyrocznią, alfą i omegą,
    początkiem i końcem. :)