  • 1. Data: 2002-12-30 21:46:19
    Temat: Wybór konta na wyjazd...
    Od: Mirosław Pragłowski <p...@i...pl>

    Hejka
    Potrzebuję (a właściwie to moja dziewczyna) pomocy w wyborze konta.
    Wybiera się ona w lutym na 0.5 roku do Hiszpani na stypendium.
    I stąd kilka pytań:
    - jakie konto byście polecali (głównie do transakcji bezgotówkowych i wypłat
    z bankomatów,
    przelewy itp. nieistotne)
    - czy ktoś mógłby napisać o jakiś doświadczeniach z kartami w Hiszpani
    (podobno niektóre
    Visy Electron emitowane przez nasze banki mają tam problemy)
    - co myślicie o kontach Lukas Podróżnik i (chyba) ePakiet Fortisa

    Z góry dzieki za pomoc i odpowiedzi

    --
    _________________________________
    Mirosław Pragłowski

  • 2. Data: 2002-12-30 22:34:34
    Temat: Re: Wybór konta na wyjazd...
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Mirosław Pragłowski" <p...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > Visy Electron emitowane przez nasze banki mają tam problemy)
    > - co myślicie o kontach Lukas Podróżnik i (chyba) ePakiet Fortisa

    Fortis albo przedpłacona karta podróżnika w ING ....

    no albo Citibank :(((

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2002-12-30 23:28:33
    Od: e...@p...onet.pl

    > Wybiera się ona w lutym na 0.5 roku do Hiszpani na stypendium.
    > I stąd kilka pytań:
    > - jakie konto byście polecali (głównie do transakcji bezgotówkowych i wypłat
    > z bankomatów,

    Sprawa kluczowa sa kursy przeliczeniowe walut. Wyplaty z bankomatow moga byc
    darmowe, ale slona oplate latwo uryc wlasnie w cenie skupu waluty. Niektore
    banki (nie wymieniajac...) tak robia.
    Kiedys porownywalem sobie spready kursow - nalepiej wypadl BZ WBK, nieco gorzej
    ING BSK i BPH PBK (ex aequo), jeszcze ciut gorzej oba Pekaos-y, potem dlugo
    dlugo nic i - Citi.
    Druga spraw to waluta przeliczeniowa. Skoro chodzi o Hiszpanie, a wiec strefe
    Euro zdecydowanie wygrywa MastrCard (jedno przewalutowanie EUR/PLN) w stosunku
    do Visy (dwie prowizje na EUR/USD, USD/PLN).
    Trzecia rzecz - do wyplat z bankomatow, ze wzgledu na prowizje, nadaje sie
    karta debetowa. Czyli de facto Maestro. Wiekszoc bakow upodobala sobie Vise
    Electron.
    Laczac powyzsze w kupe, z bankow od dobrym kursie waluty, wydajacych Maestro
    zostaje ING BSK (BZ WBK ponoc sie wycofal). Osobiscie moge jak najbardziej
    polecic - jestem z nich zadowolony.
    Na dodatkowy plus dziala: dobra, znana w Europie marka ING (nie powinno byc
    problemow z placeniem) i liniowa prowizja przy wyplatach gotowkowych, korzystna
    szczegolnie dla mniejszych kwot.
    Pozdrowienia
    Ad

  • 4. Data: 2002-12-31 08:12:33
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Millennium Unikonto. VE za 15zl. Prowadzenie 2zl/mc lub 0zl/mc gdy saldo
    >500zl
    Wyplata z bankomatu za granica 3,50zl niezaleznie od kwoty.
    Wbrew roznym bajkom, pomimo ze Visa to kursy IMO dobre. I zadnego
    (rzekomego) podwojnego przewalutowania. Sprawdzone wielokrotnie.

> [...]
    byc
    > darmowe, ale slona oplate latwo uryc wlasnie w cenie skupu waluty.

    Nie bojmy sie tego slowa - Fortis tak robi i jak widac z wypowiedzi w tym
    watku naiwnych ta "bezprowizyjnoscia" dalej lapie...;-)

> [...]
    gorzej
    > ING BSK i BPH PBK (ex aequo), jeszcze ciut gorzej oba Pekaos-y, potem

    BIG pominales, a szkoda...;-)

> [...]
    stosunku
    > do Visy (dwie prowizje na EUR/USD, USD/PLN).

    Bzdura czysta.
    Sa banki, ktore platnosci w EUR karta Visa przeliczaja raz EUR->PLN
    Sa banki, ktore takie same platnowci karta od Mastercarda przeliczaja
    EUR->USD->PLN

    > Trzecia rzecz - do wyplat z bankomatow, ze wzgledu na prowizje, nadaje sie
    > karta debetowa. Czyli de facto Maestro. Wiekszoc bakow upodobala sobie
    Vise
    > Electron.

    Tyz bez sensu.
    A dlaczego nie moze byc debetowa VC lub debetowy MC?

    > Laczac powyzsze w kupe, z bankow od dobrym kursie waluty, wydajacych
    Maestro
    > zostaje ING BSK (BZ WBK ponoc sie wycofal). Osobiscie moge jak najbardziej
    > polecic - jestem z nich zadowolony.

    Ehemm, to policzmy:
    VE Millennium vs Maestro ING, wyplata 150EUR z bankomatu w Hiszpanii, kursy
    z 31.12.2002r

    Kurs w ING wg tabeli podstawowej 4,0875, 3% prowizji.
    150x4,0875x1,03=631,52 zl

    Wg Millennium to bedzie:
    150x4,058+3,50=612,20 zl

    Dobra, mialy byc tez male kwoty - 50EUR
    ING: 50x4,0875x1,03=210,51 zl
    Mille: 50x4,058+3,50= 206,40 zl

    Jesli sie znajdzie bankomat z malymi nominalami (w koncu to jest strefa
    EUGW, gdzie zarobki i ceny sa jak u nas, tylko w EUR...;-)) - 10EUR
    ING: 42,10 zl
    Mille: 44,08 zl

    Wnosek: ING sie oplaca jesli chcemy wyplacic na lody (ale tylko dla
    siebie...;-))

    > Na dodatkowy plus dziala: dobra, znana w Europie marka ING (nie powinno
    byc
    > problemow z placeniem)

    :-)))))))))))))))))))
    W Hiszpanii maja turystow do zarypania i lykaja wszsytkie karty bo sie
    przyzwyczaili.
    Gdyby to byly np. Niemcy to ta "marka" ING bys sobie mogl .... wiesz co. Tam
    plaskie nawet najlepszego banku moga nie przejsc...

    > i liniowa prowizja przy wyplatach gotowkowych, korzystna
    > szczegolnie dla mniejszych kwot.

    Jak malych to widac powyzej...;-))

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 5. Data: 2002-12-31 09:29:12
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:aurjh8$3ko$1@news.gazeta.pl, Slawek Kos wrote:

    > Wbrew roznym bajkom, pomimo ze Visa to kursy IMO dobre. I zadnego
    > (rzekomego) podwojnego przewalutowania. Sprawdzone wielokrotnie.

    A jak to sprawdzasz? A regulamin swojej karty czytałeś? Co mówi na temat
    waluty rozliczania transakcji zagranicznych?

    > Bzdura czysta.
    > Sa banki, ktore platnosci w EUR karta Visa przeliczaja raz EUR->PLN

    Jesli karta jest rozliczana w EUR to tak. Ale takich kart Visa w Polsce
    jeszcze chyba nie ma lub w najlepszym wypadku prawie nie ma.

    --
    Robert

  • 6. Data: 2002-12-31 09:38:06
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002 10:29:12 +0100, "Robert" <s...@o...pl> wrote:

    >Jesli karta jest rozliczana w EUR to tak. Ale takich kart Visa w Polsce
    >jeszcze chyba nie ma lub w najlepszym wypadku prawie nie ma.

    Cos mi sie wydaje, ze VW ma Visy rozliczane przez Euro.
    Ktos testowal kursy w praktyce ?
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730

  • 7. Data: 2002-12-31 10:12:48
    Od: tan <t...@n...o2.pl>

    Mirosław Pragłowski wrote:
> [...]
    > I stąd kilka pytań:
    > - jakie konto byście polecali (głównie do transakcji bezgotówkowych i wypłat

    Polacy moga zakladac konto za granica. Nie znam hiszpanskich
    realiow bankowych, ale moze jak bedzie na miejscu to bedzie
    mogla zalozyc tam niedrogie konto z karta? Nie wiem jak
    dokonac tego praktycznie;) ale chyba warte wziecia pod uwage?
    Pol roku to troche czasu jest. Mozna wiec duzo zaoszczedzic na
    przeliczaniu walut.

    pozdrawiam - tan

    -------------------------
    chcesz do mnie napisac
    wytnij "nos." z adresu:
    t...@n...o2.pl
    -------------------------

  • 8. Data: 2002-12-31 11:19:27
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A jak to sprawdzasz?

    Wzrokowo...;-))
    Kilka lat uzywania, ponad setka transakcji w roznych krajach

    > Jesli karta jest rozliczana w EUR to tak. Ale takich kart Visa w Polsce
    > jeszcze chyba nie ma lub w najlepszym wypadku prawie nie ma.

    Sa, sa.

    Nie karta rozlicza tylko bank.
    Np. bank PKO BP rozlicza Vise przy platnosciach w strefie EUR bezposrednio a
    Maestro/Mastercard przy platnosciach w USD tez bezposrednio.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 9. Data: 2002-12-31 11:21:49
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "tan" <t...@n...o2.pl> napisał w wiadomości
    Mirosław Pragłowski wrote:
> [...]

    > dokonac tego praktycznie;) ale chyba warte wziecia pod uwage?
    > Pol roku to troche czasu jest. Mozna wiec duzo zaoszczedzic na

    Zwlaszcza, jezeli konto bedzie zasilane z Polski. Wtedy to zaoszczedzi ze ho
    ho...;-)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 10. Data: 2002-12-31 15:04:48
    Od: "mk" <k...@i...pl>

    On Tue, 31 Dec 2002 09:12:33 +0100, Slawek Kos wrote:

    > Wyplata z bankomatu za granica 3,50zl niezaleznie od kwoty.

    Tu byłbym ostrożny w wyliczeniach. W sąsiedniej Portugali bankomat
    pobierał 1% prowizji za operację.
    pozdrawiam
    mk