  • 1. Data: 2003-09-24 16:22:22
    Temat: Wzór na RRSO poprawiony
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    W zmianie do Ustawy o kredycie konsumenckim został wreszcie podany poprawny
    wzór na wyliczenie RRSO dla kredytów udzielanych w transzach.

    W poprzedniej wersji wszystkie wypłaty (transz) były "przesuwane" do chwili
    pierwszej wypłaty (lewa strona wzoru) zaś wszystkie spłaty - do chwili
    pierwszej spłaty (prawa strona wzoru). Oczywiście w przypadku gdy termin
    pierwszej wypłaty był wcześniejszy niż pierwszej spłaty, wzór był
    nieprawidłowy.

    W aktualnej wersji wszystkie wypłaty jak i wszystkie spłaty są przesuwane do
    chwili pierwszej wypłaty. I dobrze. Tak na marginesie nie jest ważne jaka jest
    ta chwila, do której przesuwamy wszystkie wypłaty i spłaty. Ważne tylko by była
    taka sama dla wszystkich wypłat i spłat.
    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Oceniając pod kątem konsumenta, to wprowadzone zmiany dotyczące
    - zwiększenia z 3 dni do 10 okresu w którym można zrezygnować,
    - bezwzględny zakaz opłat za wcześniejsze spłaty
    - dość rygorystyczny nakaz umieszczania w reklamach RRSO
    są pozytywne. Są jednak i negatywne, np. wyłączenie z ustawy niektórych kredytów

    (oprócz zwiększenia do 10 dni

  • 2. Data: 2003-09-25 00:21:01
    Temat: Re: Wzór na RRSO poprawiony
    Od: "Grzegorz Olbrys" <golbrys@(usun_to)poczta.onet.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
    > PS. Oceniając pod kątem konsumenta, to wprowadzone zmiany dotyczące
    > - bezwzględny zakaz opłat za wcześniejsze spłaty

    Jakiś czas temu "doradca" z CITIB tłumaczył mi, że zapis w umowie kredytowej
    żądania przez Bank spłaty odsetek naliczonych za _cały_ kredyt przy
    wcześniejszej spłacie kredytu nie jest dodatkową opłatą. Czy taki zapis
    należałoby teraz traktować jako niezgodny z prawem ?

    GO

  • 3. Data: 2003-09-25 07:37:40
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > wcześniejszej spłacie kredytu nie jest dodatkową opłatą. Czy taki zapis
    > należałoby teraz traktować jako niezgodny z prawem ?

    TAK. Przedtem były wyjątki, np. stałe oprocentowanie kredytu. Spowoduje to
    jednak - moim zdaniem - wycofanie z oferty kredytów o oprocentowaniu stałym.
    Oprocentowanie to było z reguły mniejsze niż oprocentowanie zmienne.

    Strategia klienta mogła by być teraz nastepująca. Potrzebuje kredytu na 1 rok.
    Bierze kredyt o oprocentowaniu stałym na dwa lat. Po roku spłaca i w
    konsekwencji ma duże szanse zapłacić mniejsze odsetki niż przy oprocentowaniu
    zmiennym. Jeżeli bank będzie brał odsetki z góry to i tak przy wcześniejszej
    spłacie musi odpowiednią część zwrócić kredytobiorcy.

    Tensor1

  • 4. Data: 2003-09-25 11:43:53
    Od: "Iskierka" <i...@p...onet.pl>

    > W zmianie do Ustawy o kredycie konsumenckim został wreszcie podany
    poprawny
    > wzór na wyliczenie RRSO dla kredytów udzielanych w transzach.
    A gdzie znajdę tą ustawę (i jej zmianę), a poza tym czy te zmiany już weszły
    w życie, czy to jest dopiero projekt?

  • 5. Data: 2003-09-25 13:34:52
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > poprawny
    > A gdzie znajdę tą ustawę (i jej zmianę), a poza tym czy te zmiany już weszły
    > w życie, czy to jest dopiero projekt?

    Poprawka do Ustawy wchodzi w zycie od 29 września 2003. Na goglach wpisz hasło -
    ustawa o kredycie konsumenckim - a na pewno znajdziesz.
    Posdrowienia Tensor1
    PS. Problem interpretacji rzeczywistej rocznej stopy procentowej był dość długo
    dyskutowany na grupie. Nie powiem abym był w tej dyskusji nie aktywny. Jak Cie
    to interesuje to popatrz do archiwum.

  • 6. Data: 2003-09-26 23:35:51
    Od: "GOL" <g...@W...onet.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    wcześniejszej
    > spłacie musi odpowiednią część zwrócić kredytobiorcy.

    No to zerknij do nowej TOiP KB
    http://www.kredytbank.pl/o_banku/Taryfa_oplat_i_prow
    izji/tabela_oplat_i_prowizji
    (strona 34). Nie da się ukryć że jest tam pozycja "Wcześniejsza spłata
    kredytu" i nie jest ona zerowa.

    Pozdrawiam
    GO