  • 1. Data: 2003-08-13 09:25:33
    Temat: ZUS w piątek
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Witam,
    pójdzie przelew w piątek czy w związku z jakimś (właśnie - jakim??) świętem
    KIR nie działa?

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 2. Data: 2003-08-13 09:59:04
    Temat: Re: ZUS w piątek
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bhd08i$4n3$...@a...news.tpi.pl,
    niejaki(a): Tomasz Waszczynski z adresu <w...@w...org> napisał(a):
    > Witam,
    > pójdzie przelew w piątek czy w związku z jakimś (właśnie - jakim??)
    > świętem KIR nie działa?

    Termin złożenia deklaracji i opłacenia składki ZUS przez płatników
    zatrudniających pracowników 18.08.2003 r. (15, 16, 17 - dni wolne) .
    KIR nie działa .

    POZDR.
    oporek2

  • 3. Data: 2003-08-13 11:49:12
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    oporek2 napisał:

> [...]

    Nie, bo piątek nie będzie dniem roboczym.

    święto państwowe - Dzień Wojska Polskiego (poandto w kościele katolickim
    jest w tym dniu jeszcze obchodzona Uroczystość Wniebowzięcia NMP - tzw.
    święto nakazane, ale to nie ma nic do pracy KIR w tym dniu :-) )

    Nie.

    > Termin złożenia deklaracji i opłacenia składki ZUS przez płatników
    > zatrudniających pracowników 18.08.2003 r. (15, 16, 17 - dni wolne) .
    > KIR nie działa .

    Wydaje mi się, że termin upływa 16 sierpnia br., a w tym dniu KIR nie
    pracuje, więc należałoby uregulować zobowiązanie z tytułu składki wcześniej
    (za datę spełnienia świadczenia uważa się datę wpływu środków na konto
    wierzyciela).
    Gdyby nie uchwała SN całkowicie zgodziłbym się z tą opinią, bo zgodnie z
    art. 115 kc jeżeli koniec terminu do wykonania czynności prawnej przypada na
    dzień uznany za ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego (tzn.
    w następnym dniu roboczym).
    Tyle, że Sąd Najwyższy w uchwale z dn. 25 kwietnia 2003 r. stwierdził, że w
    świetle prawa cywilnego SOBOTA nie jest dniem uznanym za ustawowo wolny od
    pracy. Jeśli wiec koniec terminu do dokonania czynności przypada na ten
    dzień, nie można przesunąć go na najbliższy poniedziałek czy inny najbliższy
    dzień roboczy. Chyba, że w sobotę też byłoby święto. Uchwała ta ma rangę
    zasady prawnej.

  • 4. Data: 2003-08-13 12:10:37
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bhd8jo$mav$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    najbliższy
    > dzień roboczy. Chyba, że w sobotę też byłoby święto. Uchwała ta ma rangę

    To jedno. A drugie, to moje zdanie o bałaganie panującym w ZUS, które
    powoduje, że wolałbym, aby nie okazało się za chwilę, że system nie
    przewidział jakiejś tam sytuacji i składkę zaliczył jako spóźnioną...

    Dzięki i pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2003-08-13 12:12:42
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bhd8jo$mav$...@i...gazeta.pl,
    niejaki(a): Jarosław Łysio z adresu <j...@N...gazeta.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > pracuje, więc należałoby uregulować zobowiązanie z tytułu składki
    > wcześniej (za datę spełnienia świadczenia uważa się datę wpływu

    NIE w przypadku płatności ZUS i US
    Ordynacja podatkowa
    Art. 60. § 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:

    1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu
    podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej
    albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,

    2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego
    podatnika na podstawie polecenia przelewu lub na podstawie zlecenia
    pokrycia należności wystawionego przez organ podatkowy.

    Art. 47
    § 3. Jeżeli podatnik jest obowiązany sam obliczyć i wpłacić podatek, za
    termin płatności uważa się ostatni dzień, w którym, zgodnie z przepisami
    prawa podatkowego, wpłata powinna nastąpić.

> [...]
    > najbliższy poniedziałek czy inny najbliższy dzień roboczy. Chyba, że
    > w sobotę też byłoby święto. Uchwała ta ma rangę zasady prawnej.

    W sobotę nie ma święta jednak ;
    Art. 161.
    § 4. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo
    wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po
    dniu lub dniach wolnych od pracy.

    Takie same uregulowania terminu płatości dotyczą ZUS i US . Nie chce mi
    się już szukać więcej materiałów na ten temat ale wystarczy wejść na
    jakąkolwiek stronę internetową jak http://podatki.pl/ i poszukać
    terminów by się przekonać czy Ty masz rację czy też ja i wszystkie
    serwisy podatkowe . Pierwszą odpowiedż dosłownie skopiowałem z takiej
    strony .

  • 6. Data: 2003-08-13 12:21:51
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

> [...]
    > terminów by się przekonać czy Ty masz rację czy też ja i wszystkie
    > serwisy podatkowe . Pierwszą odpowiedż dosłownie skopiowałem z takiej

    Niestety ZUS jest innego zdania. Za datę wpłaty uważa datę wpływu na swoje
    konto. Miałem duże problemy, gdy opłacając ZUS na poczcie, czyli faktycznie
    był to przelew z konta w Banku Pocztowym robiłem to 15 dnia miesiąca.
    Pieniadze wpłyneły do ZUS 16 dnia miesiąca. W ten sposób bedąc osobą
    prowadzącą działalność gospodarczą straciłem prawo do zasiłku chorobowego.
    Po napisaniu pisma do dyrektora oddziału, a były gotowe formularze, darowano
    mi ten dzien spóżnienia. Ale troche sie wkurzyłem, i teraz staram sie
    posyłac przelewy dzień przed terminem.

    z pozdrowieniami

  • 7. Data: 2003-08-13 12:44:36
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bhdahf$pgk$...@a...news.tpi.pl,
    niejaki(a): Mich z adresu <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > były gotowe formularze, darowano mi ten dzien spóżnienia. Ale troche
    > sie wkurzyłem, i teraz staram sie posyłac przelewy dzień przed

    I też jesteś w błędzie bo gdy wpłacałeś na poczcie to nie wpłacałeś
    bezpośrednio do ZUS lecz na swoje konto GIRO-składka w Bydgoszczy. Twoje
    pieniążki trafiły na konto dopiero 16-tego dnia miesiąca i automatycznie
    to konto opuściły tego dnia . Tak więc Twoje konto bankowe zostało
    obciążone 16-tego dnia miesiąca co nie oznacza że tego samego dnia było
    uznanie wplywu na koncie ZUS . Mogło być tak ale niekoniecznie . Przy
    korzystaniu z tego konta trzeba pamiętać by wpłacić o jeden dzień
    roboczy wcześniej i tak jeśli termin przypada na poniedziałek wpłaty
    należy dokonać w piątek . Po prostu ten jeden dodatkowy dzień potrzebny
    jest na to aby wpłata dokonana na poczcie dotarła na Twoje konto
    GIRO-składka w Banku Pocztowym .Wszystkie te i inne informacje
    znajdziesz w umowie tego konta bankowego . Trzeba tylko przeczytać .

    > z pozdrowieniami
    i nawzajem
    oporek2

  • 8. Data: 2003-08-13 13:17:19
    Od: " Benito" <n...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > mi ten dzien spóżnienia. Ale troche sie wkurzyłem, i teraz staram sie

    Nie doczytales - w regulaminie rachunku pocztowego jest wyraznie napisane, ze
    w przypadku zus pieniadze musisz wplacic dzien przed terminiem platnosci...

    Benito

  • 9. Data: 2003-08-13 16:03:37
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    oporek2 napisał:

    > NIE w przypadku płatności ZUS i US
    > Ordynacja podatkowa

    Tak, jak udało mi się już ustalić, na mocy art. 31 Ustawy z dnia 13
    października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - ma to zastosowanie
    do należności z tytułu składek pobieranych przez ZUS:

> [...]
    >
    > wystarczy wejść na jakąkolwiek stronę internetową jak http://podatki.pl
    > i poszukać terminów by się przekonać czy Ty masz rację czy też ja i

    Spokojnie :-)
    Miałem wątpliwości, więc napisałem jak mi się wydawało. Jak wiesz, z ZUSem
    trzeba być bardzo ostrożnym, by nie pozbawić siebie lub kogoś przez pomyłkę
    świadczenia.
    Dlatego dobrze, że sprawa została wyjaśniona - w dodatku cieszę się, że
    rzeczywistość okazała się korzystniejsza dla płacących składki niż myślałem.

    Pozdr.,