  • 1. Data: 2008-09-21 23:15:57
    Temat: Zagadka: czy poniższe zdanie jest prawdziwe czy fałszywe i dlaczego
    Od: k...@o...pl

    W miarę możliwości, proszę o uzasadnienie opinii o prawdziwości lub
    fałszywości powyższego zdania o treści:

    "Organy podatkowe nie są uprawnione do oceniania lub do ingerowania w treść
    umowy rachunku bankowego, a także w wybór banku lub rodzaju rachunku bankowego
    lub ilość rachunków bankowych, używanych przez podatnika."

  • 2. Data: 2008-09-21 23:18:48
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    k...@o...pl wrote:
> [...]
    > umowy rachunku bankowego, a także w wybór banku lub rodzaju rachunku bankowego
    > lub ilość rachunków bankowych, używanych przez podatnika."

    Tresc umowy, ilosc (a raczej liczba) rachunkow - zdradz, jaki sposob na
    ominiecie "belkowego" wymysliles...

    Pozdro

    Maseł

  • 3. Data: 2008-09-21 23:24:11
    Od: k...@o...pl

    > Tresc umowy, ilosc (a raczej liczba) rachunkow - zdradz, jaki sposob na
    > ominiecie "belkowego" wymysliles...

    Nie zgadłeś. Chodzi o używanie rachunku osobistego w działalności gospodarczej.
    A zdanie pochodzi z wiążącej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

    Na razie nie zdradzam, czy Izba Skarbowa podziela powyższy pogląd.
    Zagadka jest nadal aktualna.

  • 4. Data: 2008-09-22 06:31:32
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > podatkowego.
    >
    > Na razie nie zdradzam, czy Izba Skarbowa podziela powyższy pogląd.

    już się na ten temat wypowiadali doradcy podatkowi, w żadnym przepisie prawa
    nie ma zapisu, że musisz korzystać z rachunku dla podmiotów gosp., jedynie
    bank może (w umowie) zakazać korzystać z KO do rozliczen z tyt. dz. gosp.

    a Dominet ma nawet w ofercie specjalne KO przeznaczone do r-kow z tyt. dz.
    gosp.

    ale chetnie poczytam co IS miala do powiedzenia w tej sprawie i na jakie
    przepisy sie powoluje

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-09-22 10:21:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 22 Sep 2008 01:24:11 +0200, kredytywkarpaczu napisał(a):

> [...]

    Zdanie niewątpliwie prawdziwe. Już wielokrotnie sądy wskazywały fiskusowi,
    że jego zadaniem nie jest ocena sposobu prowadzenie DG a tylko skutków
    podatkowych tego prowadzenia.

    > Nie zgadłeś. Chodzi o używanie rachunku osobistego w działalności
    > gospodarczej. A zdanie pochodzi z wiążącej interpretacji indywidualnej
    > prawa podatkowego.

    Temat był poruszany wielokrotnie tutaj, na pl.soc.prawo i p.s.p.podatki.
    Ale powtórzę krótko:
    1. Wiele umów i regulaminów ROR zakazuje takiego użycia rachunku
    osobistego.
    2. Zapłata podatków i ZUS podatnika jest zawsze świadczeniem osobistym i
    zawsze może być dokonana z rachunku osobistego. Wyjątek stanowi VAT za
    spółkę cywilną. Tu dodatkowe ryzyko stanowi niedawny wyrok (nie pamiętam
    WSA czy NSA) nie uznający za ważną zapłaty podatku za inny podmiot.
    3. Problemem jest opodatkowanie odsetek z tak wykorzystywanego ROR.
    Zgodnie z literą prawa powinne być opodatkowane podwójnie - belka i
    doliczenie do dochodu DG.

  • 6. Data: 2008-09-22 16:59:23
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "RobertS" <b...@p...pl> wrote in message

> [...]
    > gosp.
    >
    > ale chetnie poczytam co IS miala do powiedzenia w tej sprawie i na jakie

    Tak bylo do momentu gdy byly takie same zasady dostepu do tajemnicy bankowej
    w przypadku kont dla osob prowadzacych lub nie dzialanosc gospodarcza.
    Poniewaz Panstwo doszlo do wniosku, ze dostep do danych chronionych
    tajemnica bankowa w przydadku przedsiebiorcow nie powinien byc tak samo
    chroniony jak w przypadku nie przedsiebiorcow, znaczenie typu konta wzroslo.
    Nalezy pamietac o tym, ze prawo bankowe wyraznie definiuje jakie rachunku sa
    prowadzone dla przedsiebiorcow a jakie dla osob fizycznych nie prowadzacych
    DG.

    MK

  • 7. Data: 2008-09-22 18:40:35
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > chronionych tajemnica bankowa w przydadku przedsiebiorcow nie powinien byc
    > tak samo chroniony jak w przypadku nie przedsiebiorcow, znaczenie typu

    ww. to osobna kwestia, osoba prowadząca dz. gosp. jeżeli korzysta tylko z
    jednego rachunku
    to naraża się na to, że US będzie miał wgląd również w jej KO, ale to jej
    wolny wybór, jeżeli nie ma
    się nic do ukrycia do o co chodzi?

    > Nalezy pamietac o tym, ze prawo bankowe wyraznie definiuje jakie rachunku
    > sa prowadzone dla przedsiebiorcow a jakie dla osob fizycznych nie
    > prowadzacych DG.

    a co powiesz o tym:

    Art. 22. 1. usdg - Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z
    wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku
    bankowego przedsiębiorcy

    tylko, że:

    ww. przepis nie mówi, że musi to być rachunek rozliczeniowy!

    wobec tego:

    przedsiębiorca będący jednocześnie osobą fizyczną (art. 49 ust. 3 i art. 50
    pb) może wykorzystywać do dokonywania transakcji również posiadany przez
    siebie rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 8. Data: 2008-09-22 18:58:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > jednego rachunku
    > to naraża się na to, że US będzie miał wgląd również w jej KO, ale to jej

    Problem w tym, ze bank moze odmowic dostepu do rachunku
    oszczednosciowo-rozliczeniowego prowadzonego na rzecz J. Kowalskiego.

    > przedsiębiorca będący jednocześnie osobą fizyczną (art. 49 ust. 3 i art.
    > 50 pb) może wykorzystywać do dokonywania transakcji również posiadany
    > przez siebie rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

    Nie wiem jaka byla intencja ustawodawcy, ale wydaje sie, ze chodzilo o
    przeciwienstwo tego co jest zawarte w Art 49.2.3, a tylko przesz
    niechlujstwo nie zostalo to doprecyzowane.

    MK

  • 9. Data: 2008-09-22 19:13:42
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Problem w tym, ze bank moze odmowic dostepu do rachunku
    > oszczednosciowo-rozliczeniowego prowadzonego na rzecz J. Kowalskiego.

    ale to chyba Kowalskiemu nie bedzie przeszkadzalo ;-)

    > Nie wiem jaka byla intencja ustawodawcy, ale wydaje sie, ze chodzilo o
    > przeciwienstwo tego co jest zawarte w Art 49.2.3, a tylko przesz
    > niechlujstwo nie zostalo to doprecyzowane.

    nie pierwszy i nie ostatni raz ustawodawca wprowadzil w zycie niechlujny
    przepis, ale
    daje to mozliwosc roznorakiego interpretowania przepisow (na korzysc lub nie
    posiadacza rachunku)

    mamy jeszcze:
    Art. 50. 1. Posiadacz rachunku bankowego dysponuje swobodnie środkami
    pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku. W umowie z bankiem mogą być zawarte
    postanowienia ograniczające swobodę dysponowania tymi środkami.

    czyli jeżeli bank nie zabroni (w regulaminie konta) wykorzystywac rachunek
    do rozliczen z tyt. dz. gosp. to posiadacz moze to robic

    RS

  • 10. Data: 2008-09-22 19:22:46
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > ale to chyba Kowalskiemu nie bedzie przeszkadzalo ;-)

    Ale US moze... i stad moze wynikac zmiana stanowiska...

    > czyli jeżeli bank nie zabroni (w regulaminie konta) wykorzystywac rachunek
    > do rozliczen z tyt. dz. gosp. to posiadacz moze to robic

    Ja nie twierdze, ze nie moze, ale ze dla niektorych instytucji wygodniejsze
    byloby gdyby korzystal z innego typu rachunku :).

    MK