  • 1. Data: 2004-11-18 16:18:08
    Temat: arbitraz przeciwko Multi
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Witam :-)

    Wlasnie przed chwila otrzymalem pismo konczace postepowanie reklamacyjne
    wewnatrz BRE. Reklamacja dotyczyla oprocentowania rachunku WWJ, jestem
    jednym z pierwszych klientow (chyba dokladnie to 'kilkunastym'), ktory
    skorzystal z tego produktu. Owczesny scoring umiescil mnie na "gornej
    bandzie" pasma oprocentowania (obecnie 10,35%). Scoring z tymi samymi danymi
    wykonany 2 miesiace temu przyporzadkowal mi oprocentowanie w wysokosci
    9,65%. Moja reklamacja dotyczyla obnizenia mojego oprocentowania co najmniej
    do wysokosci 10,05%, czyli co najmniej do gornego ograniczenia obecnego
    pasma. Zostala ona odrzucona przy uzyciu nastepujacego argumentu: "[...]
    oprocentowanie na poziomie 10,05% jest przeznaczone jedynie dla nowych
    klientow Multibanku spelniajacych okreslone kryteria socjoekonomiczne[...] w
    zwiazku z tym nie ma obecnie mozliwosci [...]" - przypominam, ze 10,05% to
    obecnie jest gorna granica pasma.

    Jestem stuprocentowo zdecydowany na arbitraz, ale chcialbym to dobrze
    napisac, w koncu gdyby wyrok arbitrazowy byl po mojej mysli, moglo by to
    miec znaczenie rowniez dla innych Klientow tego banku.

    Czy moglbym liczyc na jakas pomoc i sugestie jakich argumentow uzyc
    przeciwko BRE ? A moze arbitraz jest bezszansowny ? Moze sa przyklady
    wyrokow arbitrazowych w podobnych sprawach (wiem, wiem, powinienem pewnie
    sam poszukac, ale moze ktos od razu wie...).

    pozdrawiam, marekz

  • 2. Data: 2004-11-19 12:15:35
    Temat: Re: arbitraz przeciwko Multi
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > oprocentowanie na poziomie 10,05% jest przeznaczone jedynie dla
    > nowych klientow Multibanku spelniajacych okreslone kryteria

    juz nie jestes nowym klientem, to logiczne :-)
    *** blad ***

  • 3. Data: 2004-11-19 15:24:28
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > juz nie jestes nowym klientem, to logiczne :-)

    Pozatym warunki makroekonomiczne sie zmienily w tym czasie no i pewnie
    model scoringowy zaczal sie dopasowywac (to moja teoria).
    Ale najprostsza to taka jak napisal blad.

    VG

  • 4. Data: 2004-11-20 11:23:32
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Uzytkownik "Van Gogush" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Pozatym warunki makroekonomiczne sie zmienily w tym czasie no i pewnie
    > model scoringowy zaczal sie dopasowywac (to moja teoria).
    > Ale najprostsza to taka jak napisal blad.

    Pozostaje kwestia niejasna dla mnie czy Multi moze pozostawiac poziom
    oprocentowania poza aktualnie obowiazujacym pasmem. Nie domagalem sie w
    reklamacji obnizenia do obecnego wyniku scoringu (bo tu odmowa wydawala mi
    sie na tyle latwa do uzasadnienia, ze uznalem to za bezszansie), tylko co
    najmniej do gornego ograniczenia obecnego pasma. Skoro mam zapisane w
    umowie, ze "zmiany oprocentowania zgodnie z uchwalami zarzadu BRE", a
    zgodnie z obecnie obowiazujaca uchwala gorna granica jest 10,05, nie bardzo
    widze mozliwosc abym mial wyzszy poziom oprocentowania. Jak przypuszczam BRE
    probuje tu stosowac manewr w rodzaju "jednoczesnego obowiazywania dwoch
    roznych uchwal dla roznych kategorii klientow". Zastanawiam sie, czy nie ma
    jakiegos prostego argumentu, ze nie moze tak byc (na gruncie prawa cywilnego
    pewnie albo jakiegos konsumenckiego czy czegos-w-tym-rodzaju). Gdyby taki
    argument nie istnial bylbym rowniez bezbronny wobec faktu, ze nagle BRE
    zapragnie aby mu placic nie 10,35% ale na przyklad 16,5%...

    Ogolnie na moim przykladzie doskonale widac, jak niekorzystny jest jednak
    brak uzaleznienia oprocentowania od stop rynkowych (choc tak naprawde to i
    wtedy mozna dowolnie manipulowac "promocjami" na marzy banku). Nalezy sie
    dobrze zastanowic przed skorzystaniem z oferty kredytowej bankow w rodzaju
    BRE.

    marekz

  • 5. Data: 2004-11-21 14:01:12
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > jednak brak uzaleznienia oprocentowania od stop rynkowych (choc tak
    > naprawde to i wtedy mozna dowolnie manipulowac "promocjami" na marzy

    Zgadza sie , tak wiec jak widzisz bank jako instytucja ukieornkowana na
    zysk ksztaltuje stopy w zaloznosci od popytu na prudukt.
    Jesli bys mial w umowie zapisane wskaznik do obowiazujacych stop (np.
    refinansowa , redyskonto) to moze by sie cos dalo , ale watpie ze masz
    taka umowe

    VG

  • 6. Data: 2004-11-21 19:55:21
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > Jesli bys mial w umowie zapisane wskaznik do obowiazujacych stop (np.
    > refinansowa , redyskonto) to moze by sie cos dalo , ale watpie ze masz

    Nie mam wrazenia, aby sposob ustalania oprocentowania mial jakiekolwiek
    znaczenie w przedmiotowej kwestii. Chodzi w niej bowiem o to, czy rozne
    zasady, moga byc stosowane wobec roznych grup klientow. Bez wzgledu na to
    czy poziom oprocentowania jest ustalany zarzadzeniem wewnetrznym czy jest
    uzalezniony od jakiegos parametru zewnetrznego.

    Oczywiscie akurat przy WWJ mozna uzyc mechanizmu bilansowania w polaczeniu z
    innymi dzialaniami instrumentami udostepnianymi przez tenze bank, aby sobie
    cos tam na banku "odbic", z czego bank zapewne zdaje sobie sprawe, wiec
    powodow do rozpaczy specjalnych nie mam. Ale na razie chodzi mi o zasade.
    Uwazam to bowiem za malo sympatyczne i malo inteligentne dzialanie banku,
    ktore spowodowalo zmiane mojego nastawienia do Multi z dobrego na zle :-). A
    jesli podobnie stalo sie lub stanie sie w przypadku innych klientow, to per
    saldo moze sie to bankowi slabo oplacac (w moim przypadku nie obnizajac mi
    oprocentowania bank zamierza zyskac rocznie okolo 300 zlotych...nie ma
    co.... kupa kasy... :)

    marekz

  • 7. Data: 2004-11-21 21:46:10
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > czy rozne
    > zasady, moga byc stosowane wobec roznych grup klientow.

    Oczywiscie ze tak , dlaczego nie ?

    >kupa
    > kasy... :)

    Grosi do grosika :)

    VG

  • 8. Data: 2004-11-21 23:41:39
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Oczywiscie ze tak , dlaczego nie ?

    Nie spotkalem sie z czyms takim. Jesli takie cos sie robi (sieci komorkowe)
    to na zasadzie "promocji" albo "kontraktow na czas okreslony" itp.
    "manewrow". Ja mam w umowie napisane, ze "oprocentowanie jak w zarzadzeniu
    zarzadu banku", a w zarzadzeniu jest podane pasmo. Ja jestem poza nim. A w
    zarzadzeniu nie jest napisane, ze ja albo ktokolwiek, moze byc poza nim.
    Pasmo nie jest "promocyjne", jest "normalne". Mozna oczywiscie probowac
    dorabiac ideologie, ze obowiazuja jednoczesnie wszystkie zarzadzenia wydane
    kiedykolwiek w przeszlosci (dla roznych grup klientow rozne). Uwazam, ze
    takie kombinacje tworza dosyc zly image banku. Oczywiscie moglbym sie pewnie
    zrefinansowac w mbanku albo nawet w multi (wtedy pewnie znowu bylbym 'nowym
    kliantam'), ale nie chce mi sie dla tak malej sumy. Jednakze zle wrazenie
    pozostaje. A inne banki nie maja na razie oferty z mechanizmem bilansujacym.
    Bo jak zaczna miec to emigruje z Multi. :-)

    > Grosi do grosika :)

    No ciulaja, ciulaja. Moze choc dzieki temu nie zbankrutuja, zanim ich bepeh
    nie przejmie ;-).

    marekz

  • 9. Data: 2004-11-22 00:12:53
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Uzytkownik "Van Gogush" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Oczywiscie ze tak , dlaczego nie ?

    Nie spotkalem sie z czyms takim. Jesli takie cos sie robi (sieci telefonii
    komorkowej) to chyba na ogol przynajmniej dorabia sie do tego ideologie
    "promocji" albo "kontraktow na czas okreslony" itp. Ja mam w umowie
    napisane, ze "oprocentowanie jak w zarzadzeniu zarzadu banku", a w aktualnym
    zarzadzeniu jest podane pasmo. Ja jestem poza nim. A w zarzadzeniu nie jest
    napisane, ze ja albo ktokolwiek, moze byc poza nim. Pasmo nie jest
    "promocyjne", jest "normalne", zatem wydaje mi sie, ze moge domniemywac, ze
    w moim przypadku tez powinno miec zastosowanie. Mozna oczywiscie probowac
    krecic, ze obowiazuja jednoczesnie wszystkie zarzadzenia wydane kiedykolwiek
    w przeszlosci (dla roznych grup klientow rozne). Uwazam, ze takie kombinacje
    tworza dosyc zle wrazenie w kwestii wiarygodnosci banku. Oczywiscie moglbym
    sie pewnie zrefinansowac w mbanku albo nawet w multi (wtedy pewnie znowu
    bylbym 'nowym klientem'), ale nie chce mi sie dla tak malej sumy, pomijajac
    juz koszty ponownej prowizji uruchomieniowej itd. Jednakze zle wrazenie
    pozostaje. A inne banki nie maja na razie oferty z mechanizmem bilansujacym.
    Bo jak zaczna miec i niech jeszcze prowizja uruchomieniowa bedzie zerowa lub
    niska, to najprawdopodobniej emigruje z Multi. :-)

  • 10. Data: 2004-11-24 21:12:17
    Od: Van Gogush <g...@p...onet.pl>

    > Ja mam w
    > umowie napisane, ze "oprocentowanie jak w zarzadzeniu zarzadu banku",

    Sprawdz jak zarzadzenie odnosi sie do Twojej umowy , czy nie jest czasem
    tak ze moze dotyczyc to tylko nowych umow (ale tylko gdybam).

    VG