  • 11. Data: 2009-04-10 16:34:10
    Temat: Re: Przelew - oszustwo i sprawa reklamacji (mBank)
    Od: s...@g...pl

    On 10 Kwi, 17:46, perszing <m...@w...pl.pl> wrote:

    > Gdzies w prasie chyba kiedys pisali wlasnie w kontekscie tego typu
    > oszustw, ze bank przed dokonaniem przelewu powinien sprawdzic, czy dane
    > typu "IMIE, NAZWISKO itd" pasuja do wlasciciela konta.  Wiec moze tutaj
    > da sie zaczepic z reklamacja?

    Ponoc zona tego Pana co sprzedawal sprzet twierdzil z jego kobitka ma
    konto (Bank Spoldzielczy) i kiedys wlasnie przelew adresowany na ten
    rachunek poszedl z jego imieniem i nazwiskiem i bank ten odrzucil taki
    przelew co wyszlo w pozniejszym czasie.
    Jestem w szoku ze ze te dane nic nie znacza procz tego ze jak pomylisz
    cyferki to masz chociaz jakis punkt odniesienia zeby zidentyfikowac
    anulowac taki przelew.

    Nawiasem mowiac to jakis czas temu pewna osoba zlecala przelew na moje
    konto na Poczcie a tam babeczka wstukala blednie ktoras z cyferek.
    Pieniadze nie przychodzily i myslelem ze gosc sciemnia z wplata. Po
    paru dniach facet poszedl na Poczte w celu wyjasnienia i po
    sprawdzeniu tego co z komputerze a tym co na potwierdzeniu (dobrze ze
    je posaidal!) wyszlo ze blad popelnila poczta. Oczywscie kazali pisac
    reklamacje, na pieniadze (zwrot) musial czekac. To byla drobna kwota
    ale Poczta nie poniosla zadnej odpowiedzialnosci. Sama pewnie by tez
    nie zauwazyla a jesli nawet to na pewno nie zawiadomila. Reasumujac !@#
    $% warte jest to potiwerdzenie ktore podbijaja stemplem na poczcie bo
    i tak nie wiemy co wklepuje do komputerka pracownik poczty.

  • 12. Data: 2009-04-10 17:56:16
    Od: " aneczka" <a...@W...gazeta.pl>

    Bank ma obowiązek sprawdzenia zgodności nr rachunku z nazwą/nazwiskiem
    adresata przelewu. Kilka wyroków już było, np.
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/101578,bank_ma
    _obowiazek_sprawdzic_rachunek_z_nazwa_beneficjenta_p
    rzelewu.html

  • 13. Data: 2009-04-10 18:19:04
    Temat: bank musi sprawdzić zgodność
    Od: " aneczka" <a...@g...pl>

    a w ogóle to masz szczęście, że to mBanku dotyczy, bo to on właśnie był stroną
    w tym postępowaniu sądowym, więc wyrok dobrze zna ;)
    W reklamacji powołaj się na orzeczenie Sądu Najwyższego sygn. I CSK 205/08.
    Jest tez analogiczny wyrok wyrok z 19.03.2004, sygn. IV CK 158/03

  • 14. Data: 2009-04-10 21:34:34
    Temat: Re: bank musi sprawdzić zgodność
    Od: s...@g...pl

    On 10 Kwi, 20:19, " aneczka" <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    > W reklamacji powołaj się na orzeczenie Sądu Najwyższego sygn. I CSK 205/08.
    > Jest tez analogiczny wyrok wyrok z 19.03.2004, sygn. IV CK 158/03

    Dziekuje ci bardzo!

  • 15. Data: 2009-04-10 21:52:50
    Od: s...@g...pl

    On 10 Kwi, 15:11, Peet <w...@y...com> wrote:

    > Allegro ma program ochrony kupujących i to ono zwróci Ci
    pieniądze.http://www.allegro.pl/help_item.php?item=1
    26

    Co otrzymalem od Allegro po opisaniu historii:

    Dziękuję za wiadomość.

    Bardzo mi przykro, że spotkała Pana taka sytuacja. Najprawdopodobniej
    doszło do oszustwa, którego sprawcą była osoba podszywająca się pod
    Sprzedającego.

    Niestety, na chwilę obecną jedyną drogą odzyskania pieniędzy jest
    zgłoszenie sprawy do jednostki policji właściwej dla miejsca
    zamieszkania osoby poszkodowanej. Mamy tutaj bowiem do czynienia z
    przestępstwem. W myśl art. 286 par. 1 Kodeksu Karnego zaistniała
    sytuacja jest oszustwem i podlega ściganiu. Osądzeniem winnego zajmuje
    się sąd. Zgodnie z treścią wspomnianego artykułu Kodeksu Karnego, czyn
    ten jest zagrożony karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Z
    doświadczenia wynika, że sprawcy oszustw są sądzeni surowiej niż
    złodzieje.

    Zgłaszając sprawę organom ścigania proszę przede wszystkim szczegółowo
    i precyzyjnie opisać oraz udokumentować całą sytuację. Podczas
    przesłuchania proszę przekazać policji komplet posiadanych dokumentów,
    takich jak: potwierdzenie dokonania zapłaty za towar, wydruk treści
    korespondencji prowadzonej z oszustem oraz wydruk treści strony z
    licytacją. Proszę także przygotować się na ewentualne ogólne pytania z
    zakresu funkcjonowania Allegro. Oczywiście nie każdy policjant musi
    być w pełni zaznajomiony ze specyfiką Internetu, jednak z naszego
    doświadczenia jasno wynika, że wielu z nich to doskonali fachowcy,
    którzy skutecznie wykorzystują przekazane przez nas informacje.

    Proszę również o poinformowanie organów ścigania, że na ich pisemny
    wniosek, nasza firma udostępni im wszelkie posiadane przez nas dane na
    temat sprawy.

    Adres korespondencyjny naszej firmy to:

    Serwis Allegro.pl
    QXL Poland Sp. z o.o.
    ul. Marcelińska 90
    60-324 Poznań
    nr fax: (61) 645 16 54

    Po zgłoszeniu sprawy będę wdzięczna za przesłanie nam danych
    jednostki, która będzie ją prowadziła. Informację tą będziemy mogli
    przekazać innym funkcjonariuszom policji. Dzięki wydajniejszej
    współpracy i koordynacji działań dotarcie do oszusta może okazać się
    znacznie szybsze.

    Mam nadzieję, że sprawa zostanie wkrótce pomyślnie zakończona.

    Polecam lekturę Centrum Bezpieczeństwa:

    http://www.allegro.pl/bezpieczenstwo

    Dziękuję za informację.

    Bardzo mi przykro, ze spotkała Pana taka nieprzyjemna sytuacja.
    Jednocześnie informuję, że rekompensata nie obejmuje transakcji, w
    których wpłata została dokonana na konto osoby podszywającej się pod
    Sprzedającego.

    W tej sytuacji podstawową drogą odzyskania pieniędzy jest zgłoszenie
    sprawy Policji.

    Zapraszam także na stronę:

    http://www.allegro.pl/help.php?tid=45&tids=43_45&zoo
    m=N

    Znajdzie Pan na niej szczegółowe informacje, warunki oraz konieczne
    terminy Programu Ochrony Kupujących.

    Jednocześnie pragnę zapewnić, ze dołożymy wszelkich starań, aby
    przekazać organom ścigania materiały umożliwiające ujęcie sprawcy.

    Zapraszam również do zapoznania się z zawartością Centrum
    Bezpieczeństwa, które znajduje się pod poniższym adresem:

    http://www.allegro.pl/country_pages/1/0/sc/

  • 16. Data: 2009-04-11 07:49:09
    Od: "Koteczek" <n...@s...org>

    aneczka wrote:
> [...]
    > W reklamacji powołaj się na orzeczenie Sądu Najwyższego sygn. I CSK
    > 205/08. Jest tez analogiczny wyrok wyrok z 19.03.2004, sygn. IV CK

    a ja sie przychylam do 1 komentarza pod artykulem z gazety prawnej.

    Za co ma bank oddawac (walic system prawny na te chwile, nie jest dobry na te
    czasy) jesli gosc dal sie zrobic jak dziecko w znany od lat chwyt oszustow,
    jeszcze nie wzbudzilo inne konto niz z oryginalnego maila od alllegro jego
    czujnosci).

    Jak napisze Marysia zamiast Maria na przelewie to mi na drugi dzien wywali ze
    przelew nie doszedl? Albo napisze Mariacka 17 m4 zamiast 17/4? Jesli automaty
    nie beda tego ksiegowac to beda przelewy isc jak SIBIRem chyba?

    Sa algorytmy porownujace "podobienstwo" wyrazow np Maria jest w 80% podobne do
    Maryja (zmyslam %) i mozna tak to automatycznie uwzglednic ale... jaki procent
    uznac za "to moze byc dobry adres a to raczej juz nie".

    Ja wysylalem do kolegi i wpisalem nazwisko Bin laden i tez doszlo (smutni
    Panowie nie wpadli do mnie ) :-)

    Adres IP ma w mailu z oszukanym kontem - prosze sobie jakis visual traceroute
    zrobic, moze to jakas CAFEjka internetowa, juz by trzeba zglosic sie do
    wlasciciela, moze ma monitoring. Zanim policja cos zrobi to koles pewnie
    nadpisze 10x tasmy z nagraniami.

    Albo wrzuc IP na grupe pl.comp.sieci i popros o pomoc. Sam zbierz tyle dowodow
    ile sie da, nie czekaj na sluzby.

  • 17. Data: 2009-04-11 07:57:52
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Sat, 11 Apr 2009 09:49:09 +0200, Koteczek napisał(a):

> [...]
    > Maryja (zmyslam %) i mozna tak to automatycznie uwzglednic ale... jaki procent
    > uznac za "to moze byc dobry adres a to raczej juz nie".

    Żadne podobieństwa. Jak by to weszło to banki będą z automatu odwalać
    wszystko niezgodne z wzorcem. Bo kto będzie odpowiadać za błędy w
    porównaniu? Jak coś się nie będzie zgadzać to odrzuci dla świętego spokoju.

    --
    Kojer

  • 18. Data: 2009-04-11 11:39:09
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 10 Apr 2009 18:19:04 +0000 (UTC), aneczka napisał(a):
    > a w ogóle to masz szczęście, że to mBanku dotyczy, bo to on właśnie był stroną
    > w tym postępowaniu sądowym, więc wyrok dobrze zna ;)

    Tak w ogóle to ten wyrok to jedna wielka głupota... Sędzia wykazał się
    wyjątkową ignorancją :(

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 19. Data: 2009-04-11 12:40:30
    Od: Pete <n...@n...com>

    Jacek Osiecki pisze:

    > Tak w ogóle to ten wyrok to jedna wielka głupota... Sędzia wykazał się
    > wyjątkową ignorancją :(

    Bo?

    --
    Pete

  • 20. Data: 2009-04-11 12:54:02
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Pete <n...@n...com> writes:

    > Bo?

    Bo w archiwum grupy jest wiele dyskusji na ten temat. I nie mam
    wrażenia, żeby był jakiś *istotny* postęp jeśli chodzi o dopasowanie
    "TP" do "Telekomunikacja Polska" ...

    KJ

    --
    Spokojnie... To tylko prowokacja.