  • 1. Data: 2010-03-19 10:18:23
    Temat: jak to jest z zajęciem komorniczym za mandat?
    Od: z...@o...pl

    może nie jakoś nagminnie, ale regularnie co jakiś czas
    wraca na grupę temat przymusowego zajęcia konta na rozkaz
    jakiejś tam instytucji państwowej (dla mojego pytania nie
    jest istotne czy poprawnie nazwę ten podmiot komornikiem
    czy chodzi o urzędnika skarbowego) chodzi mi o mechanizm
    naliczania opłat przez banki za zajęcie przymusowe

    przykładowo mandat 500 zl na koncie 500zł (załóżmy że na
    innych rachunkach w tym samym banku jest kwota akurat
    równa tej wolnej od zajęcia a calą kwotę 500zł z mojego
    przykładu bank mógłby zająć) co robi bank jeśli oplata 30zł?

    1) przekazuje urzędnikom 500zł, a konto debetuje na 30zł?
    2) przekazuje 470zł, 30zł opłata, z następnego wpływu
    zajęcie 30zł i następna opłata 30zł?3) jakoś jeszcze inaczej?

  • 2. Data: 2010-03-19 10:21:59
    Temat: Re: jak to jest z zajęciem komorniczym za mandat?
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:3...@n...onet.pl

    > 1) przekazuje urzędnikom 500zł, a konto debetuje na 30zł?
    > 2) przekazuje 470zł, 30zł opłata, z następnego wpływu
    > zajęcie 30zł i następna opłata 30zł?3) jakoś jeszcze inaczej?

    Wprawdzie nigdy nie dopuściłem aby zajęcie mojego rachunku zostało
    zrealizowane, ale obstawiam wariant 2) poza tym, że może to zależeć od
    banku, bo chyba nie istnieją jakieś ogólne zasady.

  • 3. Data: 2010-03-19 10:35:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > zrealizowane, ale obstawiam wariant 2) poza tym, że może to zależeć od
    > banku, bo chyba nie istnieją jakieś ogólne zasady.

    Ja bym wskazał raczej na 1). Punkt 2) umożliwiałby stworzenie konta
    uniemożliwiającego zajęcia, np. opłata za przelew - 100 tysięcy zł.
    Przychodzi zajęcie, ale 100 tysięcy nie ma -> zajęcie nie przekazane.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-03-19 10:56:44
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 19 Mar 2010 11:35:33 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Ja bym wskazał raczej na 1). Punkt 2) umożliwiałby stworzenie konta
    > uniemożliwiającego zajęcia, np. opłata za przelew - 100 tysięcy zł.
    > Przychodzi zajęcie, ale 100 tysięcy nie ma -> zajęcie nie przekazane.

    Ale to by oznaczało, że ryzyko niepowodzenia egzekucji spoczywałoby
    właśnie na banku, który "robiłby sobie debet", a później martwiłby się,
    czy dłużnik w ogóle raczy go spłacić.

    Dla wierzyciela byłby to o tyle sympatyczne, że wystarczałoby wskazać
    komornikowi egzekucję z rachunku, komornik robiłby debet na koncie
    dłużnika -- i sprawa załatwiona.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 5. Data: 2010-03-19 11:03:21
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    grup dyskusyjnych:hnvk1m$hli$...@n...onet.pl...

    > Ja bym wskazał raczej na 1). Punkt 2) umożliwiałby stworzenie konta
    > uniemożliwiającego zajęcia, np. opłata za przelew - 100 tysięcy zł.
    > Przychodzi zajęcie, ale 100 tysięcy nie ma -> zajęcie nie przekazane.

    Nie wiem czy bank może ot tak sobie zdebetować rachunek klienta swoją
    prowizją w tym przypadku.

  • 6. Data: 2010-03-19 11:05:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
    > wiadomości grup dyskusyjnych:hnvk1m$hli$...@n...onet.pl...

    > Nie wiem czy bank może ot tak sobie zdebetować rachunek klienta swoją
    > prowizją w tym przypadku.

    Prowizja może czekać w kolejce, aż coś na koncie się pojawi. Zresztą
    istnieje coś takiego jak "niedozwolony debet", np. w mbanku możesz
    przelać całość środków na koncie i po operacji zostanie -1zł (konto
    firmowe).

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-03-19 11:07:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Ale to by oznaczało, że ryzyko niepowodzenia egzekucji spoczywałoby
    > właśnie na banku, który "robiłby sobie debet", a później martwiłby się,
    > czy dłużnik w ogóle raczy go spłacić.

    Skoro ustala takie opłaty, to już jego zmartwienie jak je wyegzekwuje.

    > Dla wierzyciela byłby to o tyle sympatyczne, że wystarczałoby wskazać
    > komornikowi egzekucję z rachunku, komornik robiłby debet na koncie
    > dłużnika -- i sprawa załatwiona.

    Co innego debet z zajętej kwoty, a co innego debet z opłat bankowych.
    Normalną rzeczą jest, że banki jakoś rozwiązują sobie sytuację, kiedy
    brak środków na pokrycie np. opłaty za konto. Przypuszczam, że wówczas
    opłata ta jest pobierana od kolejno wpłyniętych środków.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-03-19 11:08:47
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    grup dyskusyjnych:hnvlpe$me4$...@n...onet.pl...

    > Prowizja może czekać w kolejce, aż coś na koncie się pojawi. Zresztą
    > istnieje coś takiego jak "niedozwolony debet", np. w mbanku możesz przelać
    > całość środków na koncie i po operacji zostanie -1zł (konto firmowe).

    Ale w przypadku zajęcia to nie klient zleca operację.

    W ogóle całe te podwyższone prowizje za przelewy z tytułu zajęć wydają mi
    się złą konstrukcją i gdyby ktoś się uparł mógłby chyba skutecznie podważyć
    taką opłatę. Powinno to być jakoś ujęte w osobnej pozycji, jako obsługa
    zajęcia czy podobnie. Tak jak jest obecnie nie wiem czy nie narusza to
    zbiorowych interesów konsumentów. :)

  • 9. Data: 2010-03-19 11:11:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
    > wiadomości grup dyskusyjnych:hnvlpe$me4$...@n...onet.pl...

    > Ale w przypadku zajęcia to nie klient zleca operację.

    To nie musi mieć tutaj znaczenia.

> [...]
    > obsługa zajęcia czy podobnie. Tak jak jest obecnie nie wiem czy nie
    > narusza to zbiorowych interesów konsumentów. :)

    Opłaty zazwyczaj są za wysokie - 30, 50zl to dużo, ale nie oczekujmy,
    że zajęcie będzie realizowane za darmo. Wymaga ono wiele pracy - odbioru
    poczty, przeczytania, sprawdzenia czy dana osoba ma konto (wiele zajęć
    jest wysyłanych w ciemno), dokonania zajęcia, to wszystko musi wykonać
    pracownik ręcznie, i to najlepiej tego samego dnia.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-03-19 11:19:23
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > jest wysyłanych w ciemno), dokonania zajęcia, to wszystko musi wykonać
    > pracownik ręcznie, i to najlepiej tego samego dnia.

    No cóż biznes to nie tylko wisienki z tortu. Pracodawca ma te same
    obowiązki,
    a jedyne czym może obciążyć pracownika to opłata za przelew do komornika.