  • 1. Data: 2009-09-28 07:07:02
    Temat: kredyt hipoteczny
    Od: Marx <M...@n...com>

    Witam
    Jestem na etapie wyboru bankow w celu wziecia kredytu hipotecznego na
    zakup mieszkania.
    Nie prosze o wskazanie konkretnych bankow, ale raczej na co patrzec przy
    podejmowaniu decyzji.
    1)oprocentowanie (teraz nie ma juz chyba takich wynalazkow jak w mBank
    ze sobie dowolnie ustalaja?)
    2)marza (najpierw ukrywali ja w spread, teraz w ubezpieczeniach...)
    3)kilka rodzajow ubezpieczen (na zycie, od utraty pracy, do czasu
    zalozenia hipoteki, jakie sa jeszcze?)
    4)oplata za wczesniejsza splate (szczegolnie mocno mnie interesuje bo
    musze po remoncie nowego sprzedac moje biezace)
    5)spread, oplaty za wplate/przelew franka
    6)oplaty za konto (choc mozna miec techniczne)

    Jak wyglada kwestia ubezpieczen? Mozna z nich zrezygnowac (jak przy
    kartach), co sie dzieje po wczesniejszej splacie (czy oplata obniza sie)?

    Marx

  • 2. Data: 2009-09-28 07:36:31
    Temat: Re: kredyt hipoteczny
    Od: "michal_sz" <michas007@WYTNIJ_TOgazeta.pl>

    Od wielu ubezpieczeń nie uciekniesz (np. mbank/multi - jednorazowo na 2 lata 1,4-1,5
    % kwoty kredytu, dodatkowy PBS; Millennium - gdy LTV ponad 80%, to ubezpieczenie od
    \"bezrobocia\" 2%+ubezpieczenie na życie jak zawsze; Dombank i jego ubezpieczenia);
    jeśli w całości spłacisz kredyt, możesz wnioskować od zwrot składki za
    niewykorzystany okres.
    Można by pisać o tych punktach (1-6) eseje...

  • 3. Data: 2009-09-28 08:53:01
    Od: MS <m...@m...ms>

    Marx wrote:
> [...]
    >
    > Jak wyglada kwestia ubezpieczen? Mozna z nich zrezygnowac (jak przy
    > kartach), co sie dzieje po wczesniejszej splacie (czy oplata obniza sie)?

    W każdym banku jest inaczej. Trzeba wybrać kilka potencjalnych banków i
    w każdym się wypytać. Potem dobrze to sobie wszystko wpisać w arkusz
    kalkulacyjny i na spokojnie przemyśleć.
    Do rzeczy wartych sprawdzenia jest jeszcze rodzaj hipoteki: zwykła,
    kaucyjna czy może obie. PCC za hipotekę zwykłą to 0,1%, za kaucyjną
    19zł, co w praktyce daje podatek od hipoteki zwykłej kilkaset złotych
    droższy niż od kaucyjnej.

    MS

  • 4. Data: 2009-09-29 09:55:39
    Od: Marx <M...@n...com>

    Ktory bank nie pobiera oplaty za wczesniejsza splate?

    Normalna sytuacja jest ze jak czlowiek zmienia lokum, to stare musi
    sprzedac, ale zanim je sprzeda to nowe musi wyremontowac. Przez pewien
    czas posiada wiec dwa lokale. Trzeba wziasc kredyt hipoteczny na nowe,
    zrobic remont, sprzedac stare i mozna splacic znaczna czesc kredytu,
    zostajac z kredytem mniejszym np o polowe. I tu pojawia sie problem -
    banki chca 1,5-2% za wczesniejsza splate, jesli przekroczy sie 30% kwoty
    kredytu lub jesli splaca sie ja wczesniej niz po dwoch latach.
    A przeciez tak naprawde remont i sprzedaz moze potrwac np dwa miesiace -
    i za te dwa miesiace bank dodatkowo (w koncu odsetki i prowizje i tak
    place od pelnej kwoty) zyczy sobie 2% - normalnie rozboj w bialy dzien.

    Podobnie sprawa wyglada z wkladem wlasnym - przeciez mam mieszkanie,
    sprzedam i dostane kase, splace kredyt - jest to moj wklad wlasny, ale
    dupa - bank karze mnie po raz drugi wyzszymi oplatami przy braku wkladu
    wlasnego.

    Tak sie zastanawiam czy nie najtaniej jest wyniesc sie "pod most" -
    sprzedac mieszkanie, wynajac cokolwiek aby graty miec gdzie przechowac i
    przenocowac, a nastepnie wziasc kredyt tylko na brakujaca kwote, kupic i
    remontowac. Finansowo wyjdzie sie pewnie do przodu, ale dwie
    przeprowadzki...

    Marx

  • 5. Data: 2009-09-29 11:15:17
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Marx pisze:
> [...]
    > banki chca 1,5-2% za wczesniejsza splate, jesli przekroczy sie 30% kwoty
    > kredytu lub jesli splaca sie ja wczesniej niz po dwoch latach.

    To różnie bywa. Jak brałem kredyt parę lat temu, to były też banki które
    pobierały takie opłaty jeśli się spłacało później niż po 2 latach. A są
    też takie, które nie pobierają w ogóle (np. GE). Ewentualnie może da się
    wynegocjować zniesienie takiej opłaty.

> [...]
    > sprzedam i dostane kase, splace kredyt - jest to moj wklad wlasny, ale
    > dupa - bank karze mnie po raz drugi wyzszymi oplatami przy braku wkladu

    Hmm. Też się powoli przymierzam do takiej operacji i mam podobne
    dylematy. A gdyby tak wziąć normalny kredyt żeby mieć na wymagany wkład
    własny? Albo wziąć pożyczkę hipoteczną pod zastaw posiadanego
    mieszkania? Tylko trzeba policzyć czy to się opłaca i czy nie zmniejszy
    za bardzo zdolności kredytowej.

> [...]
    > przenocowac, a nastepnie wziasc kredyt tylko na brakujaca kwote, kupic i
    > remontowac. Finansowo wyjdzie sie pewnie do przodu, ale dwie

    Finansowo się opłaci, ale trzeba gdzieś mieszkać... Poza tym mnie
    interesuje nowe mieszkanie, a więc nowy kredyt wypłacany w transzach
    itd. To wszystko będzie długo trwało.

    Karol

  • 6. Data: 2009-09-29 11:47:05
    Od: Marx <M...@n...com>

    Karol S pisze:
> [...]
    > pobierały takie opłaty jeśli się spłacało później niż po 2 latach. A są
    > też takie, które nie pobierają w ogóle (np. GE). Ewentualnie może da się

    nieprawda
    GEMoney pobiera 2% (jesli splacasz powyzej 50%), a w bankach w ktorych
    bylem(PKBO BP, ING, Nordea) sklonnosci do negocjacji sa zerowe, i ponoc
    jest to ogolna tendencja
    Marx

  • 7. Data: 2009-09-29 12:01:46
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Marx pisze:

    > nieprawda
    > GEMoney pobiera 2% (jesli splacasz powyzej 50%), a w bankach w ktorych
    > bylem(PKBO BP, ING, Nordea) sklonnosci do negocjacji sa zerowe, i ponoc
    > jest to ogolna tendencja

    O, to musiało się zmienić, ja mam w umowie z GE że całkiem bez opłat.
    Kryzys ;(

    Karol

  • 8. Data: 2009-09-29 17:20:17
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Marx" <M...@n...com> napisał w wiadomości

    > GEMoney pobiera 2% (jesli splacasz powyzej 50%), a w bankach w ktorych
    > bylem(PKBO BP, ING, Nordea) sklonnosci do negocjacji sa zerowe, i ponoc
    > jest to ogolna tendencja

    PKO BP pisze na WWW, ze do ich kredytu mozna miec rachunek bilansujacy

    Kredyt mieszkaniowy z opcją bilansującą - możliwość zmniejszenia kosztów
    spłaty kredytu dzięki środkom zgromadzonym na Twoim rachunku
    oszczędnościowo-rozliczeniowym

    http://www.pkobp.pl/index.php/id=oferta/grupa=5/id_p
    roduct=000000000000200/np=1/podgrupa=0/section=indy/
    v=1

    Nie musisz splacac wczesniej, wystarczy trzymac kase na rachunku
    bilansujacym i nie sa naliczane odsetki.

    MK

  • 9. Data: 2009-09-30 06:37:20
    Od: Marx <M...@n...com>

    MK pisze:
> [...]
    v=1

    > Nie musisz splacac wczesniej, wystarczy trzymac kase na rachunku
    > bilansujacym i nie sa naliczane odsetki.

    Nie bardzo rozumiem jak to dziala. Jesli ustale gorny limit na ROR na
    0zl, to kazda kasa ktora wplace na ROR (nieoprocentowany z tego co
    kojarze) "obniża podstawe do obliczania odsetek ". Ale jak oni to licza?
    dziennie? I co w tym kotekscie oznacza sforumolowanie "Opcja
    bilansowania działa w okresach trzyletnich."
    Marx