  • 1. Data: 2010-03-08 21:05:31
    Temat: kupno mieszkania od developera/na rynku wtornym - rachunek powierniczy
    Od: PP <n...@n...pl>

    czy kupujac mieszkanie korzystaliscie z rachunku powierniczego i w jakim
    banku?

    czy to wybiera developer czy klient? jakie sa koszty? i czy warto, czy
    to tez tylko iluzoryczne zabezpieczenie?

    szukam wlasnie mieszkania, jeszcze nie wiem, czy rynek pierwotny, czy
    wtorny i zastanwiam sie, jak najbezpieczniej przeprowadzic taka transakcje

    zastanawiam sie tez czy rachunki powiernicze sa czesto stosowane, bo mam
    wrazenie, ze nie; jak na propozycje zastosowania czego takiego reaguja
    developerzy? i czy warto to stosowac jesli budynek jest juz gotowy i
    stoi, czy raczej tylko jesli kupuje sie dziure w ziemi?

  • 2. Data: 2010-03-08 22:01:57
    Od: cos <c...@g...pl>

    o rachunku powierniczym mozesz sobie tutaj poczytac:

    http://www.mieszkancy-grafitowej.pl/media.html

  • 3. Data: 2010-03-09 08:16:30
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

> [...]
    > czy to wybiera developer czy klient? jakie sa koszty? i czy warto, czy
    > to tez tylko iluzoryczne zabezpieczenie?

    Są (w teorii) r-ki otwarte i zamknięte. Bezpieczeństwo zależy też
    od umowy rachunku, więc trzeba czytać ze zrozumieniem.

    Deweloperzy nie są chętni do r.p.

    > szukam wlasnie mieszkania, jeszcze nie wiem, czy rynek pierwotny, czy
    > wtorny i zastanwiam sie, jak najbezpieczniej przeprowadzic taka transakcje

    Jeśli bezpieczeństwo jest istotne - kup tylko takie, które już stoi *i*
    możesz od razu zostać właścicielem (czyli podpisać akt notarialny
    przenoszący własność).
    Czyli - rynek wtórny + w 100% gotowe mieszkania od dewelopera.

    > zastanawiam sie tez czy rachunki powiernicze sa czesto stosowane, bo mam
    > wrazenie, ze nie;

    nie są

    > jak na propozycje zastosowania czego takiego reaguja
    > developerzy? i czy warto to stosowac jesli budynek jest juz gotowy i
    > stoi, czy raczej tylko jesli kupuje sie dziure w ziemi?

    Do kupna dziury w ziemi, zwłaszcza teraz, trzeba mieć żyłkę hazardzisty
    i stalowe nerwy lub być, sorry, mądrym inaczej.
    Deweloper w PL może robić dowolne przekręty i nic mu praktycznie nie grozi.

    Dodatkowo kupując gotowe mieszkanie wiesz o nim dużo więcej.

  • 4. Data: 2010-03-09 22:15:22
    Od: PP <n...@n...pl>

    jakie banki oferuja taka usluge w ogole?

    i czy mozna ja zastosowac na rynku wtornym pomiedzy dwiema osobami
    fizycznymi? probowalem cos wygooglac, ale jakas tragedia, jakby banki
    mocno ukrywaly te produkty, bo ciezko cos znalezc

  • 5. Data: 2010-03-10 01:33:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    PP <n...@n...pl> writes:

> [...]
    > fizycznymi? probowalem cos wygooglac, ale jakas tragedia, jakby banki
    > mocno ukrywaly te produkty, bo ciezko cos znalezc

    Nie slyszalem o przypadku, by ktos tego uzywal do takich zastosowan, ale
    nie powinno to byc problemem. Praktycznie wszystkie banki nastawione na
    wiekszych niz mikro-klientow powinny to robic (IOW nie mac-banki, ktore
    oferuja tylko konta dla ludu).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2010-03-10 10:03:53
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2010-03-09 23:15, PP pisze:
    > jakie banki oferuja taka usluge w ogole?

    Otwarte - każdy większy, ale taki wiele nie daje.

    Zamknięte - parę lat temu to tylko BWE.
    Normalnie nie ma na to rynku, bo "deweloperzy" nie są chętni na takie
    wynalazki (a klienci nie chcą za to zapłacić w wyższej cenie).
    IMO nie otworzysz rachunku sam -- to musi być w pakiecie od dewelopera.

    > i czy mozna ja zastosowac na rynku wtornym pomiedzy dwiema osobami
    > fizycznymi? probowalem cos wygooglac, ale jakas tragedia, jakby banki
    > mocno ukrywaly te produkty, bo ciezko cos znalezc

    Słowo klucz - escrow.

    Choć przy rynku wtórnym to nie rozumiem sensu. Chcesz zapłacić później?
    Ale po co?
    Poczytaj ostatnie wątki o transakcjach i notariuszach...