  • 1. Data: 2004-02-10 19:43:16
    Temat: [mBank] Zadanie matematyczno-podatkowe
    Od: "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>

    Rozważmy następujący przykład

    Pierwszego dnia miesiąca mamy na eMaksie w mBanku 1000 PLNów. Za połowę
    zakładamy mLokatę na 2 miesiące (tylko 500zł i tylko dwa miesiące - żeby
    było minimalnie) - drugą połowe "osadu" trzymamy na eMaksie. Po dwóch
    miesiącach powiniśmy zarobić 3,26 zł na eMaksie i 3,33 zł na mLokacie -
    czyli różnica SIEDMIU groszy ;-) _brutto_
    Pytanie brzmi - jaka jest różnica netto - po odjęciu "belkowego"? Niestety
    sposób zaokrąglania "belkowego" jest dla mnie zbyt skomplikowany :(
    Może jak ktoś mi to pokaże na tym przykładzie to zrozumiem;-)

    No i dajmy wariant B - po 5000 na eMaksie i mLokacie... po dwóch m-cach

    RJCz

  • 2. Data: 2004-02-10 20:04:15
    Temat: Re: [mBank] Zadanie matematyczno-podatkowe
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafał J. Czekała napisał:

> [...]
    > Może jak ktoś mi to pokaże na tym przykładzie to zrozumiem;-)
    >
    > No i dajmy wariant B - po 5000 na eMaksie i mLokacie... po dwóch m-cach

    Taka sama czyli 7 groszy. Od obu kwot podatek będzie 20% od 3 zł (bo
    tyle wyjdzie w zaokrągleniu) czyli 60 gr.

    W wariancie b jeśli będziemy mieli 32,6 zł odsetek to podatek wyniesie
    też 20% ale od 33 zł (czyli 6,6 zł) oraz analogicznie przy 33,3 odsetek
    podatek będzie taki sam (bo też od 33 zł po zaokrągleniu).

    Jeśli pomyliłem to prosze o poprawke.

  • 3. Data: 2004-02-10 20:05:25
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    c0bdd0$4hq$...@n...onet.pl,
    Andrzej <s...@p...onet.pl>:

> [...]
    > też 20% ale od 33 zł (czyli 6,6 zł) oraz analogicznie przy 33,3
    > odsetek podatek będzie taki sam (bo też od 33 zł po zaokrągleniu).

    Stopa podatku wynosi 19%, nie 20%.

    --
    Robert

  • 4. Data: 2004-02-10 20:06:11
    Od: "BAH" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Od obu kwot podatek będzie 20%
    >
    > Jeśli pomyliłem to prosze o poprawke.

    Dlaczego 20% a nie 19% ????

    BAH

  • 5. Data: 2004-02-10 20:13:41
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Rafał J. Czekała napisal/a:

> [...]
    > skomplikowany :(
    > Może jak ktoś mi to pokaże na tym przykładzie to zrozumiem;-)

    podstawa opodatkowania w obu przypadkach to 3 zł (zaokrąglenie do pełnych
    zł).
    Wymiar podatku: 3 * .19 = .57
    Podatek pobierany jest w pełnych dziesiątkach gr, czyli fiskus zje 0.60zł

    To daje nam:
    lokata = 3.33 - 0.60 = 2.73
    emax = 3.26 - 0.60 = 2.66

    czyli dalej 7 gr różnicy :))

    HTH

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 6. Data: 2004-02-10 20:21:34
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    Niestety
    > sposób zaokrąglania "belkowego" jest dla mnie zbyt skomplikowany :(
    > Może jak ktoś mi to pokaże na tym przykładzie to zrozumiem;-)

    Zasada jest taka , jezeli odsetki wynosza np 100,49zl to podstawe
    opodatkowania zaokraglamy w dol do 100,00 i podatek(19%) wynosi 19zl.
    Natomiast jezeli odsetki wynosza np 100,50zl to podstawa opodatkowania
    wynosi 101,00zl a podatek-19,19zl (podlega jeszcze zaokragleniu do pelnych
    dziesiatek groszy)=19,20zl.
    Przy odsetkach walutowych zasada jest identyczna przy czym odsetki w walucie
    przeliczamy na zlote po kursie srednim NBP(liczenie podatku jak opisano
    wyzej) i z powrotem podatek wyrazamy w walucie dzielac kwote podatku w
    zlotych przez kurs sredni NBP-- stad podatek w walucie moze byc np. 12,19
    USD a w zlotych zawsze do pelnych dziesiatek np. 12,20 PLN.

  • 7. Data: 2004-02-11 07:28:58
    Od: "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>

    "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wymiar podatku: 3 * .19 = .57
    > Podatek pobierany jest w pełnych dziesiątkach gr, czyli fiskus zje 0.60zł

    Na pewno?
    A co z dwukrotną kapitalizacją odsetek na eMaksie?
    emax po miesiącu da 1,63zł i jeśli dobrze Was zrozumiałem to podatek
    wyniesie .38
    w drugim miesiącu od eMaksa będzie znowu 1,63 odsetek minus 38 groszy
    podatku tak?
    Czyli netto z eMaksa dostaniemy tylko 2,50 PLN. a zatem różnica wyniesie aż
    23 grosze ;-)

    To dobrze Was zrozumiałem czy nie?

    RJCz

  • 8. Data: 2004-02-11 07:32:32
    Od: "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>

> [...]
    > podatku tak?
    > Czyli netto z eMaksa dostaniemy tylko 2,50 PLN. a zatem różnica wyniesie

    Aha podatek też się zaokrągla czyli 3,26-2*0,4 zatem różnica eMax/mLokata
    wzrośnie do 27gr
    Prawda czy fałsz?

    RJCz

  • 9. Data: 2004-02-11 14:02:07