  • 1. Data: 2010-01-01 12:49:01
    Temat: opłata za ustalenie/zmianę PIN - mbank
    Od: plusz <p...@g...com>

    dostałem nową kartę debetową do eKonta w mBanku - visa
    zgodnie z instrukcją na dołączonej ulotce po jej aktywacji w
    internecie wszedłem w opcję "Ustal PIN". No i po "ustaleniu" na
    rachunku pojawia się opłata 2 zł :)
    Zastanawiam się, czy w tej nowej karcie już jakiś PIN był wcześniej
    ustalony? TOiP przewiduje opłatę za zmianę PIN a nie za ustalenie

    --
    plusz
    www.kalkulatorlokat.pl

  • 2. Data: 2010-01-01 13:29:20
    Temat: Re: opłata za ustalenie/zmianę PIN - mbank
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-01-01 13:49, plusz wrote:

> [...]
    > Zastanawiam się, czy w tej nowej karcie już jakiś PIN był wcześniej
    > ustalony? TOiP przewiduje opłatę za zmianę PIN a nie za ustalenie

    A ja sie zastanawiam nad czyms troche innym - jesli istnieje oplata
    za zmiane PIN to dosc slabo swiadczy odnosnie promowania zachowan
    zwiazanych z bezpieczenstwem, a mowiac wprost, dziala przeciwko
    nim. Do zmiany PIN, tak jak jest z haslami dostepowymi dostep powinien
    byc latwy, na wypadek wystapienia choc cienia podejrzenia o jego
    ujawnienie. Oplata choc mala, bedzie demotywowac w tym wzgledzie.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2010-01-01 14:28:27
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Fri, 01 Jan 2010 04:49:01 -0800, plusz napisał(a):

> [...]
    > zł :) Zastanawiam się, czy w tej nowej karcie już jakiś PIN był
    > wcześniej ustalony? TOiP przewiduje opłatę za zmianę PIN a nie za

    Ale to była całkiem nowa karta czy tylko wznowienie na kolejny okres,
    karty którą już posiadałeś. Jeżeli wznowienie to tylko aktywujesz a PIN
    jest taki sam jaki był przy poprzedniej karcie, no a jak zmieniłeś to Cię
    i skasowali zgodnie z TOiP.

    --
    xbartx

  • 4. Data: 2010-01-01 14:29:21
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Fri, 01 Jan 2010 14:29:20 +0100, elmer radi radisson napisał(a):

> [...]
    > latwy, na wypadek wystapienia choc cienia podejrzenia o jego ujawnienie.
    > Oplata choc mala, bedzie demotywowac w tym wzgledzie.

    Hmmm jak masz cień wątpliwości to lepiej zastrzec, bo zmiana PINu może
    nie wiele dać.

    --
    xbartx

  • 5. Data: 2010-01-01 14:52:29
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent elmer radi radisson nadaje:
    > Do zmiany PIN, tak jak jest z haslami dostepowymi dostep powinien
    > byc latwy, na wypadek wystapienia choc cienia podejrzenia o jego
    > ujawnienie. Oplata choc mala, bedzie demotywowac w tym wzgledzie.

    Jeśli kogoś opłata 2 zł powstrzymuje przed zmianą to znaczy że tej
    zmiany nie potrzebuje. Inną sprawą jest że PIN najczęściej zmieniany
    jest na taki sam jak we wszystkich innych kartach lub w komórce ;-)

  • 6. Data: 2010-01-01 15:21:30
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    JanKo wrote:

    > Jeśli kogoś opłata 2 zł powstrzymuje przed zmianą to znaczy że tej
    > zmiany nie potrzebuje.

    jesli chodzi o zachowanie bezpieczenstwa to kody pin tak jak i stale
    hasla bezwzglednie powinny byc okresowo zmieniane

    ciezko udowodnic ze zmiana nie jest potrzebna, latwo natomiast wykazac
    ze byla potrzebna jesli nie zostala wykonana i nagle zniknela kasa z rachunku :)

  • 7. Data: 2010-01-01 15:28:00
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-01-01 15:29, xbartx wrote:

    > Hmmm jak masz cień wątpliwości to lepiej zastrzec, bo zmiana PINu może
    > nie wiele dać.

    A co, gdy jestes np. w delegacji i zastrzezenie karty to odciecie
    sie od srodkow, a nie ma mozliwosci skorzystania z innej?

    Zreszta nie musi sie to od razu wiazac z jakas drastyczna sytuacja jak
    skimming. Wystarczy ze ktos zreflektuje sie ze posiada nadany taki
    numer ktory moze ulatwic jego ustalenie ["1234" ;)] albo nie ufa
    swojemu otoczeniu a istnieje niezerowe ryzyko.

    A skoro PIN bedzie bezpieczny to juz klient ma pewien dupochron na
    wypadek uzycia karty bez autoryzacji.

    Mozna by to rozwiazac tak jak z wyplacaniem srodkow z KO - pierwsza
    zmiana w kwartale gratis ;).

    --

    memento lorem ipsum

  • 8. Data: 2010-01-01 15:30:02
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-01-01 15:52, JanKo wrote:

    > Jeśli kogoś opłata 2 zł powstrzymuje przed zmianą to znaczy że tej
    > zmiany nie potrzebuje. Inną sprawą jest że PIN najczęściej zmieniany
    > jest na taki sam jak we wszystkich innych kartach lub w komórce ;-)

    Moze powstrzymac na zasadzie 'nie bede za cos takiego placil'.
    A brak oplaty zawsze bedzie pozytywnym bodzcem - tymczasem zmiana hasel,
    szczegolnie w przypadku pewnej dozy zdrowej paranoi zwiazanej
    z bezpieczenstwem osobistych danych w niczym nie szkodzi, a moze
    pomoc.

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2010-01-01 16:25:33
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "MarcinF" news:hhl42h$fic$1@atlantis.news.neostrada.pl

    > jesli chodzi o zachowanie bezpieczenstwa to kody pin tak jak i stale
    > hasla bezwzglednie powinny byc okresowo zmieniane

    Bo? Na kompie, który z kaprysu służy tylko do logowania do banków również
    można złapać "bankowego hiv'a" ? :)

  • 10. Data: 2010-01-01 17:05:02
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Valdi wrote:

    > Bo? Na kompie, który z kaprysu służy tylko do logowania do banków również
    > można złapać "bankowego hiv'a" ? :)

    nawet jesli komputer sluzy tylko do tego, i nawet jesli ma do niego dostep
    tylko wlasciciel, to wcale nie gwarantuje ze nie zostanie zainfekowany
    przez siec, nie mowiac juz o atakach typu man-in-the-middle, infekcjach
    serwerow webowych banku, a na koniec "pozakomputerowych" mozliwosciach
    przechwycenia hasla

    moze niektore z tych przykladow sa skrajnie rzadkie, ale chyba nie bardziej
    niz tez komputery z kaprysu uzywane tylko i wylacznie do logowania do bankow :)