  • 1. Data: 2005-11-18 22:02:23
    Temat: IBAN, gdzie online ?
    Od: "gLiNa" <g...@N...pl>

    Witam,

    Jest to moj pierwszy post na grupe, zatem witam wszystkich.

    Przejzalem juz archiwum w poszukiwaniu odpowiedzi, ale jej nie znalazlem.

    Ostatnio w trakcie realizowania oplaty za granice negocjowalem z pewnym
    czlowiekiem forme przelewu. Poinformowalem ze bank z jakiego korzystam,
    czyli Multibank pobiera prowizje od tranzakcji IBAN. Odpowiedzial ze jest
    prawnikiem w banku i zgodnie z prawem europejskim jest to nielegalne aby
    pobierac oplaty od przelewow w systemie IBAN. W strone prawna dalej nie
    wnikalem, jednak interesuje mnie czy istnieje wobec tego bank z interfejsem
    online, ktory realizuje tego typu przelewy bez prowizji, lub z prowizja
    nizsza niz multibank (0.25%). Za odpowiedz z gory dziekuje.

    Pozdrawiam,
    Mikolaj

  • 2. Data: 2005-11-18 22:10:59
    Temat: Re: IBAN, gdzie online ?
    Od: "miszka_" <p...@n...pl>

    Odpowiedzial ze jest
    > prawnikiem w banku i zgodnie z prawem europejskim jest to nielegalne aby
    > pobierac oplaty od przelewow w systemie IBAN.

    Bardzo mi się ten prawnik podoba, a jeszcze bardziej to co mówi. Spróbuj
    wyciągnąć od Niego to prawo europejskie. Jego wypowiedź oznacza, że
    wszystkie banki w Polsce pobierają nielegalnie opłaty za przelewy.
    --
    PZDR, miszka_
    _________________________________

  • 3. Data: 2005-11-18 22:43:35
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <dlljj3$6ff$1@nemesis.news.tpi.pl>, p...@n...pl
    says...
> [...]
    > wyciągnąć od Niego to prawo europejskie. Jego wypowiedź oznacza, że
    > wszystkie banki w Polsce pobierają nielegalnie opłaty za przelewy.

    Hehe .... dokladnie. Jelsi mowisz o przelewach miedzynarodowych w Euo w
    ramach krajow Euro to oplata nie moze byc wyzsza (!) od przelewu
    krajowego w EURO (!) Czyli jesli bank krajowy wykoncypuje ze bedzie
    pobieral oplate za przelew krajowy w euro powiedzmy 1000PLN to i taka
    kwote moze kosic od przelewow zagranicznych. Oczywiscie kwestia tego czy
    znajdzie sie wielu chetnych do placenia takiej kwoty za przelew :))

    AP

  • 4. Data: 2005-11-18 22:59:48
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

> [...]
    > wyciągnąć od Niego to prawo europejskie. Jego wypowiedź oznacza, że
    > wszystkie banki w Polsce pobierają nielegalnie opłaty za przelewy.

    Po drugie ... IBAN to STANDARD formatowania/numerowania rachunkow

    AP

  • 5. Data: 2005-11-18 23:07:32
    Temat: terminy przelewow bylo: IBAN, gdzie online ?
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    Natrafilem na dyrektywe dotyczaca przelewow tranzgranicznych. Wiem ze
    kilka osob pytalo sie tutaj jak dlugo moze isc przelew tranzgraniczny.
    wedlug dyrektywy :97/5/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

    "Artyku? 5

    Szczególne obowia;zki instytucji

    Dla danego transgranicznego przelewu bankowego instytucja, o ile pragnie
    zawrzec' z klientem transakcje;, musi na z.a;danie klienta z?oz.yc'
    przyrzeczenie dotycza;ce czasu, jaki zajmie realizacja przelewu, oraz
    nalez.nych op?at i prowizji, niezalez.nie od kosztów zwia;zanych z
    zastosowanym kursem wymiany."

    "Artyku? 6

    Zobowia;zania dotycza;ce czasu realizacji zlecenia

    1. Instytucja zleceniodawcy realizuje dany transgraniczny przelew
    bankowy w terminie uzgodnionym ze zleceniodawca;.

    Jes'li instytucja nie dotrzyma umownego terminu lub jes'li - w braku
    umownego terminu - s'rodki nie zostana; przelane na rachunek instytucji
    beneficjenta do kon'ca pia;tego dnia roboczego po dacie przyje;cia
    zlecenia na transgraniczny przelew bankowy, instytucja zleceniodawcy
    wyp?aca zleceniodawcy odszkodowanie."

    Link do calej dyrektywy po polsku ponizej:

    http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!c
    elexapi!prod!
    CELEXnumdoc&lg=PL&numdoc=31997L0005&model=guichett

    AP

  • 6. Data: 2005-11-18 23:09:52
    Temat: oplaty za przelewy w Euro
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    Ze strony KIR

    "... zaproponowane przez Komisje; i przyje;te przez Parlament
    Europejski 19 grudnia 2001 roku Rozporza;dzenie (WE) Nr 2560/2001 w/s p?
    atnos'ci transgranicznych w euronakazuja;ce m.in. pobieranie za p?
    atnos'ci transgraniczne denominowane w euro op?at takich samych, jak za
    analogiczna; us?uge; wykonywana; w ramach kraju cz?onkowskiego
    be;da;cego siedziba; danej instytucji. Rozporza;dzenie wywar?o i wcia;z.
    wywiera ogromny wp?yw na rozliczenia detaliczne pomie;dzy krajami Unii
    Europejskiej. Od 1 lipca 2002 r. Rozporza;dzenie obje;?o transgraniczne
    elektroniczne transakcje p?atnicze (cross- border electronic payment
    transactions), rozumiane jako transfer funduszy wykonany za pomoca;
    elektronicznego instrumentu p?atniczego (np. karty p?atniczej) oraz wyp?
    aty z bankomatu, a od 1 lipca 2003 takz.e przelewy transgraniczne
    denominowane w euro. Do kon'ca 2005 roku w zakres Rozporza;dzenia be;da;
    wchodzi?y p?atnos'ci do wysokos'ci 12 500 euro, a od 2006 r. kwota ta
    zostanie podniesiona do 50 000. Rozporza;dzenie zawiera takz.e szereg
    dodatkowych zapisów chronia;cych prawa konsumentów realizuja;cych
    przelewy. Przede wszystkim Rozporza;dzenie wprowadza zakaz pobierania
    op?at instytucji pos'rednicza;cych z kwoty - beneficjent powinien
    otrzymac' pe?na; kwote; p?atnos'ci. Na bankach cia;z.y równiez.
    obowia;zek przedstawiania klientom jasnych informacji, na pis'mie lub w
    formie elektronicznej, nt. op?at za przelewy krajowe i zagraniczne oraz
    na temat stosowanych kursów wymiany walut z i na euro, jez.eli do
    wymiany takiej dochodzi. Rozporza;dzenie stanowi takz.e prawne
    usankcjonowanie standaryzacji, opartej o wypracowane przez banki i
    szeroko stosowane standardy: numeracji rachunków klientów IBAN
    (wprowadzony w Polsce jako NRB) oraz stosowanego w sieci SWIFT
    identyfikatora banku BIC. Rozporza;dzenie zobowia;zuje takz.e kraje cz?
    onkowskie do zniesienia obowia;zków sprawozdawczych w stosunku do
    transakcji nia; obje;tych. Rozporza;dzenie obowia;zuje bezpos'rednio
    wszystkie Kraje Cz?onkowskie"

  • 7. Data: 2005-11-19 07:29:44
    Od: Miernik <m...@f...org>

    gLiNa <g...@n...pl> wrote:
    > wnikalem, jednak interesuje mnie czy istnieje wobec tego bank z interfejsem
    > online, ktory realizuje tego typu przelewy bez prowizji, lub z prowizja
    > nizsza niz multibank (0.25%). Za odpowiedz z gory dziekuje.

    W tej chwili w Citibank jest promocja że w związku z wprowadzeniem
    możliwośći płatności zagranicznych online przez jakiś czas są one
    bezpłatne.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html

  • 8. Data: 2005-11-20 11:50:09
    Temat: Re: oplaty za przelewy w Euro
    Od: "Zbyszek" <z...@n...spam>

    > denominowane w euro. Do kon'ca 2005 roku w zakres Rozporza;dzenia be;da;
    > wchodzi?y p?atnos'ci do wysokos'ci 12 500 euro, a od 2006 r. kwota ta
    > zostanie podniesiona do 50 000. Rozporza;dzenie zawiera takz.e szereg

    super, a teraz małe pytanko, które banki stosują sie cokolwiek do Regulacji,
    a któe nie ?
    I jeszcze ciekawiej będzie po 1 stycznia.