  • 1. Data: 2009-07-31 15:46:45
    Temat: [prnews] BIK nie może pobierać opłaty za wysłanie raportu
    Od: "Filip Lach" <f...@g...pl>

    W kontekście poniższego artykułu zastanawia mnie, czy stwierdzenie w
    regulaminie BIKu, że modyfikacji danych mogą dokonywać tylko bank jest do
    podtrzymania w sądzie:

    Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że Biuro Informacji Kredytowej nie może
    uzależniać przesłania informacji o danych osobowych od pobrania opłaty.
    Takiego uprawnienia nie ma w ustawie o ochronie danych osobowych nie ma
    takiego uprawnienia - pisze "Rzeczpospolita".

    "Do samego BIK SA wpływa miesięcznie kilkanaście tysięcy wniosków o
    udostępnienie informacji o własnych danych osobowych. Według art. 33 ust. 1
    ustawy o ochronie danych osobowych administrator takich danych, na wniosek
    osoby, której one dotyczą, ma obowiązek umożliwić ich sprawdzenie,
    uzupełnienie i uaktualnienie. Takich informacji udziela się ustnie i na piśmie.

    Za przesłanie pisemnej informacji BIK zażądał od Ryszarda Z. 10 zł ryczałtowej
    opłaty ustalonej w regulaminie biura. Generalny inspektor ochrony danych
    osobowych, do którego Ryszard Z. zwrócił się ze skargą, stwierdził, że
    przesłanie informacji nie może być uzależnione od uiszczenia jakiejkolwiek
    opłaty. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdził to stanowisko,
    oddalając w 2008 r. skargę BIK SA na decyzję GIODO.", podaje dziennik.

    "Polska ustawa o ochronie danych osobowych nie uprawnia do uzależnienia
    udzielenia informacji o tych danych od pobrania opłaty. Zmienić to może
    jedynie prawna zmiana.", informuje gazeta.

    Biuro Informacji Kredytowej zostało powołane w 1997 r. przez banki i Związek
    Banków Polskich. Instytucja ta gromadzi, przechowuje i udostępnia informacje o
    aktualnych zobowiązaniach oraz historii kredytowej klientów banków, zarówno
    indywidualnych jak i przedsiębiorców. Za przesłanie raportu w wersji Standard
    BIK pobiera opłatę w wysokości 10 zł. Raport można odebrać osobiście w biurze
    obsługi klienta.

    Więcej szczegółów w dzisiejszym wydaniu "Rzeczpospolitej" w artykule "Za
    przesyłkę z BIK nie trzeba płacić" autorstwa Danuty Frey.

  • 2. Data: 2009-07-31 17:30:31
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 31.07.09 17:46, Filip Lach pisze:
> [...]
    > Takiego uprawnienia nie ma w ustawie o ochronie danych osobowych nie ma
    > takiego uprawnienia - pisze "Rzeczpospolita".

    Czy już można składać wnioski o zwrot pobranej opłaty? ;)

    --
    Pete

  • 3. Data: 2009-07-31 19:24:30
    Temat: Re: [prnews] BIK nie może_pobierać_opła
    Od: "licznik89" <portfel89@WYTNIJ_TOo2.pl>

    Chyba nawet wypada tego żądać. Ja też zapłaciłem, a to tylko dlatego że nie mieszkam
    w Warszawie gdzie podobno jest za darmo, tylko trzeba do nich jechać. Może trzeba
    założyć portal NABRANI_BIK i występować nie tylko o zwrot koszów ale także za
    stracony czas. A kasy to oni mają DUŻO, jeżeli sprzedali w zeszłym roku 20 000 000
    raportów po 4 PLN to zarobili 80 000 000 PLN i chyba bankructwo im nie grozi.

  • 4. Data: 2009-07-31 23:21:34
    Od: Animka <animka@to...nie.ja.wp.pl>

    licznik89 pisze:
> [...]
    > DUŻO, jeżeli sprzedali w zeszłym roku 20 000 000 raportów po 4 PLN to
    > zarobili 80 000 000 PLN i chyba bankructwo im nie grozi.

    Pamiętam, że parę lat temu płaciłam za taki raport 30 zł. Odbierałam
    osobiście.

    --
    animka

  • 5. Data: 2009-08-01 09:46:33
    Od: rafal <r...@n...none>

    licznik89 pisze:
    > Może trzeba założyć portal NABRANI_BIK i występować nie tylko o zwrot koszów ale
    także za stracony czas.

    koniecznie! nabiciwbik.pl bikstop.pl i na każdym forum i na każdej
    grupie w każdym temacie (szczególnie tych nie związanych z tematem)
    pisać "ZLO DZIEJE SIE W BIK!" ;) Do tego bilbordy "20 mln osób straciło
    zaufanie do BIK" :D

  • 6. Data: 2009-08-01 10:36:59
    Od: "Mariusz" <e...@n...op.pl>

    > Pamiętam, że parę lat temu płaciłam za taki raport 30 zł. Odbierałam
    > osobiście.

    Pamietam, że parę lat temu nie płaciłem za taki raport nic. Przysłali
    poleconym.

    Chodzi tu o standardowy raport, wyceniony przez bik na 10zł i to było we
    wspomnianym artykule.

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-08-01 23:13:12
    Od: " " <r...@N...gazeta.pl>

    licznik89 <portfel89@WYTNIJ_TOo2.pl> napisał(a):

    > A kasy to oni mają DUŻO, jeżeli sprzedali w zeszłym roku
    > 20 000 000 raportów po 4 PLN to zarobili 80 000 000 PLN i chyba
    > bankructwo im nie grozi.

    A czemu 20 milionów raportów? Tylko połowa polaków??? Bo gdyby sprzedali 30
    milionów to zarobili by 120 milionów. I czemu akurat tylko za 4 pln? Mogło
    być za 6 pln, to by dało 180 000 000. Jak już dowodzimy, że ktoś świnia i na
    dodatek pazerna, to na całego!

    Co innego natomiast , gdyby okazało sie sprzedali tylko 300 raportów za 2,5
    pln...

    Pozdr.,
    R.

  • 8. Data: 2009-08-03 21:10:07
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Filip Lach wrote:

> [...]

    > udzielenia informacji o tych danych od pobrania opłaty. Zmienić to może
    > jedynie prawna zmiana.", informuje gazeta.

    A ja tam uważam, że BIK ma rację. Przecież BIK wcale nie uzależnia
    udostępnienia informacji od wniesienia opłaty. Raport jest dostępny za
    darmo i od ręki w siedzibie BIK. A jak pan Ryszard Z. chce go dostać do
    domu to niech sobie za przesyłkę zapłaci. Co w tym złego? Czemu kto inny
    ma za to płacić? Z jakiej racji to BIK ma pokrywać koszt przesyłki?

    Oczywiście zawsze można nie zgadzać się z wysokością opłaty oraz -
    przede wszystkim - z faktem, że jest ona zryczałtowana. No, ale
    zważywszy że niektóre raporty mają po kilkaset stron, to te 10zł nie
    jest aż tak bardzo wygórowane...

    Nie zdziwiłbym się, gdyby efektem tego orzeczenia sądu było po prostu...
    zaprzestanie przez BIK wysyłania raportów. Jak będą dostępne tylko w
    siedzibie, to będzie to zgodne z prawem i w dodatku BIK będzie miał
    mniej roboty. Tylko czy o to chodzi?

    --
    MiCHA

  • 9. Data: 2009-08-03 23:44:56
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 3 Sie, 23:10, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

> [...]
    > zaprzestanie przez BIK wysyłania raportów. Jak będą dostępne tylko w
    > siedzibie, to będzie to zgodne z prawem i w dodatku BIK będzie miał

    Nie jestem pewien do końca, ale amerykańskie biura kredytowe raporty
    "ustawowe" wysyłają za darmo. A BIK to nie jest chyba specjalnie
    uboga instytucja. Raczej świetna synekura dla krewnych i znajomych,
    roboty z ulicy tam nie dostaniesz. Nie ubyłoby im. Większość
    zafiksowanych w bazie klientów i tak nie korzysta z raportów, płatnych
    czy darmowych, a my, jako Grupa, raczej w tej materii reprezentatywni
    nie jesteśmy.

  • 10. Data: 2009-08-03 23:54:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szczurwa wrote:

    > Nie jestem pewien do końca, ale amerykańskie biura kredytowe raporty
    > "ustawowe" wysyłają za darmo.

    w dwóch przypadkach

    a) raz do roku

    b) kiedy ktoś/coś na podstawie informacji z biura kredytowego czegoś ci
    odmówił. Wówczas w ciągu 60 dni możesz z tego biura uzyskać bezpłatny
    raport.

    Płatny raport możesz dostać w każdej chwili za ~15 dolarów.