  • 1. Data: 2010-03-20 12:25:32
    Temat: umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?
    Od: z...@o...pl

    W umowie z podmiotem udającym podmiot zaufania publicznego
    natrafiłem na taki oto kuriozalny zapis:

    Świadomy konsekwencji finansowych, (imię i nazwisko), pod rygorem
    BEZSKUTECZNOŚCI ewentualnych roszczeń) NIEODWOŁALNIE oświadcza, że
    nie wysunie roszczeń finansowych wobec podmiotu X (nazwa podmiotu),
    dotyczących (...), a skuteczne roszczenia mogą dotyczyć jedynie (...).

    co o tym sądzicie?

  • 2. Data: 2010-03-20 12:29:29
    Od: z...@o...pl

    > co o tym sądzicie?

    o ile mi wiadomo, nieodwołalne oświadczenie nie może być odwołane, wtedy
    i tylko wtedy gdy jest to uzasadnione "przyczyną uzasadnioną treścią
    stosunku prawnego" przykładem jest choćby art. 101 §1 kodeksu cywilnego

    Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba że mocodawca
    zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn uzasadnionych treścią
    stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    A więc przykładowo w pełnomocnictwie (choćby i notarialnym)
    nie wystarczy napisać sobie że jest ono "nieodwołalne i już" (i
    liczyć na nieuwagę mocodawcy), trzeba jeszcze uzasadnić *dlaczego* ono
    jest nieodwołalne i to *uzasadnienie* musi mieć *sens* i nie wyglądać
    w oczach prawników na próbę dokonania jakiegoś wałka wobec mocodawcy (i
    nie wystarcza "mocodawca i pełnomocnik tak chcą i odwalcie się od nich")

    co prawda tutaj mówimy o umowie a nie o pełnomocnictwie, ale
    przypuszczam (tylko przypuszczam, pewności nie mam) że będą
    obowiązywać podobne zasady.

  • 3. Data: 2010-03-20 12:57:35
    Od: z...@o...pl

  • 4. Data: 2010-03-20 13:15:06
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:3...@n...onet.pl

> [...]
    > nie wysunie roszczeń finansowych wobec podmiotu X (nazwa podmiotu),
    > dotyczących (...), a skuteczne roszczenia mogą dotyczyć jedynie (...).

    IMO klauzula kompletnie bez znaczenia, spokojnie można podpisywać jeśli się
    chce, bo nie spowoduje ona niemożności skutecznego dochodzenia roszczeń
    finansowych.

  • 5. Data: 2010-03-20 13:24:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    z...@o...pl pisze:

    > co o tym sądzicie?

    Że zadajesz bardzo głupie pytania, na które nie da się odpowiedzieć.

    --
    @2009 Johnson

  • 6. Data: 2010-03-20 13:33:05
    Od: z...@o...pl

    > Że zadajesz bardzo głupie pytania, na które nie da się odpowiedzieć.

    można odpowiedzieć albo tak (powiem grzecznie) mało treściwie jak Ty
    albo tak konkretnie jak MarekZ,

  • 7. Data: 2010-03-20 13:34:39
    Od: z...@o...pl

  • 8. Data: 2010-03-20 13:47:37
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:3...@n...onet.pl

    Użytkownikowi Johnson chodziło zapewne o to, że w miejscach które
    wykropkowałeś mogły się znajdować jakieś istotne rzeczy powodujące jakieś
    szczególne konsekwencje dla stron umowy. Skoro jednak je wykropkowałeś
    należy domniemywać, że nie było tam nic co można by uznać za nietypowe i że
    zapewne odnosisz się do wzorca umowy jakiegoś para-banku czy podobnego
    wynalazku.

    Tak czy inaczej nie bardzo dostrzegam możliwość aby taka klauzula mogła
    wykluczyć dochodzenie swoich roszczeń przed sądem powszechnym, ja bym jej w
    ogóle nie brał pod uwagę przy podejmowaniu decyzji (oprócz tego, że
    negatywnie świadczy o poziomie podmiotu konstruującego umowę).

  • 9. Data: 2010-03-20 14:32:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-03-20 13:25, z...@o...pl pisze:
> [...]
    > nie wysunie roszczeń finansowych wobec podmiotu X (nazwa podmiotu),
    > dotyczących (...), a skuteczne roszczenia mogą dotyczyć jedynie (...).

    Klauzula typu 'towar do momentu zapłacenia pozostaje własnością
    sprzedawcy'.

    --
    spp

  • 10. Data: 2010-03-20 15:45:37
    Od: z...@o...pl

    > Klauzula
    > typu 'towar do momentu zapłacenia pozostaje własnością sprzedawcy'.

    wg kolegi, ta klauzula o zapłaceniu nie wywiera skutków podatkowych w VAT?

    bo ja spotkałem się z opinią (nie wiem, czy prawdziwą) że co prawda ustawa
    o VAT opodatkowuje sprzedaż towarów i uslug pomimo nie otrzymania zapłaty,
    ale musiało dojść do sprzedaży. Rozumowanie autorów klauzuli opierało się
    na tym że skoro towar pozostaje własnością sprzedawcy to nie doszło do
    faktycznej sprzedaży i możnaby legalnie nie ujmować faktury na druku VAT-7

    ciekawi mnie, co o tym sądzą osoby interesujące się problematyką podatkową