  • 1. Data: 2004-08-23 09:54:25
    Temat: wymiana kluczy SWIFTowych
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Niektóre banki chwalą się, że mają wymienione klucze
    SWIFTowe z setkami innych banków - a ja się pytam jaką
    z tego konkretną korzyść (finansową) ma zwyczajny klient?

    Mam wrażenie (błędne?), że wymiana kluczy nie jest tożsama
    z klasyczną umową korespondencyjną i wzajemnym otwarciu
    rachunków Nostro.
    Jeśli mam rację to jak wtedy odbywa się przelew - inną drogą
    idzie komunikacja (bezpośrednio) a inną pieniądze? I te inne
    banki juz się sobą nie komunikują przez SWIFTa? Coś mi tu
    w ogóle nie gra...

    pzd.Pix

  • 2. Data: 2004-08-23 16:04:57
    Temat: Re: wymiana kluczy SWIFTowych
    Od: "Zbyszek" <z...@W...o2.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Mam wrażenie (błędne?), że wymiana kluczy nie jest tożsama
    > z klasyczną umową korespondencyjną i wzajemnym otwarciu
    > rachunków Nostro.

    Dobre wrażenie. Klucze potrzebne są do wymiany informacji. Korespondencja do
    ruchu dewiz.

    > Jeśli mam rację to jak wtedy odbywa się przelew - inną drogą
    > idzie komunikacja (bezpośrednio) a inną pieniądze? I te inne
    > banki juz się sobą nie komunikują przez SWIFTa? Coś mi tu
    > w ogóle nie gra...

    ano tak, komunikacja jedną drogą, a pieniądze zwykle w ślad za nią, ale inną
    drogą - przez rach. korespondentów.
    Zwykle bank ma nieznaczną ilość korespondentów, ale mnóstwo kluczy.
    Na korespondentów wybiera duże światowe banki lub duże krajowe, a te już
    przelewają dalej...
    Ale komunikować się via SWIFT- to się komunikują. Chyba że klucz nie
    wymieniony...

  • 3. Data: 2004-08-23 16:58:14
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Dobre wrażenie. Klucze potrzebne są do wymiany informacji.
    Korespondencja do
    > ruchu dewiz.

    Ha, więc jednak!
    W takim razie można podejrzewać, że jeśli jakiś bank podaje
    na swoich stronach niezwykle rozbudowaną "sieć korespondentów"
    to w rzeczywistości jest to tylko lista wymienionych kluczy i nic więcej.

    > ano tak, komunikacja jedną drogą, a pieniądze zwykle w ślad za nią, ale
    inną
    > drogą - przez rach. korespondentów.

    No właśnie.
    Może głupio myślę, ale w takim wypadku bank nadawcy musi chyba
    wysłać dwa komunikaty - jeden do odbiorcy, a drugi do korespondenta,
    któremu wyśle pieniadze (bo niby skąd tamten ma wiedzieć co z nimi
    zrobić?) - czy to aby więcej nie kosztuje, bo za komunikaty banki liczą
    sobie, zdaje się, dodatkowe opłaty?

    > Zwykle bank ma nieznaczną ilość korespondentów, ale mnóstwo kluczy.
    > Na korespondentów wybiera duże światowe banki lub duże krajowe, a te już
    > przelewają dalej...

    W naszym przypadku (tzn. poza strefą euro) te krajowe chyba niewiele
    zdziałają bo AFAIK i tak nie mogą dalej rozsyłać EUR po kraju (z
    niewiadomych dla mnie powodów).

    > Ale komunikować się via SWIFT- to się komunikują. Chyba że klucz nie
    > wymieniony...

    Ale czy ja jako klient coś mam z tego, że one się komunikują
    bezpośrednio?
    Czy np. jeśli przyjdzie MT103 to wymaga on jakiegoś potwierdzenia
    ze strony banku odbiorcy przed wysyłką pieniędzy? Jeśli tak, to
    przynajmniej mozna byłoby taki przelew zablokować gdyby miał
    inne parametry niz wcześniej uzgodnione z nadawcą.

    Pix

  • 4. Data: 2004-08-23 21:15:06
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ale komunikować się via SWIFT- to się komunikują. Chyba że klucz nie
    > wymieniony...

    no to jeszcze wyguglałem pytanie uzupełniające ;-)
    Zgodnie z tym co SWIFT raczył ujawnić na swoich stronach
    http://www.swift.com/index.cfm?item_id=2941&sc_print
    =yes
    w polu 71F (MT103) każdy pośrednik powinien grzecznie
    wykazać kwotę, którą pobrał z przekazu.
    Jak w takim razie do odbiorcy dotrze taka informacja gdy
    komunikacja odbywa się tylko między końcami łańcuszka?

    Pix

  • 5. Data: 2004-08-26 15:54:21
    Od: "Zbyszek" <z...@W...o2.pl>

    > W takim razie można podejrzewać, że jeśli jakiś bank podaje
    > na swoich stronach niezwykle rozbudowaną "sieć korespondentów"
    > to w rzeczywistości jest to tylko lista wymienionych kluczy i nic więcej.

    hm, raczej nie.

> [...]
    > któremu wyśle pieniadze (bo niby skąd tamten ma wiedzieć co z nimi
    > zrobić?) - czy to aby więcej nie kosztuje, bo za komunikaty banki liczą

    niezle kombinujesz.
    a czesto kosztuje, ale co robić. Czasami banki tez kombinuja aby wyslac
    jeden komunikat, ale z różnym skutkiem.

    > W naszym przypadku (tzn. poza strefą euro) te krajowe chyba niewiele
    > zdziałają bo AFAIK i tak nie mogą dalej rozsyłać EUR po kraju (z
    > niewiadomych dla mnie powodów).

    popatrz na to inaczej : mogą rozsyłać PLN, a dla banków zagranicznych to
    obca waluta.
    Porządny bank w USA rozliczy USD drogą krajową itd.

    > Ale czy ja jako klient coś mam z tego, że one się komunikują
    > bezpośrednio?

    hmm: szybciej kasę i z mniejszymi uszczerbkami.

    Zwykle nie wymaga.