Fala wyłudzeń w bankach nie słabnie
2013-10-22 18:40
Wyłudzenia w bankach © Jakub Niezabitowski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowe dowody osobiste: zniknie adres i podpis
Jak podaje raport Związku Banków Polskich, w III kwartale 2013 oszuści aż 1.605 razy usiłowali wyłudzić kredyt, najczęściej w oparciu o sfałszowane lub skradzione dokumenty. W pierwszym kwartale bieżącego roku dokonano 1.362 takich prób, zaś w drugim kwartale 1.459. Rekordowy pod tym względem był jednak III kwartał 2008 roku, kiedy to oszuści usiłowali wyłudzić kredyt aż 2.412 razy.– Od 2008 roku odnotowaliśmy łącznie ponad 41 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 2,1 miliarda zł. Jak zawsze podkreślamy jednak, że liczba oszustw poza systemem bankowym jest wielokrotnie wyższa, co pokazują policyjne statystyki – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
W wykrywaniu takich prób oszustw bankom pomaga stworzony przez nie system Dokumenty Zastrzeżone, w którym rejestrowane są informacje o utraconych dokumentach - czy to zgubionych czy skradzionych. W Systemie Dokumenty Zastrzeżone uczestniczą prawie wszystkie polskie banki oraz szereg innych firm i instytucji. System Dokumenty Zastrzeżone to ogólnopolski system zastrzegania skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości chroniący przed wyłudzeniami z ich użyciem. Informacje z jednego banku są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i instytucji korzystających z tego systemu. W trzecim kwartale 2013 roku zastrzeżono aż 34 tys. 325 dokumentów, co oznacza ponad 370 dokumentów dziennie.
Cudzy dowód osobisty, paszport, prawo jazdy stanowią przestępców narzędzie do wyłudzania kredytów, wyłudzania towarów w systemach sprzedaży ratalnej, poręczania kredytów czy innych przestępstw finansowych lub skarbowych. Dlatego bardzo ważne jest zgłaszanie informacji o utracie dokumentów nie tylko do organów państwowych (jak na przykład policja), ale również do banków. Pozwoli to bowiem uniknąć nawet sporych problemów związanych z podszywaniem się przez przestępców pod okradzioną lub roztargnioną osobę. Zgłaszać utratę dokumentów powinny nie tylko osoby będące już klientami banków, ale również te nie korzystające z ich usług.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)