Polacy a nowoczesne płatności
2013-11-13 12:12
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe: Polska na czele
Segmentacja Polaków ze względu na stosunek do nowych technologii
Badanie pokazało, że jako społeczeństwo reprezentujemy trzy grupy ze względu na stosunek do nowoczesnych form płacenia:
technologiczni innowatorzy (N = 337)
Osoby otwarte na nowości technologiczne i pewne siebie, wartości takie jak: rodzina, znajomi czy kontakty ze znajomymi nie są dla nich tak istotne jak dla ogółu badanych. W grupie tej więcej jest osób młodych, w trakcie nauki lub z wykształceniem wyższym.
fot. mat. prasowe
Technologiczni innowatorzy
ceniący komfort/status materialny (N = 355)
Polacy, dla których ważne są wartości materialne. Istotne dla nich jest poczucie bezpieczeństwa i swobody finansowej. Przeważają w tej grupie osoby w średnim wieku (25-59 lat) z wykształceniem średnim lub wyższym. Posiadają najwięcej dóbr materialnych, w tym tych związanych z nowoczesnymi technologiami.
fot. mat. prasowe
Ceniący komfort
rodzinni tradycjonaliści (N = 308 )
Osoby przywiązane do tradycyjnych postaw i wartości (szczególnie ważne są dla nich rodzina, kontakt ze znajomymi oraz spokojne i przewidywalne życie). W dużej mierze segment ten stanowią osoby w wieku 60 i więcej lat, emeryci i renciści.
fot. mat. prasowe
Rodzinni tradycjonaliści
NFC najbardziej znaną technologią płatności zbliżeniowych
Ponad 1/4 badanych zna technologię NFC, użytkownicy stanowią 4% tej grupy. Wśród przyczyn braku korzystania najczęściej wskazywane są ograniczenia techniczne.
W każdej z badanych grup NFC jest znaną technologią płatności zbliżeniowych. Najwyższa znajomość w grupie: Ceniących komfort/status materialny, przy czym wskaźnik korzystania wyższy jest w grupie Innowatorów.
Technologiczni Innowatorzy są grupą najsilniej korzystającą z nowoczesnych technologii, jest to także grupa najczęściej korzystająca z płatności telefonem. Ceniących komfort/status materialny natomiast najczęściej korzystają z kart płatniczych (stykowo).
Technologiczni innowatorzy są najbardziej otwarci na płatności zbliżeniowe oraz zakupy za pomocą smartfona (odsetek wskazań dla tej grupy zbliża się do 10%.
- Jeszcze niedawno Polacy pozostawali daleko w tyle za innymi krajami europejskimi pod względem poziomu ubankowienia i korzystania z nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Sytuacja ta z roku na rok ulega dynamicznym zmianom – coraz więcej Polaków ma konta bankowe i coraz częściej Polacy korzystają z kart płatniczych. Co jednak bardziej zaskakuje, Polacy są również bardzo otwarci na nowoczesne technologie płatnicze, takie jak karty zbliżeniowe, płatności mobilne oraz zbliżeniowe za pomocą telefonu – dodaje Profesor Dominika Maison, Uniwersytet Warszawski.
Przeczytaj także:
Polacy polubili płatności zbliżeniowe
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek płatności, formy płatności, płatności kartą, płatności bezgotówkowe, płatności zbliżeniowe, płatności mobilne
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)