Płatności zbliżeniowe doceniane
2013-11-22 11:55
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe atrybutem nowoczesności
Respondenci są zaskakująco otwarci na nowe sposoby płatności. Nawet jeśli jeszcze z nich nie korzystają, to zapytani o hipotetyczną sytuację, gdyby płatność gotówką była niemożliwa, w większości są gotowi płacić kartą zbliżeniową (68% twierdzi, że byłoby to wygodne, bądź nie odczuliby zmiany), 42% mogłoby płacić za pomocą smartfona, a 39% zdalnie (mobilnie) przez telefon np. za pomocą dedykowanych aplikacji.
NFC – internauci kojarzą ale potrzebują szczegółowej wiedzy
Około 40% respondentów zna ogólnie technologię NFC (a 14% słyszało szczegółowo) i potrafi rozpoznać jej funkcjonalności. I choć dopiero 17% badanych deklaruje, że z niej korzysta, to prawie co drugi badany (45%) chciałby z niej korzystać w przyszłości, głównie ze względu na jej wygodę i nowoczesność.
- Wśród internautów każda nowość jest raczej postrzegana jako atrakcja, a nie jako trudność. Widać potrzebę dalszej, szczegółowej edukacji – zwłaszcza, że aż 45% internautów chce skorzystać w niedalekiej przyszłości z płatności zbliżeniowych telefonem w technologii NFC. Nowe technologie i sposoby płatności są akceptowane i rozpoznawane przez większość badanych a szybkość i wygoda transakcji zyskują na znaczeniu wśród internautów. Ze względu na ich przyzwyczajenie do otoczenia opartego na technologii, można się spodziewać, że użytkownicy internetu będą bardziej skłonni do szybkiego i chętnego przyjmowania nowych sposobów płatności również w świecie poza internetem i wyniki badania MasterCard potwierdzają tę hipotezę – podsumowuje dr Maria Cywińska, socjolog internetu.
KOMENTARZ Maria Cywińska, socjolog internetu
W raporcie MasterCard „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” postanowiono przeanalizować w odrębnym badaniu zachowania i preferencje respondentów korzystających z internetu, ze względu na ich bardziej zaawansowane kompetencje technologiczne i potencjalnie wyższe zainteresowanie nowoczesnymi technologiami płatniczymi niż w grupie ogólnopolskiej.
Korzystasz z internetu? Dużo częściej płacisz kartą
Wyniki przeprowadzonego badania (próba ponad 600 użytkowników internetu) pokazują, że internauci rzeczywiście częściej korzystają z nowości technologicznych w zakresie sposobów płatności. 65% internautów korzysta z karty płatniczej stykowej przynajmniej raz w tygodniu (przy 44% w próbie ogólnopolskiej, N=1000), natomiast aż 42% internautów używa karty do płatności zbliżeniowych (dwa razy więcej niż w próbie ogólnopolskiej - 21%). Te znaczące różnice można tłumaczyć większą otwartością internautów na zmiany, oraz tym, że codzienny kontakt z komputerem skutecznie zmniejsza dystans i lęk przed nowinkami technologicznymi.
Korzystasz z internetu? Z dużym prawdopodobieństwem masz smartfona
58% internautów korzysta z internetu w smartfonie, a 61% taki smartfon posiada, podczas gdy w próbie ogólnopolskiej jedynie co czwarty respondent twierdził, że posiada smartfon.
Korzystasz z internetu? Chętniej stosujesz nowe narzędzia
Płatności zbliżeniowe przy użyciu telefonu są mniej powszechne niż płatności kartą stykową lub zbliżeniową, jednak i tutaj internauci wydaja się być bardziej zaznajomieni z tą formą płacenia (9% korzysta z tej opcji przynajmniej raz w tygodniu vs 5% w próbie ogólnopolskiej). Szybsze przyjmowanie nowych technologii przez ludzi korzystających z internetu można tłumaczyć tym, że to właśnie środowisko przyzwyczaja do ciągłych zmian i uaktualnień, a nawet zmiany dotychczasowych zachowań. Stosowanie coraz to nowych narzędzi jest nieraz warunkiem skutecznego funkcjonowania w świecie wirtualnym, a te umiejętności w sposób naturalny przekładają się na życie poza internetem.
Masz smartfon? Prawdopodobnie nie lubisz się z nim rozstawać. Nigdy
Internauci są przywiązani do swoich smartfonów i trzech na czterech z nich deklaruje, że odczuwa brak smartfona, gdy zapomni go zabrać. Smartfon staje się, więc coraz ważniejszym przedmiotem codziennego użytku Smartfon coraz częściej pełni rolę interfejsu łączącego świat wirtualny z realnym, które dzięki niemu mogą się przenikać i uzupełniać.
Kupujesz nowy smartfon? Chcesz mieć aparat wszystkomający
Warto zauważyć, że, dla co czwartego internauty zamierzającego kupić telefon w ciągu najbliższego pół roku istotnym jest, aby aparat miał możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych. Ten wynik jest kolejnym dowodem na to, że internauci są bardzo otwarci na nowe technologie i mają świadomość, że aby z nich korzystać, potrzebują odpowiedniego sprzętu. Korzystanie z dodatkowych narzędzi w trakcie zakupów (karty, naklejki, smartfony) wydaje się dla internautów naturalne, tak jak korzystanie z klawiatury lub myszki przy komputerze.
Kiedy płacisz, chcesz się przede wszystkim czuć bezpiecznie i zrobić to szybko
Badani są dość spójni w podejściu do płatności. Niezależnie od środka płatności, ma to być bezpieczne (jest to istotne dla 92%), tanie (90%), szybkie (88%) i łatwo dostępne w różnych miejscach (83. Hierarchia potrzeb jest dość oczywista – najpierw kwestie bezpieczeństwa, później reszta, co pozwala spodziewać się, że wraz ze wzrostem poczucia, że takie transakcje są bezpieczne, ich liczba będzie wzrastać, gdyż są one postrzegane jako wygodne i szybkie.
Korzystasz z internetu? Chętnie będziesz płacił telefonem na co dzień. Dla prawie 2/3 badanych internautów atrakcyjna wydaje się możliwość płacenia telefonem za bilety do kina, teatru i komunikacji miejskiej oraz za codzienne niewielkie zakupy,
Technologia NFC? Czemu nie, chętnie spróbuję
Około 40% respondentów zna ogólnie technologię NFC (a 14% słyszało szczegółowo) i potrafi rozpoznać jej funkcjonalności. Prawie co drugi badany (45%) chciałby z niej korzystać w przyszłości, głównie ze względu na jej wygodę i nowoczesność. Wśród internautów każda nowość jest raczej postrzegana jako atrakcja, a nie jako trudność.
Ludzie korzystający z internetu cenią sobie szybkość i wygodę i nie boją się technologii
Nowe technologie i sposoby płatności wydają się być akceptowane i rozpoznawane przez większość badanych a szybkość i wygoda transakcji zyskują na znaczeniu w szczególności wśród internautów otwartych na nowości technologiczne. Ze względu na ich przyzwyczajenie do otoczenia opartego na technologii, można się spodziewać, że użytkownicy internetu będą bardziej skłonni do szybkiego i chętnego przyjmowania nowych sposobów płatności również w świecie poza internetem i wyniki badania MasterCard zdają się tę hipotezę potwierdzać.
Przeczytaj także:
Technologie mobilne napędzane przez Chiny
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
technologie mobilne, urządzenia przenośne, smartfony, płatności mobilne, płatności zbliżeniowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)