Bezpieczne zakupy internetowe? To możliwe
2013-12-01 00:20
Jak bezpiecznie korzystać ze sklepów internetowych? © tashatuvango - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najczęstsze błędy w e-commerce
Popularność zakupów w Internecie rośnie. Wyniki badania Rzetelnej Firmy wskazują, że 83 proc. ankietowanych kupuje w sieci. Jedna czwarta respondentów przyznaje, że dokonuje zakupów poprzez Internet nawet kilka razy w miesiącu, tyle samo ankietowanych kilka razy w roku. Blisko połowa badanych przez Rzetelną Firmę użytkowników sklepów internetowych robi zakupy od czasu do czasu.Z zakupami w sieci wiąże się też ryzyko natrafienia na nierzetelnego sprzedawcę. Wspomniany już sklep retrobut.pl czy portal 66procent.pl to przykłady wyjątkowo nieuczciwych praktyk, których ofiarą padło kilkadziesiąt tysięcy kupujących. Wygodne zakupy i kusząca oferta to jedno, ale zdrowy rozsądek i przezorność to drugie.
Pamiętajmy, że zakupy internetowe mają także pewne niedogodności - o wiele trudniej jest sprawdzić jakość towaru, który chcielibyśmy zakupić. Nie mamy ponadto pewności czy w porę otrzymamy zakupiony produkt. Zdarzają się sytuacje, że mimo dokonanej wpłaty, zamówiony towar w ogóle nie trafia do klienta. Warto pamiętać o prawach konsumenta, które systematycznie wzmacnia Unia Europejska wymuszając rozwiązania chroniące bezpieczeństwo transakcji i możliwość łatwego wyjaśniania sporów pomiędzy kupującym a sprzedającym.
Co należy zrobić, by uniknąć tak przykrych doświadczeń? Wystarczy zastosować kilka prostych zasad, które zwiększają bezpieczeństwo zakupów w sieci. Jeśli nie mamy pewności i zaufania do danego sklepu, przed planowanym zakupem warto go po prostu dokładniej sprawdzić. Na co zwracać uwagę?
fot. mat. prasowe
Co wzbudza Twoje zaufanie do danego sklepu internetowego?
1. Sprawdź dostępne dane na stronie sklepu
Posiadanie pełnych danych kontaktowych, dokładnej nazwy sklepu, adresu, telefonu, a przede wszystkim informacji o zarejestrowanej działalności, o czym świadczy nr KRS, NIP czy REGON, jest podstawą do tego, by uznać sklep za godny zaufania. Ponadto by mieć większą pewność, że sklep rzeczywiście funkcjonuje, warto też skontaktować się z nim telefonicznie.
2. Poszukaj opinii dotychczasowych klientów
W biznesie dobra reputacja jest niezwykle cenna. Często też to właśnie rekomendacje i opinie klientów decydują o chęci dokonania zakupu przez nowe osoby. Opinie o sklepie można znaleźć po prostu na jego stronie, ale częściej klienci dyskutują na specjalnych forach internetowych, które mogą stanowić niezwykle bogate źródło wiedzy na temat tego czy dany sprzedawca jest rzetelny czy też nie. Kupujący chętnie też wyrażają swoje opinie o sklepach na specjalnych serwisach umożliwiających ocenę sklepów internetowych jak np. Opineo.pl. – Każdego miesiąca nasz serwis odwiedza ok. 1,1 mln klientów, którzy mogą zapoznać się z opiniami innych kupujących. Dzięki pełnej niezależności, zarówno od strony sklepów, jak i porównywarek cenowych, przedstawiamy wiarygodne i rzetelne komentarze. Kupujący znajdą tu nie tylko pozytywne noty, ale także „opinie - żółte kartki”, ostrzegające przed działaniami danego sklepu. To niezwykle pomocna wiedza szczególnie dla tych osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zakupami przez Internet – mówi Paweł Kucharzak, prezes Opineo.pl.
Jak wynika z badania Rzetelnej Firmy dla 46 proc. przedsiębiorców zrzeszonych w programie Rzetelna Firma, rekomendacje klientów o sklepie internetowym są niezwykle istotne. Warto więc wziąć je pod uwagę.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)