Bezpieczne zakupy internetowe? To możliwe
2013-12-01 00:20
Przeczytaj także: Najczęstsze błędy w e-commerce
3. Zwróć uwagę na posiadane certyfikaty
Dokonując zakupów w sieci, upewnijmy się, czy wybrany sklep posiada na swojej stronie certyfikaty, które niewątpliwie wzmacniają wiarygodność sklepu, a tym samym zwiększają do nich nasze zaufanie. Jednym z takich certyfikatów może być np. Certyfikat Rzetelnej Firmy, która przyznaje go tym przedsiębiorstwom, które w swojej działalności biznesowej kierują się szeroko pojętą etyką, nie zalegają z płatnościami, a co najważniejsze cieszą się dużym zaufaniem klientów. Aby sprawdzić wiarygodność certyfikatu, wystarczy kliknąć na logotyp Rzetelnej Firmy, znajdujący się na stronie sklepu internetowego. Znajdziemy tam kluczowe informacje o firmie, jej dane rejestrowe oraz, co jest równie istotne, będziemy mogli zapoznać się z oceną wystawioną przez klientów w serwisie Opineo.pl.
4. Uważnie czytaj regulamin
Pamiętajmy, że dokładne zapoznanie się z regulaminem sklepu pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek. Może się np. okazać, że jeśli nie sprawdzimy dokładnie oferty, nie będziemy mogli skorzystać z reklamacji zamówionego towaru. Warto także sprawdzić informacje zamieszczane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (http://www.uokik.gov.pl/konsumenci.php) oraz Europejskie Centrum Konsumenckie (http://www.konsument.gov.pl/). Znajdziemy tam wskazówki jak zabezpieczyć się podczas zakupów czy składania reklamacji oraz jak dochodzić należnych nam praw.
5. Upewnij się, czy możesz bezpiecznie zapłacić
Przy dokonywaniu płatności – kartą płatniczą lub poprzez bankowość internetową - kluczowe jest sprawdzenie czy dany sklep internetowy gwarantuje nam bezpieczny sposób dokonywania transakcji. Będziemy mieli tego stuprocentową pewność, jeśli udostępniany przez sprzedawcę system płatności podlega nadzorowi Narodowego Banku Polskiego. Jedynie taki system zapewni nam bezpieczeństwo transakcji na poziomie standardów wykorzystywanych w bankowości internetowej. Obok wyżej wymienionych form płatności kupujący w sklepie internetowym powinien mieć również możliwość zapłaty za zamówiony produkt w tradycyjny sposób, czyli za tzw. pobraniem, przy odbiorze przesyłki. Zgodnie z art. 11 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.), umowa zawarta pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. W takiej sytuacji zapis w regulaminie sklepu internetowego nie może narzucać kupującemu dokonania tzw. przedpłaty. Użytkownik sklepu internetowego powinien mieć zawsze możliwość płatności przy odbiorze, a zawyżanie kosztów przesyłki, czy wymaganie częściowej zaliczki jest prawnie niedopuszczalne.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)