Płatności zbliżeniowe atrybutem nowoczesności
2013-12-13 11:36
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe doceniane
Bariery, które pojawiają się przy pierwszym kontakcie z płatnościami zbliżeniowymi, często wiążą się z ogólną postawą danej osoby (sceptycyzm, małe zaangażowanie, niewiedza):
- brak potrzeby, brak zrozumienia
W przypadku płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu, bardzo istotne są bariery czysto techniczne, takie jak brak smartfona i potrzeby posiadania go, brak technologii NFC, które jednak przestaną istnieć wraz z ekspansją zaawansowanych smartfonów):- Bariery dotyczące „nowości” są głównie emocjonalne i wiążą się z niechęcią do angażowania się w coś niezrozumiałego, zwłaszcza, że wymaga to wysiłku opanowania nowych umiejętności. Natomiast oczywistą i pierwszą dostrzeganą barierą dla płatności zbliżeniowych telefonem okazał się brak smartfona wyposażonego w NFC. Wszelkiego rodzaju obawy związane z brakiem zrozumienia czy przekonania o bezpieczeństwie pojawiły się dopiero w dalszej kolejności. Naturalnie, wraz z ekspansją telefonów wyposażonych w NFC, główna bariera przestanie mieć znaczenie – komentuje Aleksander Naganowski,Business Leader Business Development MasterCard.
Zdaniem Sebastiana Januszko z Domu Badawczego Maison - społeczny dowód słuszności spowoduje rozwój płatności zbliżeniowych telefonem – osoby, które obecnie nie płacą w ten sposób, oswoją się z tą formą, obserwując ją na co dzień w swoim otoczeniu.
24 godziny bez płatności zbliżeniowych – eksperyment MasterCard
Płatności zbliżeniowe to brak stresu i niepewności, dają poczucie bezpieczeństwa, są szybkie i bezawaryjne, a dodatkowo mają walor aspiracyjny. Płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem – wynika z eksperymentu MasterCard.
W ramach ogólnopolskiego badania MasterCard „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” przeprowadzono następujący eksperyment:
- poproszono 4 osoby,aby na 24 godziny rozstały się ze smartfonem z funkcją płacenia zbliżeniowo lub zbliżeniową kartą płatniczą z funkcją zbliżeniową
- celem eksperymentu było zdiagnozowanie podejścia względem usług płatniczych poprzez uwypuklenie braku danych usług i urządzeń
-
uczestnicy eksperymentu to osoby:
- w wieku: 27 – 35 lat
- z wykształceniem średnim lub wyższym
- aktywne zawodowo
- o zarobkach powyżej 1000zł netto
- mieszkający w Warszawie lub aglomeracji
- użytkownicy nowych technologii, osoby otwarte na świat i towarzyskie
- wszyscy badani charakteryzowali się dużą dynamicznością, skoncentrowaniem na nowoczesność, poszukiwaniem technologicznych rozwiązań ułatwiających życie
fot. mat. prasowe
Motywy wobec płatności
Co pokazał eksperyment ?
Proces płatniczego syndromu przejścia wymaga czasu, jednak widać wyraźnie, że zwiększa się liczba osób, która przekonuje się do płacenia zbliżeniowo. Co ich do tego przekonuje i jaką wartość dla nich ma płacenie za zakupy i usługi w tej formie, pokazał eksperyment przeprowadzony wśród osób, które używają tej formy płatności szczególnie często – płacąc zbliżeniowo: albo smartfonem albo kartą płatniczą. Przeprowadzenie eksperymentu, w ramach którego kilku użytkowników, korzystających z tej formy płatności, na 24 godziny zostały pozbawiono możliwości płacenia zbliżeniowo, pozwoliło na uwypuklenie nie tylko racjonalnych (bezawaryjność, skuteczność), ale także emocjonalnych powodów korzystania z tej formy płatności.
- płacenie jest głównie utożsamiane z kartą płatniczą – gotówka jako forma coraz bardziej okazjonalna
- nieposiadanie karty płatniczej wzbudza niepokój, obawę, zaburza poczucie bezpieczeństwa i komfortu – brak karty ogranicza, zmusza do kontroli, a także wyrzeczeń
- płatność zbliżeniowa to szybkość i wygoda, ale także skuteczność, bezawaryjność
- smartfon traktowany jako kluczowy atrybut współczesnego codziennego funkcjonowania – odpowiada na wiele potrzeb od telefonowania, smsowania, poprzez odbieranie maili, przeglądanie stron, po płatności zbliżeniowe.
- płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem.
fot. mat. prasowe
Jak dokonać płatności telefonem z NFC?
Przeczytaj także:
Technologie mobilne napędzane przez Chiny
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
technologie mobilne, urządzenia przenośne, smartfony, płatności mobilne, płatności zbliżeniowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)