eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowePłatności zbliżeniowe atrybutem nowoczesności

Płatności zbliżeniowe atrybutem nowoczesności

2013-12-13 11:36

Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe doceniane


Luiza Derek Business Leader, Marketing and PR Head w polskim oddziale MasterCard Europe
Aleksander Naganowski Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe


Nowoczesne technologie naturalnie kojarzą się z nowymi możliwościami i poczuciem, że dzięki nim można więcej, a świat jest bardziej dostępny. Stanowią ułatwienie życia a ich stosowanie pozwala na dodatkowy relaks – jesteśmy wyręczani z uciążliwych, codziennych czynności. Jednocześnie pierwszy kontakt z nowymi rozwiązaniami wiąże się z oczywistym dyskomfortem związanym z czymś nieznanym i niezrozumiałym, budzącym różne obawy i wymagającym zmiany przyzwyczajeń.

Postęp sprawia, że pewne rzeczy wymagają od nas mniejszego wysiłku. Są to udogodnienia, dzięki którym cały świat jest dostępny w zasięgu ręki. Karta płatnicza daje łatwy dostęp do środków zgromadzonych na rachunku bankowym. Telefon to już nie narzędzie do komunikacji na odległość, ale swoiste centrum dowodzenia. Przy jego pomocy można korzystać z wielu usług, w tym usług płatniczych czy umożliwiających zarządzanie swoimi finansami, np. bankowości online, płatności zbliżeniowych czy mobilnych. Polacy są ciekawi nowinek technologicznych i chętnie po nie sięgają. Polska jest liderem w Europie, jeśli chodzi o płatności zbliżeniowe.

Obiecujące wyniki dało badanie motywacji do korzystania z nowoczesnych płatności. Ma ona przede wszystkim podłoże bardziej racjonalne, oparte na potrzebach i osadzone w otaczającej rzeczywistości. Wiąże się z naturalnym dążeniem do wygody, oszczędności a czasem nawet z konieczności, kiedy tradycyjne metody nie spełniają już swojej roli. Dopiero później pojawia się warstwa emocjonalna – chęć bycia na czasie i ciekawość świata. Płatności zbliżeniowe telefonem, jako nowoczesna technologia naturalnie odpowiadają na te potrzeby, pozwalając na płacenie szybko, a przy okazji zaspakajając chęć podążania za światowymi trendami.

Wnioski z badania zleconego przez MasterCard potwierdzają, że bariery dotyczące „nowości” są głównie emocjonalne i wiążą się z niechęcią do angażowania się w coś niezrozumiałego, zwłaszcza, że wymaga to wysiłku opanowania nowych umiejętności. Natomiast oczywistą i pierwszą dostrzeganą barierą dla płatności zbliżeniowych telefonem okazał się brak smartfona wyposażonego w NFC. Wszelkiego rodzaju obawy związane z brakiem zrozumienia czy przekonania o bezpieczeństwie pojawiły się dopiero w dalszej kolejności. Naturalnie, wraz z ekspansją telefonów wyposażonych w NFC, główna bariera przestanie mieć znaczenie.

Obserwacje poczynione w początkach korzystania z kart zbliżeniowych wśród Polaków pozwalają przypuszczać również, że podobna droga czeka płatności zbliżeniowe telefonem. Kluczowym elementem jest tutaj bardzo pozytywne nastawienie do nowości i ciekawość świata. Entuzjaści w sposób naturalny, z otwartością i ciekawością nowych rozwiązań, po pierwszym użyciu, bez żadnych obaw przestawią się na ten rodzaj płatności. Dla sceptyków ten proces okaże się zapewne dłuższy. W ich przypadku pierwszą reakcją jest obawa przed nieznanym. Jednak podążając za przykładem innych osób, które korzystają z tej metody płatności i podjęciu kilku samodzielnych prób, również sceptycy dostrzegają korzyści i coraz śmielej zmieniają swoje przyzwyczajenia.

Korzyści wskazywane przez osoby, które często płacą zbliżeniowo kartą lub telefonem to przede wszystkim zaspokojenie chęci bycia na czasie oraz wygoda i szybkość tych rozwiązań. Wyniki eksperymentu pokazują, że te korzyści są nieodzowne, a zabranie smartfona czy karty zbliżeniowej natychmiast uzmysławia, że ich brak utrudnia życie bardziej niż przypuszczali uczestnicy. Brak karty płatniczej niesie za sobą przede wszystkim konieczność dodatkowego wysiłku przy planowaniu wydatków i brak możliwości realizacji niespodziewanych zakupów czy płatności.

Pozbawienie telefonu pokazuje jak kluczowym elementem jest on w życiu współczesnego człowieka. Brak telefonu wprowadza chaos, niepokój i ograniczenia w codziennym życiu związane z prostymi czynnościami takimi jak znalezienie trasy przejazdu samochodem bez korków czy ustalenie spotkania ze znajomymi. Przekłada się to na poczucie braku kontaktu z otoczeniem i atrybutu nowoczesności. Płacenie zbliżeniowo telefonem jest utożsamiane z byciem nowoczesnym i innowacyjnym, więc brak tej funkcji oznacza wycofanie i zrobienie kroku wstecz.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: