Sprzedaż obligacji skarbowych 2013
2014-01-31 10:33
Przeczytaj także: Lutowa 7-ka - obligacje skarbowe na 7 miesięcy
Duża sprzedaż obligacji w listopadzie 2013 r. oznaczała, że Ministerstwo Finansów osiągnęło wszystkie założone cele wprowadzenia do sprzedaży nowych obligacji.
Wartość sprzedaży nowych obligacji, dostosowanych do preferencji klientów indywidualnych, pokazała potencjał obligacji oszczędnościowych jako instrumentu zarządzania długiem oraz pozwoliła ocenić skalę popytu na tego rodzaju obligacje. Stanowi to przesłanki do bardziej aktywnego wykorzystania obligacji oszczędnościowych jako instrumentu zarządzania długiem i powtórzenia podobnych emisji w przyszłości.
Sprzedaż krótkookresowych obligacji oszczędnościowych mogłaby więc w całości lub w części zastępować emisje bonów skarbowych.
Struktura sprzedaży obligacji w 2013 r.
Wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów obligacji w 2013 r. wyniosła:
- Listopadowa 13-tka – 874,3 mln zł
- 2-letnie – 1.073,2 mln zł
- 3-letnie – 180,4 mln zł
- 4-letnie – 491,9 mln zł
- 10-letnie – 302,2 mln zł
Analiza struktury sprzedaży w 2013 roku wskazuje, że inwestorzy najchętniej kupowali obligacje o krótkim horyzoncie czasowym czyli Listopadową 13-tkę oraz obligacje dwuletnie. W 2013 roku sprzedano je za łączną kwotę 1.947,4 mln zł.
- Na dużą popularność tzw. dwulatek wpłynął z pewnością fakt, że pomimo obniżek stóp procentowych przez RPP oraz spadku oprocentowania najdłuższych depozytów w bankach, ich oprocentowanie przez 7 miesięcy, poza okresowym wzrostem w listopadzie, pozostawało na niezmienionym poziomie 3%. Trafionym pomysłem było też wprowadzenie nowego produktu w postaci Listopadowej 13-tki, która spotkała się z dużym zainteresowaniem inwestorów i miała znaczący wpływ na wzrost sprzedaży pozostałych obligacji w listopadzie i grudniu. - mówi Bogdan Klimaszewski.
Mimo dominującej sprzedaży w 2013 r. obligacji oszczędnościowych o najkrótszych terminach wykupu (KOS, DOS) porównanie struktury sprzedaży w okresie ostatnich 10 lat wskazuje na rosnący udział obligacji 4 i 10 letnich, w tym tych nabywanych w ramach Indywidualnych Kont Emerytalnych – IKE.
fot. mat. prasowe
Porównanie sprzedaży 2013 i 2004
Struktura wiekowa i geograficzna nabywców obligacji detalicznych oraz wg kanałów dystrybucji w 2013 roku.
Województwami, w których najchętniej kupowano obligacje skarbowe były: mazowieckie (776 mln zł, tj. 31,3%), śląskie (283,2 mln zł tj. 11,4%) i wielkopolskie (204,2 mln zł tj. 8,22%).
Największe grono nabywców obligacji w ubiegłym roku stanowiły osoby w wieku powyżej 50 lat (76%).
Najbardziej popularną formą nabywania obligacji nadal jest zakup w Punktach Sprzedaży Obligacji (2.483,1 mln zł - 85%). Na drugim miejscu znalazł się, coraz bardziej popularny internetowy system transakcyjny (434,5 mln zł - 14,9%), którego udział w strukturze sprzedaży znacznie wzrósł w porównaniu z 2004 rokiem.
fot. mat. prasowe
Porównanie sprzedaży wg kanałów dystrybucji 2013 i 2004
fot. mat. prasowe
Obligacje oferowane w sprzedaży detalicznej w lutym 2014 roku
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)