Obniżki interchange a akceptacja kart płatniczych
2014-02-20 11:41
Przeczytaj także: Niższe opłaty interchange to wyższe prowizje
Ponad połowa przedsiębiorców akceptuje karty od ponad 3 lat (59%). O ile dla firm średnich i dużych ten sposób płatności jest standardem od kilku lat, o tyle coraz więcej mikrofirm również przekonuje się do tej formy płatności. Na tle całego sektora usługowo-handlowego istotnie więcej firm o najdłuższym stażu korzystania z płatności kartowych (przekraczającym 3 lata) jest wśród przedsiębiorców zajmujących się działalnością związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi oraz handlem hurtowym i detalicznym.
Zdecydowana większość przedsiębiorców od momentu zaakceptowania płatności kartowych w swojej firmie – nie zmieniała agentów rozliczeniowych (79%). Agenci rozliczeniowi najczęściej zmieniani są przez przedsiębiorców zajmujących się handlem hurtowym i detalicznym (28%) oraz zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (27%) – czyli w branżach, które mają największe udziały w rynku kartowym oraz najdłuższy staż korzystania z tej formy płatności. Największy odsetek firm charakteryzujących się największą inercją w tym zakresie znajduje się w sekcji opieka zdrowotna i pomoc społeczna (12% firm zmieniło agenta rozliczeniowego od momentu rozpoczęcia akceptacji kart płatniczych) oraz transport i gospodarka magazynowa (11%).
Zdecydowana większość przedsiębiorców w ciągu ostatnich 8 miesięcy nie odczuła zmiany wysokości opłat związanych z akceptacją kart płatniczych Visa i MasterCard (81%), tylko co dziesiąty przedstawiciel firmy twierdzi, że zauważył różnicę (zmiany wysokości opłat najczęściej odczuwane były przez przedstawicieli handlu hurtowego i detalicznego, a także firmy zajmujące zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi). Ponad połowa obserwowanych różnic dotyczyła obniżki opłat (66%), a co trzecia – podwyżki. Różnice wysokości opłat z tytułu akceptacji kart płatniczych zdecydowanie częściej wynikały ze zmiany warunków umowy proponowanych przez obecnego agenta rozliczeniowego (58%), niż z zawierania umowy z nowym agentem rozliczeniowym (31%). Większość przedsiębiorców, którym zmieniono opłaty związane z akceptacją kart płatniczych (obniżono lub podwyższono) przyznaje, że powodem tego stanu rzeczy była zmiana opłaty transakcyjnej, podczas gdy zmiana opłaty za dzierżawę terminala była rzadziej wskazywana.
Przedsiębiorcy, którzy o zmianach wysokości opłat wprowadzonych w 2013 roku powiadamiani byli przez obecnych agentów, najczęściej twierdzili, że miało to miejsce w pierwszym kwartale 2013 roku (73%), jednak co piąty z nich – otrzymał te informacje w drugim kwartale, a niemal co dziesiąty – w trzecim, także można powiedzieć, że komunikacja dotycząca zmiany wysokości opłat przebiega niezbyt sprawnie i jest słabo skoordynowana.
Zdecydowana większość przedsiębiorców ponosi jedną opłatę transakcyjną z tytułu akceptacji kart Visa i MasterCard (79%). Średnia wysokość stawki jednolitej wynosi 1,61%. Największy odsetek przedsiębiorstw akceptujących stawkę jednolitą jest wśród firm zajmujących się opieką zdrowotną i pomocą społeczną (91%) oraz kulturą, rozrywką, rekreacją i pozostałą działalnością usługową (85%). Co piąty przedsiębiorca nie ponosi jednak opłaty jednolitej – w ich przypadku średnia wysokość opłaty transakcyjnej za przyjmowanie płatności kartą Visa wynosi 1,52%, podczas gdy opłata za akceptowanie karty MasterCard jest nieco wyższa – jej średnia wysokość wynosi 1,65%. Największy odsetek firm płacących zróżnicowane stawki opłaty akceptanta za transakcje kartowe występuje w branży zakwaterowanie i usługi gastronomiczne (29%). Według deklaracji u ponad co trzeciego przedsiębiorcy zaksięgowanie środków pieniężnych po dokonaniu transakcji następuje następnego dnia roboczego (39%), 36% przyznaje jednak, że musi czekać 2 dni robocze, a niemal co piąty – ponad 2 dni. Z wydłużonym procesem księgowania istotnie częściej borykają się małe firmy. Na zaksięgowanie środków pieniężnych po dokonaniu transakcji najkrócej (1 dzień roboczy) czekają przedsiębiorcy zajmujący się opieką zdrowotną i opieką społeczną (51%) oraz zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (45%). Proces ten najbardziej wydłuża się w branży transportowej i gospodarce magazynowej.
2. Opinie na temat planowanej ustawy regulującej wysokość opłat interchange
Niemal połowa firm (43%) słyszała o uchwalonej przez polski parlament ustawie ograniczającej poziom opłaty interchange do 0,5% (która ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2014 i wejść w życie 1 lipca 2014). Dość znaczny odsetek przedsiębiorców twierdzi jednak, że nie słyszał o niej (57%). Największa znajomość ustawy jest wśród przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (49%), a najmniejsza – wśród zajmujących się kulturą, rozrywką, rekreacją i pozostałą działalnością usługową (34%).
fot. mat. prasowe
Znajomość ustawy ograniczającej poziom opłaty interchange
Największa znajomość ustawy ograniczającej poziom opłaty interchange do 0,5% występuje wśród przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (49%), a najmniejsza – wśród firm zajmujących się kulturą, rozrywką, rekreacją i pozostałą działalnością usługową (34%).
![Od 1 lipca 2014 r. nowa opłata interchange [© fox17 - Fotolia.com] Od 1 lipca 2014 r. nowa opłata interchange](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/intercharge/Od-1-lipca-2014-r-nowa-oplata-interchange-139549-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)