Rekordowa liczba skarg na finansistów. Głównie na banki i ubezpieczycieli
2014-03-06 14:42
Finansiści pod lupą © yellowj - Fotolia.com
Przeczytaj także: Coraz więcej skarg na instytucje finansowe. Głównie na banki i ubezpieczycieli
Banków dotyczyła niemal połowa skarg wniesionych do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Na bankowców skarżyliśmy się w 2013 roku 5.050 razy, o 18 proc. częściej niż w roku 2012. Klienci banków najczęściej mieli zastrzeżenia do jakości obsługi, obsługi rachunków, udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek oraz kredytów hipotecznych. Skargi dotyczyły między innymi braku informacji lub nierzetelnej informacji o produktach i usługach, niewłaściwej zdaniem klientów obsługi, braku odpowiedzi na reklamacje lub zbyt długiego terminu ich rozpatrywania. Skarżyliśmy się też na niewłaściwe blokowanie rachunków na skutek egzekucji. W przypadku obsługi przez banki kredytów, najczęściej skarżyliśmy się na sprzedaż wierzytelności firmom zewnętrznym, sposób realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu czy brak aktualizacji danych w Biurze Informacji Kredytowej.Na ubezpieczycieli skarżyliśmy się do KNF w 2013 roku 4 tys. 872 razy, o 49 proc. częściej niż rok wcześniej. Większość, bo 3.932 skarg dotyczyło ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Zaledwie 463 dotyczyło ubezpieczeń na życie, a 76 działalności brokerów i agentów ubezpieczeniowych. W przypadku ubezpieczeń na życie skargi dotyczyły niewłaściwych zdaniem klientów informacji w ubezpieczeniach inwestycyjnych, zbyt dużej złożoności oferowanych produktów oraz odmowy wypłaty świadczenia. W zakresie ubezpieczeń majątkowych skarżyliśmy się głównie na zbyt powolne wypłaty odszkodowań, zbyt niskie odszkodowania oraz odmawianie przez ubezpieczycieli wypłat jakiegokolwiek odszkodowania.
Rynku kapitałowego dotyczyło w 2013 roku 361 skarg, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Większość skarg dotyczyła spółek publicznych, w szczególności podejrzeń manipulowania kursem akcji.
Rok 2013 był pierwszym pełnym rokiem sprawowania przez KNF nadzoru nad SKOK-ami. W ubiegłym roku na instytucje te wpłynęło 208 skarg. Klienci spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych skarżyli się głównie na kredyty konsumenckie i pożyczki, poziom obsługi, niewłaściwą obsługę rachunków.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)