Karty płatnicze pomocą w smart shoppingu
2014-03-19 10:35
Karty płatnicze pomagają kupować mądrzej © Studio DER - Fotolia.com
Termin "smart shopping" oznacza przemyślane i sprytne zakupy. Jak robią je Polacy? Z analizy Deutsche Bank wynika, że metodą może być tu kupowanie wyłącznie niezbędnych produktów, stawianie na wyższą jakość nawet, gdy wiąże się to z większym wydatkiem oraz korzystanie z promocji. Instrumentem, który bez wątpienia przyczynia się do mądrego wydawania pieniędzy są karty płatnicze, dzięki którym zyskujemy nie tylko pełny wgląd w historię dokonywanych transakcji, przypominający o każdym, potrzebnym i zbytecznym zakupie, ale również dostęp do programów rabatowych.
Przeczytaj także: Karty płatnicze: jak płacą Polacy?
Jednym z symboli przemian gospodarczych, do których doszło w naszym kraju, są właśnie karty płatnicze. Ich powszechność jest obecnie tak duża, że właściwie nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Tymczasem jeszcze 25 lat temu praktycznie z nich nie korzystaliśmy. Trudno w to uwierzyć, ale w 1993 roku w Polsce działało niespełna 100 bankomatów, a w portfelach Polaków znajdowało się niespełna 50 tysięcy plastików. Dziś w obiegu znajduje się około 35 milionów kart, z czego cztery na pięć to karty debetowe, a ponad 18 procent - karty kredytowe. Kwota transakcji przekracza 400 miliardów rocznie, a ich ilość przewyższa już 2 miliardy.Co trzeci Polak deklaruje, że zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach - wynika z najnowszych badań Deutsche Bank. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (63 proc.). Najczęściej płacimy kartą debetową za zakupy spożywcze i ubrania. Za jedzenie kartą płaci co druga kobieta i co trzeci mężczyzna. – Liczby te wskazują, że transakcje bezgotówkowe są codziennością dla milionów Polaków. Szczególnie powszechne są wśród mieszkańców dużych miast – komentuje Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska. – Ten trend odbija się na naszych zwyczajach zakupowych, bo płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też, wbrew pozorom, na znacznie większą kontrolę nad wydatkami – dodaje.
fot. Studio DER - Fotolia.com
Karty płatnicze pomagają kupować mądrzej
Historia wydatków skłania do myślenia
Z jednej strony płacąc „plastikiem” łatwiej wydawać i zdarza się, że zostawiamy w sklepowej kasie więcej niż planowaliśmy, tylko dlatego, że nie mamy w ręku gotówki, a kartę. Jednak z drugiej strony historia naszych operacji na koncie, w tym płatności kartowych - coraz bardziej przyjaźnie eksponowana w systemach bankowości elektronicznej - stanowi bardzo cenne źródło wiedzy o naszych zwyczajach zakupowych. - Przeglądając operacje z karty za dany okres widzimy, które zakupy były potrzebne, które udane, a których można było uniknąć, za co przepłaciliśmy, a co kupiliśmy okazjonalnie. Widzimy też prawidłowości i możemy ocenić, czy w danym sklepie lub na daną kategorię produktów lub usług nie wydajemy zbyt dużo. - W rezultacie, karty przyczyniają się w Polsce, podobnie jak w USA czy krajach Europy Zachodniej, do mody na tzw. „smart shopping”.
fot. mat. prasowe
Co oznacza termin "inteligentne zakupy"?
W Polsce ten kierunek wybrał Deutsche Bank wprowadzając do oferty nowe karty z przesłaniem. - By promować sztukę inteligentnych zakupów i motywować klientów do przemyślanego kupowania wprowadziliśmy do oferty dwie nowe karty płatnicze Deutsche Bank IQ MasterCard World. Wykorzystaliśmy na nich wizerunek jednego z najbardziej inteligentnych ludzi w historii ludzkości - Alberta Einsteina. Użytkownikom kart umożliwiliśmy dodatkowo dostęp do programu rabatowego Master Card, ze specjalną, dedykowaną kolekcją nagród w stylu pop–art z możliwością sumowania punktów w programie z obu kart. Stąd wykorzystany przez nas wizerunek Einsteina zyskał nową, pop-artową stylistykę – mówi Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska.
Przeczytaj także:
Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
smart shopping, płatności kartą, karty płatnicze, inteligentne zakupy, zakupy, badania konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)