Karty płatnicze pomocą w smart shoppingu
2014-03-19 10:35
Przeczytaj także: Karty płatnicze: jak płacą Polacy?
Jednym z symboli przemian gospodarczych, do których doszło w naszym kraju, są właśnie karty płatnicze. Ich powszechność jest obecnie tak duża, że właściwie nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Tymczasem jeszcze 25 lat temu praktycznie z nich nie korzystaliśmy. Trudno w to uwierzyć, ale w 1993 roku w Polsce działało niespełna 100 bankomatów, a w portfelach Polaków znajdowało się niespełna 50 tysięcy plastików. Dziś w obiegu znajduje się około 35 milionów kart, z czego cztery na pięć to karty debetowe, a ponad 18 procent - karty kredytowe. Kwota transakcji przekracza 400 miliardów rocznie, a ich ilość przewyższa już 2 miliardy.Co trzeci Polak deklaruje, że zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach - wynika z najnowszych badań Deutsche Bank. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (63 proc.). Najczęściej płacimy kartą debetową za zakupy spożywcze i ubrania. Za jedzenie kartą płaci co druga kobieta i co trzeci mężczyzna. – Liczby te wskazują, że transakcje bezgotówkowe są codziennością dla milionów Polaków. Szczególnie powszechne są wśród mieszkańców dużych miast – komentuje Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska. – Ten trend odbija się na naszych zwyczajach zakupowych, bo płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też, wbrew pozorom, na znacznie większą kontrolę nad wydatkami – dodaje.
fot. Studio DER - Fotolia.com
Karty płatnicze pomagają kupować mądrzej
Wydajemy pieniądze coraz mądrzej, a jedną z przyczyn jest rosnąca popularność kart płatniczych. Pełen wgląd w historię transakcji przypomina o każdym udanym, jak i zbędnym zakupie, a programy rabatowe pozwalają na znaczne oszczędności.
Historia wydatków skłania do myślenia
Z jednej strony płacąc „plastikiem” łatwiej wydawać i zdarza się, że zostawiamy w sklepowej kasie więcej niż planowaliśmy, tylko dlatego, że nie mamy w ręku gotówki, a kartę. Jednak z drugiej strony historia naszych operacji na koncie, w tym płatności kartowych - coraz bardziej przyjaźnie eksponowana w systemach bankowości elektronicznej - stanowi bardzo cenne źródło wiedzy o naszych zwyczajach zakupowych. - Przeglądając operacje z karty za dany okres widzimy, które zakupy były potrzebne, które udane, a których można było uniknąć, za co przepłaciliśmy, a co kupiliśmy okazjonalnie. Widzimy też prawidłowości i możemy ocenić, czy w danym sklepie lub na daną kategorię produktów lub usług nie wydajemy zbyt dużo. - W rezultacie, karty przyczyniają się w Polsce, podobnie jak w USA czy krajach Europy Zachodniej, do mody na tzw. „smart shopping”.
fot. mat. prasowe
Co oznacza termin "inteligentne zakupy"?
Czym są dla Polaków „inteligentne zakupy”? Przede wszystkim oznaczają kupowanie wyłącznie tego, co niezbędne. Tak określiła je prawie połowa ankietowanych w badaniu Deutsche Bank.
W Polsce ten kierunek wybrał Deutsche Bank wprowadzając do oferty nowe karty z przesłaniem. - By promować sztukę inteligentnych zakupów i motywować klientów do przemyślanego kupowania wprowadziliśmy do oferty dwie nowe karty płatnicze Deutsche Bank IQ MasterCard World. Wykorzystaliśmy na nich wizerunek jednego z najbardziej inteligentnych ludzi w historii ludzkości - Alberta Einsteina. Użytkownikom kart umożliwiliśmy dodatkowo dostęp do programu rabatowego Master Card, ze specjalną, dedykowaną kolekcją nagród w stylu pop–art z możliwością sumowania punktów w programie z obu kart. Stąd wykorzystany przez nas wizerunek Einsteina zyskał nową, pop-artową stylistykę – mówi Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska.
![Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku [© pixabay.com] Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy/Zakupy-spozywcze-robimy-z-lista-w-reku-240796-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)