Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa
2014-03-25 11:03
![Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa [© Superingo - Fotolia.com] Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/bankowosc-elektroniczna/Tradycyjna-bankowosc-odchodzi-do-lamusa-134574-200x133crop.jpg)
Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa © Superingo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bankowość online przejmuje stery
Analiza rynku wyraźnie wskazuje, że tradycyjna bankowość powoli odchodzi do lamusa. Jednak ci, którzy myślą, że stacjonarne placówki banków znikną z map miast są w błędzie. Wciąż będą one miały niebagatelne znaczenie dla świata finansów, ale ich przeznaczenie ulegnie zmianom.- Oczywiście, musimy jeszcze poczekać na możliwość zaciągnięcia kredytu hipotecznego z poziomu urządzenia mobilnego. Internet przejmuje już jednak najbardziej popularne, proste operacje, takie jak np. przelewy, które generowały przed laty największy ruch w placówkach. Banki reagują na tą sytuację, coraz intensywniej inwestując w nowe technologie. Według Celent Research, globalne wydatki instytucji finansowych na IT mogły sięgnąć w minionym roku 393 mld USD, przy czym aż 69% tych środków pochodziło z Europy i Ameryki Północnej – komentuje Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland, firmie realizującej usługi IT dla wiodących globalnych banków inwestycyjnych.
Nasz kraj znacznie lepiej wypada w statystykach dotyczących e-bankowości, niż w przypadku tradycyjnych usług. Z raportu Capgemini i RBS „World Payments Report 2013” wynika, że już w 2014 r. nowoczesne kanały płatności w 2014 r. będą służyły do wykonania ok. 64 mld operacji na całym świecie. Według Chrisa Skinnera, prezesa organizacji The Financial Services Club, Polska klasyfikuje się w tej dziedzinie w czołowej 20-ce na świecie.
- Chociaż z 77% współczynnikiem ubankowienia Polska w Europie wyprzedza tylko Rumunię i Bułgarię,to bardzo dobrze wypada w rankingach wykorzystania bankowości online. Do światowych liderów wciąż sporo nam brakuje, ale Polacy chętnie używają kont internetowych. Tylko w 2013 r. dokonano w naszym kraju aż 1,5 mld przelewów online na sumę 3,8 biliona złotych. To wzrost o 33 proc. w stosunku do 2007 r. i trzykrotnie więcej, niż w 2004 r., gdy Internet zyskiwał błyskawicznie na popularności – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.
Co ważne, obecna rewolucja to dopiero zapowiedź zmian, które według ekspertów czekają zarówno standardowych właścicieli kont i lokat, jak i inwestorów obracających dużymi kwotami m.in. na giełdzie.
fot. Superingo - Fotolia.com
Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa
Chociaż z 77% współczynnikiem ubankowienia Polska w Europie wyprzedza tylko Rumunię i Bułgarię,to bardzo dobrze wypada w rankingach wykorzystania bankowości online. Do światowych liderów wciąż sporo nam brakuje, ale Polacy chętnie używają kont internetowych.
Aplikacja, czyli centrum zarządzania finansami
Wiele nowych pomysłów na e-usługi w świecie instytucji finansowych można było zaobserwować na tegorocznej londyńskiej konferencji Finovate. Cykl ten, składający się z czterech spotkań organizowanych na różnych kontynentach, to najważniejsze światowe wydarzenie dedykowane rozwiązaniom IT dla sektora finansowego. Triumfowali tam w ostatnich latach m.in. Polacy z mBanku, a w tym roku - notowany na nowojorskiej giełdzie Luxoft, reprezentowany przez polski oddział i prezentujący swoją aplikację tabletową iStock Track.
- Dzięki aplikacjom znanym z Finovate użytkownicy uzyskują, w ramach przystępnego interfejsu, m.in. jednoczesny dostęp do zagregowanych informacji o aktywach, portfolio inwestycyjnym czy notowaniach instrumentów finansowych. Inwestorzy mogą także wymieniać się danymi finansowymi z innymi użytkownikami oraz prowadzić rozmowy wideo z doradcami finansowymi z poziomu aplikacji. Na bazie takich produktów można tworzyć spersonalizowane rozwiązania dla poszczególnych banków czy grup odbiorców. Dedykowana wersja może powstać nawet w cztery tygodnie – mówi Przemysław Berendt, wiceprezes ds. Marketingu w Luxoft.
Tak zaawansowane rozwiązania wciąż stanowią dla większości konsumentów ciekawostkę, ale wyraźnie dostrzegalny jest duży potencjał rozwojowy IT w finansach. Według analiz Celent Research, już 43% banków w Stanach Zjednoczonych oferuje klientom aplikacje nietransakcyjne, a 52% - mobilną bankowość dla bankowości detalicznej. Według raportu Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych (Fed) usługi mobilne wykorzystywane są przez konsumentów do prostych operacji, np. w celu sprawdzenia salda rachunku lub historii transakcji (90%), a także dokonywania przelewów pieniężnych (42%). Eksperci rynku IT zwracają jednak uwagę, że w najbliższych latach coraz więcej klientów banków będzie sięgać po bardziej zaawansowane aplikacje.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)