Zaufanie do banków 2014
2014-04-30 12:49
Przeczytaj także: Rośnie zaufanie do banków
Pytani o to, jakie widzą słabe strony banków, Polacy wskazują na koszty świadczonych usług, wysokie oprocentowanie kredytów i niskie oprocentowanie depozytów. Klienci dostrzegają jednak zależność między cenami i kosztami świadczenia usług, bo choć 41% badanych uważa, że w ciągu minionego roku ceny wzrosły, 39% wskazuje jednocześnie na wzrost kosztów usług po stronie banków.
fot. mat. prasowe
Słabe strony banków działających w Polsce
Zalety w opinii badanych to przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa, fakt, że są godne zaufania, stabilność finansowa i różnorodność oferty. W ciągu roku Polacy zauważyli natomiast m.in. wzrost dostępności i jakości usług, dopasowania produktów do potrzeb klientów oraz działania banków na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa depozytów.
fot. mat. prasowe
Mocne strony banków działających w Polsce
Zdaniem Prezesa ZBP Krzysztofa Pietraszkiewicza, bezpieczeństwo i stabilność polskich banków w obecnym stadium rozwoju sektora musi opierać się na pewnym kompromisie. - Polska w porównaniu do krajów starej Unii Europejskiej w dalszym ciągu jest krajem na dorobku. Poziom wynagrodzeń znacząco odbiega od poziomu unijnego, a koszt kapitału dla banków w naszym kraju jest nieporównywalnie wysoki. Jednocześnie banki muszą spełniać wszystkie wymagania regulacyjne, które w Polsce są w większości przypadków bardziej restrykcyjne, a z drugiej strony, brak nam systemowego rozwiązania, które mobilizowałoby krajowy kapitał i zachęcało Polaków do oszczędzania. Dzisiaj działalność kredytowa finansowana jest głównie z krótkoterminowych depozytów, w dużej mierze środków na żądanie. Dlatego stabilność i bezpieczeństwo wiążą się z pewną ceną. Niemniej, polski sektor bankowy jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie, a na tym zawsze zyskują klienci – podsumowuje Prezes ZBP.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut TNS Polska na przełomie marca i kwietnia 2014 r. na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat oraz grupie 300 przedsiębiorców z segmentu MSP metodą wywiadów bezpośrednich CAPI. 73% próby stanowiły osoby korzystające z usług banków. Do pomiaru reputacji wykorzystano międzynarodowy standard metodologiczny TRI*M. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Banków Polskich i partnerów: Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Krajowej Izby Rozliczeniowej SA i Exatel SA.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)