Płatności mobilne: najnowsze trendy
2014-06-25 10:12
Przeczytaj także: Segment bankowości mobilnej coraz silniejszy
3. Akceptacja płatności bez terminalu
Głównym konkurentem płatności mobilnych nie są karty płatnicze, ale gotówka. Dlatego do ich popularyzacji konieczne jest uproszczenie obsługi transakcji po stronie akceptanta do poziomu obrotu gotówkowego. To oznacza, że płatności muszą być przyjmowane na standardowej kasie fiskalnej lub smartfonie, do którego dostęp ma już każdy właściciel punktu handlowego. Koncepcja wstawienia dodatkowego hardware’u spotka się z oporem po stronie sprzedającego chociażby z powodu dodatkowych kosztów. To wpłynie natomiast na problemy z budowaniem sieci akceptacji.
Julian Kozankiewicz, dyrektor operacyjny COMP Cetrum Innowacji: Jako pierwsi w Polsce opracowaliśmy i uruchomiliśmy prototyp kasy fiskalnej przystosowanej do przyjmowania alternatywnych dla kart kredytowych i gotówki metod płatności. Jest to urządzenie przeznaczone do wykorzystania w każdym sklepie, także osiedlowym jak też na sezonowym stoisku. Chcemy funkcjonować w modelu supermerchanta (łączyć się z partnerami host-to-host) i dostarczać urządzenie nieobciążone żadnymi opłatami abonamentowymi np. za transfer danych. W naszym modelu funkcjonalnym systemu, w dowolnym momencie możemy dodawać lub modyfikować zdalnie w naszej platformie usługowej, kolejne systemy płatności, usługi lub produkty, które będą dostępne w menu urządzenia.
4. Nadchodzą alternatywne systemy płatności
Rynek płatności wciąż jest otwarty na nowości i w dużej mierze niezagospodarowany. Obok rozwoju popularnych systemów płatności mobilnych wyłaniają się nowe, alternatywne rozwiązania, takie jak kryptowaluty, czy cyfrowa gotówka. Na rynek ten, dotychczas postrzegany jako dość niszowy wchodzą tacy giganci jak Google czy Facebook. Rozwój alternatywnych systemów płatności jest zawansowany technologicznie i częściowo unormowany w prawodawstwie unijnym. Dlatego możemy być pewni, że nie mamy do czynienia z sezonowym trendem.
Maciej Łuczak, członek zarządu Billon: Istniejące systemy płatnicze, takie jak karty, ale także wiele aplikacji mobilnych oparte są o starą technologię, która szczyt swoich możliwości osiągnęła kilkadziesiąt lat temu. Potrzebne są innowacje, które pozwolą sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Dlatego stworzyliśmy pierwszą na świecie aplikację umożliwiającą transakcje za pomocą w pełni cyfrowej gotówki. Dzięki zastosowaniu zupełnie nowych rozwiązań mogliśmy przekroczyć bariery i ograniczenia, które do tej pory generował system. Wyeliminowaliśmy pośredników na drodze płatności, a tym samym prowizje od transakcji. Skróciliśmy czas i umożliwiliśmy przekazywanie pieniędzy bezpośrednio do odbiorcy, za pomocą dowolnego urządzenia cyfrowego, także bez konieczności dostępu do internetu.
5 . Racjonalny wybór metody płatności
Są dwie wiadomości: dobra i zła. Zła jest taka, że Polacy nie widzą jeszcze konkretnego i przekonującego powodu do korzystania z płatności mobilnych. Dobra – jak tylko przekonają się do tej metody i raz zapłacą to później będą robić to codziennie. Badania pokazują, że przy wydawaniu własnych pieniędzy konsumenci kierują się bardzo racjonalnymi przesłankami. Nie będzie potrzebna dodatkowa edukacja jeżeli jasna będzie korzyść wynikająca ze zamiany gotówki na płatności mobilne.
Andrzej Olękiewicz, Strategic Account Director w TNS Polska: W przypadku płatności mobilnych jesteśmy na wczesnym etapie rozwoju trendu widocznego wcześniej w wykorzystaniu smartfonów, w zachowaniach zakupowych np. takich jak showrooming. Już teraz 20% osób przyznaje, że zdarzało im się w trakcie zakupów sprawdzać ceny produktów online. Dlaczego to robią? Bo widzą konkretną korzyść. Podobną korzyść muszą zobaczyć w wykorzystaniu płatności mobilnych. Pocieszający jest fakt, że w Polsce w większym stopniu niż w innych krajach europejskich płatności mobilne są postrzegane jako bezpieczne.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)