Nie tylko zabytkowe samochody przynoszą zysk
2014-07-09 11:28
Przeczytaj także: Klasyczne samochody sposobem na biznes
4. Samochody-gwiazdy: flagowe modele producentów samochodowych.
Są to auta sportowe, drogie, limitowane serie prestiżowych producentów, gdzie każdy model jest wyprodukowany w liczbie rzadko przekraczającej 5 000. Do tej kategorii należą samochody typu supercars, czyli auta supersportowe, które bardzo często stają się celem kolekcjonerów już w momencie pierwszej prezentacji. Można do nich zaliczyć takie samochody jak, na przykład, Ferrari Enzo wyprodukowane w 499 egzemplarzach, czy Porsche Carrera GT.
5. Samochody marzeń.
Od początku istnienia motoryzacji, pojazdy drogie, sportowe, przeznaczone dla elity były obiektem marzeń wielu pasjonatów, zarówno przed, jak i po II wojnie. Od lat 80. ubiegłego wieku określa się je jako „samochody z plakatu” - poster cars. Chodzi o tę kategorię marek i modeli które wśród pasjonatów wyzwalają emocje, radykalnie inne niż pojazdy wielkoseryjnej produkcji, których głównym celem jest transport osób. Marki takie, jak Aston Martin, Porsche, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce z wiekiem stają się gwarantem atrakcyjności inwestycyjnej dla kolekcjonerów.
6. Auta oryginalne, ocalałe.
Do tej kategorii zaliczają się samochody odnalezione po wielu latach, które zostały zakupione jako nowe, a następnie zostały wstawione do garażu z minimalnym przebiegiem. Dziś są rzadkością, niezależnie od typu lub marki samochodu. Wielu kolekcjonerów, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, poszukuje tego typu samochodów od kiedy zaczęły one osiągać znaczne wartości na aukcjach motoryzacyjnych.
7. Samochody z ciekawą historią lub należące do znanych osób.
Pojazdy zmotoryzowane są nieodłączną częścią historii XX wieku. Samochody takie, jak Mercedesy Hitlera, VW Golf Benedykta XVI, czy inne samochody głów państw zawsze będą obiektami wartymi kolekcjonowania. To samo tyczy się samochodów wyścigowych mających znaczący wkład w historię motoryzacji. Bolidy Formuły 1 czy auta, które wygrywały długodystansowy wyścig Le Mans, są od dawna poszukiwane przez kolekcjonerów, mimo znikomych możliwości użytkowania.
8. Limitowane serie modelowe o rzadkich rozwiązaniach technicznych.
Producenci samochodowi bardzo często uciekają się do zabiegu limitowanych edycji. Są to zazwyczaj modyfikacje tylko i wyłącznie kosmetyczne, koncentrujące się na zmianie tapicerki czy też palety kolorów. Tego typu auta bardzo rzadko są atrakcyjną lokatą kapitału. Inaczej jest w przypadku krótkich serii samochodów o nowatorskich rozwiązaniach technicznych, innych od reszty gamy modelowej, które zmusiły producenta do zabiegów homologacyjnych. Można przytoczyć tutaj przykład Ferrari 550 Barchetta z 2001 roku, czy Porsche 911 Carrera RS z 1973 roku.
fot. mat. prasowe
Porsche 911 Carrera RS 1973
Samochód jako obiekt inwestycji
Przedstawione wyżej kategorie nie wykluczają się, jeden samochód może należeć do kilku z nich, dzięki temu stając się bardzo interesującym obiektem inwestycyjnym. Przykładem takiej perełki może być greckie Lamborghini Miura wystawione na aukcję Coys w 2012 roku. Jest to samochód-gwiazda, pierwszy supercar od Lamborghini, wyprodukowany w liczbie 764 egzemplarzy. Jednocześnie jest to już pojazd zabytkowy, bo z 1970 roku, z ciekawą historią - był prezentem znanego przedsiębiorcy Aristotle Onassisa dla popularnego piosenkarza greckiego. Jest to również auto ocalałe - ten egzemplarz stał zaparkowany i stał nieruszany przez ponad 30 lat w podziemnym parkingu hotelu Hilton w Atenach.
fot. mat. prasowe
Aston Martin V12 Zaga
Michał Wróbel,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)