Z PayByNet zapłacisz w e-urzędzie
2014-10-09 12:45
Z PayByNet zapłacisz w e-urzędzie © Wrangler - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-administracja: ePUAP czy e-podpis?
Czasy, w których wizyty w urzędach były czynnością nieprzyjemną i czasochłonną powoli odchodzą do lamusa. Coraz powszechniejszym standardem stają się rozwiązania wspierające e-administrację, dzięki którym stale poszerza się zakres spraw możliwych do załatwienia bez wychodzenia z domu.Z badania E-Administracja w oczach internautów, przeprowadzonego przed rokiem na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC) wynika, że rośnie liczba internautów zainteresowanych załatwianiem spraw urzędowych w trybie online.
Wyniki sondażu pokazują, że 35 proc. osób korzystających z sieci (wzrost r./r. o 4 pkt. proc.) deklaruje chęć kontaktowania się z urzędami za pośrednictwem Internetu, natomiast aż dwie trzecie badanych (62 proc.) zamierza skorzystać z takiej możliwości w przyszłości. Jedynie 4 proc. uczestników badania preferuje kontakt osobisty i nie ma zamiaru zmieniać swoich przyzwyczajeń. Warto zauważyć, że ponad połowa ankietowanych (53 proc.) oceniła pozytywnie swoje dotychczasowe doświadczenia z e-urzędem. Z danych MAC wynika też, że w ciągu roku liczba urzędów, w których dostępne są usługi elektroniczne znacznie wzrosła.
fot. Wrangler - Fotolia.com
Z PayByNet zapłacisz w e-urzędzie
W 2012 r. możliwość załatwienia spraw przez Internet oferował tylko co trzeci urząd, a rok później już prawie co drugi (47 proc.). Można przypuszczać, że w roku bieżącym odsetek ten jeszcze się zwiększy.
- Sukcesywnie wydłuża się także lista spraw, które można załatwić bez wizyty w urzędzie - mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. - Dlatego, zanim wybierzemy się do urzędu, warto sprawdzić czy taka wizyta będzie w ogóle konieczna. Jest bardzo prawdopodobne, że będziemy mogli zaoszczędzić czas i wykonać wszystkie czynności zdalnie - radzi A. Wojtczuk.
Jak w praktyce wygląda możliwość rozpoczęcia komunikacji z e-urzędem? Są na to dwa proste sposoby. Część urzędów umożliwia klientom założenie indywidualnego konta, niezbędnego do załatwiania spraw drogą elektroniczną bezpośrednio na swoich stronach internetowych, inne proponują kontakt poprzez ogólnopolską elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP). W obu przypadkach procedura nie jest skomplikowana - wystarczy podać imię i nazwisko, czasami również PESEL lub NIP oraz dane adresowe. System automatycznie rejestruje nowego użytkownika i przy kolejnym logowaniu wystarczy już podać wyłącznie login i hasło.
Cyfryzacja administracji publicznej nie dotyczy jedynie składania wniosków czy podań, ale również wnoszenia wszelkich urzędowych opłat, które także można uregulować za pośrednictwem Internetu. Narzędziem, które pozwala na uiszczanie drogą elektroniczną opłat administracyjnych przez całą dobę, a nawet w weekendy, jest PayByNet. To system gwarantowanych i bezpośrednich płatności internetowych, którego operatorem jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., dedykowany branży e-commerce i nowoczesnej administracji publicznej świadczącej e-usługi.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)