OGNIVO ułatwi zmianę konta
2014-11-04 14:02
OGNIVO ułatwi zmianę konta © pogonici - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nie ma chętnych na przeniesienie konta
Nie należy się jednak dziwić - przeniesienie konta często wiąże się ze zminimalizowaniem opłat, a więc z punktu widzenia klienta jest bezsprzecznie rozwiązaniem w pełni opłacalnym. Dodatkowo naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy decydują się na taki krok wychodzi, udostępniona bankom przez KIR S.A., aplikacja OGNIVO, która w znacznym stopniu redukuje formalności związane z procedurą przenoszenia rachunku.Polacy szukają najlepszych rozwiązań
Jak wynika z raportu TNS Polska, 46 proc. Polaków ocenia sektor bankowy „dobrze” lub „bardzo dobrze”, a tylko jeden na 10 respondentów odnosi się do niego krytycznie. To zdecydowanie lepszy wynik niż w 2013 roku (34 proc. odpowiedzi pozytywnych i 15 proc. negatywnych) czy w 2012 roku (odpowiednio 30 proc. i 15 proc.). Mimo, że oceniamy banki coraz lepiej, zmieniamy je ponad dwa razy częściej niż Niemcy i Brytyjczycy.
– Widoczna u Polaków skłonność do poszukiwania najlepszych ofert, wynikająca ze zmieniających się oczekiwań konsumenckich i rosnącej wiedzy o produktach, to dla banków wyraźny sygnał, że raz pozyskany klient niekoniecznie pozostanie nim na zawsze – mówi Maja Markiewicz, dyrektor Linii biznesowej usługi OGNIVO w KIR S.A. – Przeniesienie konta do innego banku staje się coraz prostsze, szczególnie dla tych klientów, którzy korzystają z dostępnych na rynku, nowoczesnych rozwiązań umożliwiających szybkie i bezproblemowe przeprowadzenie takiego procesu – dodaje M. Markiewicz.
fot. pogonici - Fotolia.com
OGNIVO ułatwi zmianę konta
Co jest najczęstszym powodem zamknięcia rachunku bankowego? W badaniu przeprowadzonym w 2013 roku przez Ernst&Young, 33 proc. osób wskazało na negatywne doświadczenie w kontaktach z dostawcą usług finansowych. Drugim najważniejszym czynnikiem okazała się niezadowalająca wysokość oprocentowania i opłaty operacyjne (32 proc.). Pomimo rosnącej świadomości swoich potrzeb i coraz lepszego rozeznania w dostępnych usługach bankowych, klientów do przeniesienia rachunku najczęściej zniechęcają kojarzone z tą procedurą uciążliwości. Często wolą zrezygnować z okazji uzyskania lepszych warunków czy ‘przymknąć oko’ na niezadowalającą obsługę, niż utracić listę zdefiniowanych odbiorców przelewów czy automatycznie realizowanych poleceń zapłaty. Zdaniem Mai Markiewicz takie obawy są uzasadnione w przypadku osób wybierających tradycyjną metodę zmiany banku.
- Warto wiedzieć, że istnieje znacznie prostszy i mniej czasochłonny sposób - zaznacza M. Markiewicz. - KIR S.A. udostępnia bankom aplikację OGNIVO, dzięki której udział konsumenta w procesie przeniesienia rachunku ograniczony jest do minimum, a cała operacja skrócona jest do kilku dni. Klient korzystający z OGNIVO nie traci wielu cennych informacji przypisanych do konta - dodaje M. Markiewicz.Moduł do obsługi przenoszenia rachunków/usług płatniczych działa od 2010 r., zgodnie z obowiązującą „Rekomendacją Związku Banków Polskich dotyczącą dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych na polskim rynku bankowym”. Wraz z tą Rekomendacją, ZBP przygotował również wzory wniosków o przeniesienie rachunków oraz o ustanowienie pełnomocnictwa, co dodatkowo usprawnia i przyspiesza ten proces. Od początku funkcjonowania modułu do końca września 2014 roku z tego rozwiązania skorzystało ponad 77 tys. klientów.
OGNIVO ułatwia zmianę
Tradycyjny sposób zmiany banku oznacza dla klienta konieczność otworzenia nowego rachunku podczas wizyty w placówce wybranego przez siebie banku lub w trybie przewidzianym dla zakładania konta online, a następnie zamknięcie rachunku w oddziale swojego dotychczasowego banku. Zamknięcie konta wiąże się z utratą dostępu do informacji i danych przypisanych do konta: listy płatności i numerów rachunków odbiorców, zleceń stałych oraz historii transakcji. Jak natomiast wygląda proces przenoszenia konta z wykorzystaniem aplikacji OGNIVO?
Procedura jest prosta i przyjazna użytkownikowi. Klient, który decyduje się na przeniesienie rachunku, powinien osobiście udać się do oddziału nowego banku i złożyć wniosek o przeniesienie rachunku lub usług płatniczych wraz z pełnomocnictwem do realizacji tego procesu. Na podstawie pisemnych dyspozycji, bank zamyka stary rachunek - chyba, że z jakiegoś powodu klient chce, aby pozostał otwarty - i otwiera nowy, a następnie importuje do niego polecenia zapłaty i zlecenia stałe. Cały proces odbywa się online i redukuje zaangażowanie klienta do niezbędnego minimum. Niektóre banki oferują dalsze ułatwienia, np. na życzenie klienta bank informuje o nowym numerze rachunku pracodawcę czy ZUS.
– Cały proces przeniesienia rachunku odbywa się sprawnie i bezpiecznie. Wymiana informacji pomiędzy bankami jest prowadzona w sposób zapewniający ochronę i pełną integralność wszystkich danych, a jednocześnie tak aby zminimalizować obciążenie klienta formalnościami - tłumaczy Maja Markiewicz.
Po złożeniu dyspozycji przeniesienia konta, pozostaje już tylko ustalenie dokładnej daty tej operacji. Jedyne o czym warto pamiętać przed ostatecznym potwierdzeniem zmiany, to uregulowanie ewentualnych zobowiązań wobec poprzedniego banku.
- Jeśli chcemy uniknąć niepotrzebnych opóźnień przy zamykaniu rachunku lub zanim podejmiemy kroki związane z jego przeniesieniem, uregulujmy z bankiem wszystkie regulaminowe formalności. Oszczędzimy w ten sposób nie tylko czas, ale i pieniądze, bo choć przenoszenie rachunku jest bezpłatne, bank może obciążyć nas kosztami za czynności niestandardowe, wykraczające poza zakres samego procesu przenoszenia - radzi Maja Markiewicz.
Nie tylko przenoszenie kont
Moduł, który pozwala bankom przenosić rachunki to nie jedyna funkcjonalność aplikacji OGNIVO. Usługa ułatwia również obsługę reklamacji międzybankowych, monitoring sald rozliczeniowych w systemach ELIXIR® i EuroELIXIR oraz uzyskiwanie informacji o kontach dłużników przez uprawnione organy. Dla klientów banków - zwłaszcza przedsiębiorców, wartym uwagi rozwiązaniem jest moduł informacji o saldach przychodzących, dzięki któremu możliwe jest otrzymanie informacji o zleconych przez kontrahentów przelewach, zanim zostaną one zaksięgowane na firmowym koncie, tj. przed dokonaniem rozrachunku. Jest to szczególnie przydatne w okresach kiedy banki nie pracują – np. w weekendy i w święta.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)