Odrzucona płatność kartą - co dalej?
2014-11-24 10:02
Odrzucona płatność kartą - co dalej? © Piotr Adamowicz - Fotolia.com
Obrót bezgotówkowy w naszym kraju rośnie w siłę. Ze statystyk Narodowego Banku Polskiego wynika, że tylko w drugim kwartale bieżącego roku dokonano niemal 436 milionów transakcji kartą płatniczą, których łączna kwota sięgnęła 37,6 miliarda złotych. Rośnie również świadomość Polaków w zakresie korzystania z płatności bezgotówkowych. Mimo to zdarzają się sytuacje kłopotliwe, jak np. pojawienie się na terminalu komunikatu o odrzuconej płatności. Jak na niego reagować?
Przeczytaj także: Płatności kartą: jak kontrolować wydatki?
Płacimy. Transakcja odrzucona. Co dalej? Zazwyczaj podejmuje się kolejną próbę zrealizowania transakcji. Zatwierdzone. Czy to już koniec? Można spokojnie odejść? Co z potwierdzeniem odrzucenia płatności? Czy będzie nam jeszcze potrzebne? Warto znać odpowiedzi na te pytania, aby uniknąć problemów po odejściu od kasy.Co terminal miał ma myśli?
Komunikat informujący o tym, że transakcja nie została zaksięgowana pojawia się z różnych powodów. Najczęściej pojawiają się trzy komunikaty:
- ”odmowa” przeważnie oznacza, że płatność jest niemożliwa z powodu przekroczenia limitu na karcie,
- „kod PIN błędny” oznacza błąd w numerze PIN,
- „transakcja odrzucona” oznacza błąd w połączeniu, który uniemożliwił autoryzację.
W przypadku pojawienia się jednego z powyższych komunikatów możliwe jest powtórzenie transakcji, a klient może być pewien, że z jego karty nie zostały pobrane środki. Dla sprzedawcy oznacza to także brak autoryzacji, czyli nie uiszczenie zapłaty za towar oraz konieczność powtórzenia płatności tą samą lub inną kartą. Jeśli odmowa pojawi się ponownie, to sprzedawca powinien zadzwonić na infolinię dostawcy terminali.
fot. Piotr Adamowicz - Fotolia.com
Odrzucona płatność kartą - co dalej?
Pewność zaksięgowanej transakcji
Kolejna próba, tym razem udana. Kiedy możemy mieć pewność, że transakcja została zaksięgowania? Oznaczają to poniższe komunikaty:
- „zweryfikowany kod PIN”
- „proszę obciążyć mój rachunek”
Oba te komunikaty potwierdzają, że środki zostały przekazane z karty klienta na konto sprzedawcy. Można spokojnie zakończyć zakupy, jednak należy pamiętać jeszcze o kilku ważnych aspektach.
Potwierdzenia – zachować czy wyrzucić?
Zachowanie kopii paragonu jest ważne w przypadku każdej transakcji, niezależnie od tego czy była ona udana czy nie. W razie jakiejkolwiek reklamacji, paragon stanowi potwierdzenie transakcji. Szczególne znaczenie ma to dla sprzedawców, ponieważ gdyby doszło do złożenia reklamacji przez właściciela karty w banku, taki paragon stanowi o tym, że transakcja została przeprowadzona pomyślnie lub nie. Oczywiście najlepiej zapobiegać wszelkiego rodzaju pomyłkom, żeby uniknąć reklamacji. W tym celu w chwili dokonywania transakcji sprzedawca powinien zwrócić szczególną uwagę na to czy kartą posługuje się jej właściciel, na poprawność wpisanej kwoty, np. 150 zł, a nie 1,50 zł czy 15 000 zł oraz na komunikat wydrukowany na potwierdzeniu, aby mieć pewność, że płatność została poprawnie zrealizowana. To samo dotyczy klienta, po otrzymaniu paragonu także powinien on sprawdzić czy kwota jest taka sama jak ta na paragonie fiskalnym lub innym dokumencie sprzedaży.
Zwracając uwagę na tych kilka kwestii możemy w pełni świadomie korzystać z zalet i wygody, jakie zapewniają płatności bezgotówkowe.
Agnieszka Klyszcz-Taranta, Dyrektor Obsługi Klienta w
Przeczytaj także:
Jak przebiega płatność kartą?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)