eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweBankowość online przejmuje stery

Bankowość online przejmuje stery

2014-12-12 11:46

Bankowość online przejmuje stery

Za zakupy zapłacimy kartą albo telefonem © stockyimages - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Trzeba przyznać, że polski sektor bankowy szybko i dobrze odnalazł się w rzeczywistości, w której wykorzystanie nowoczesnych technologii stało się normą. Okazuje się nawet, że na naszą innowacyjność zachodnie banki mogą popatrzeć, jeśli nie z zazdrością, to chociaż z podziwem. Usługi bankowe w Polsce dostępne są już poprzez coraz większą liczbę kanałów. A klienci z pewnością cenią sobie wygodę i komfort, jakie daje możliwość załatwienia wielu bankowych spraw przez telefon czy Internet. W którą stronę będzie podążać bankowość? O to Centrum Prawa Bankowego i Informacji zapytało uczestników konferencji IT@BANK 2014.

Przeczytaj także: Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

Placówki do lamusa


Nowoczesne technologie zupełnie zmieniły współczesną bankowość. To właśnie one mają obecnie największy wpływ na sposób, w jaki banki udostępniają swoje usługi i komunikują się z klientami. Uczestnicy konferencji zgodnie przyznają, że w ciągu najbliższych pięciu lat najważniejszą rolę odgrywać będą kanały cyfrowe. Przedstawiciele sektora prognozują, że w zarządzaniu finansami telefon zdetronizuje komputer - aż 42 proc. badanych twierdzi, że już wkrótce to właśnie aplikacja mobilna stanie się pierwszym narzędziem, za które chwycą klienci poszukujący kontaktu z bankiem. Z kolei 28 proc. jest zdania, że prym nadal wieść będzie bankowość elektroniczna. Związek Banków Polskich szacuje, że dziś korzysta z niej aktywnie aż 23 mln użytkowników.
– Siłą napędową zmian w bankowości są preferencje konsumentów i powszechna dostępność urządzeń mobilnych – mówi Andrzej Wolski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji. – Dziś telefon nie służy wyłącznie do dzwonienia, jest raczej wielofunkcyjnym narzędziem, ułatwiającym codzienne życie. W Polsce już ponad 3,5 mln osób sprawdza na nim saldo, wykonuje przelewy czy zakłada lokatę – dodaje Andrzej Wolski, CPBiI.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsza forma zapłaty

Respondenci badania prognozują, że za pięć lat najpopularniejszą formą zapłaty będzie karta płatnicza.


Co czwarty badany przewiduje z kolei, że już niedługo obsługa klientów przeniesie się do wirtualnych oddziałów, które stanowią pomost pomiędzy tradycyjnymi placówkami a bankowością internetową. Tylko 3 proc. ankietowanych w roli głównego kanału kontaktu z klientem widzi oddział. Andrzej Wolski nie obawia się jednak, że placówki banków zupełnie znikną z naszych ulic.
– Klienci są do nich przywiązani, a bezpośredni kontakt z pracownikami banku daje możliwość zbudowania trwałej relacji, opartej na zaufaniu. Należy się spodziewać, że z czasem kanały zdalne w pełni przejmą obsługę transakcyjną, a do oddziałów będziemy się udawać kiedy potrzebna będzie porada eksperta – podkreśla. – Wraz z przenoszeniem się coraz liczniejszej grupy klientów w pełni do kanałów zdalnych banki czeka ewolucja w kierunku obsługi w tzw. modelu omnichannel. Zakłada on integrację wszystkich dostępnych kanałów i platform, tak, aby klient mógł w każdym z nich dokonywać tych samych operacji, przenosząc się między kanałami na dowolnym etapie ich realizacji – dodaje Andrzej Wolski.

Za zakupy zapłacimy kartą… albo telefonem


By zachować konkurencyjność na szybko zmieniającym się rynku, banki inwestują również w innowacyjne formy płatności. Jaki będzie najpopularniejszy sposób płacenia za codzienne zakupy w perspektywie pięciu lat? Zdania są podzielone. Co prawda 40 proc. ankietowanych uważa, że w tym celu używać będziemy głównie karty, ale jedynie 5 proc. mniej przewiduje, że Polacy wybiorą płacenie telefonem. Gadżety, takie jak brelok, zegarek (np. Apple Watch) czy naklejka zbliżeniowa mają szansę stać się wyjątkowo popularne według 16 proc. badanych.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejszy kanał obsługi

70 procent badanych przewiduje, że w ciągu lat obsługa klienta w całości przeniesie się do Internetu.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • płatności smartfonem

    DMajewski / 2015-11-20 09:58:17

    czekamy na wejście Samsung Pay, równolegle rozwija się Apple Pay, Android Pay z projektem dołączył też LG Pay. ekspertfirmowy.pl odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: