Bankowość online przejmuje stery
2014-12-12 11:46
Przeczytaj także: Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa
Gotówka, którą wciąż opłacamy ponad 80 proc. transakcji w punktach handlowo-usługowych, pozostanie powszechnym sposobem zapłaty za codzienne zakupy w opinii 8 proc. respondentów.
– Entuzjastyczne nastawienie ekspertów do innowacyjnych form regulowania płatności zweryfikują rynek i konsumenci. Z badania przeprowadzonego w marcu br. przez Związek Banków Polskich przy wsparciu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. wynika, że klienci banków chcieliby za codzienne sprawunki płacić telefonem. Ale tylko pod warunkiem, że rozwiązanie będzie proste w obsłudze, pozbawione dodatkowych opłat i bezpieczne – mówi Paweł Widawski, Sekretarz Rady Wydawców Kart Bankowych, działającej przy Związku Banków Polskich.
To właśnie wdrożenie powszechnych płatności mobilnych w ocenie 18 proc. ankietowanych będzie najpoważniejszą próbą dla sektora bankowego w 2015 roku. Szansę na objęcie pozycji lidera tego rynku ma debiutujący w styczniu system BLIK – wspólna inicjatywa Polskiego Standardu Płatności, sześciu banków i Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. Ma on być w zamyśle uniwersalnym, powszechnym standardem dla płatności mobilnych w Polsce. A z racji tego, że zaangażowane w inicjatywę banki pokrywają 60 proc. rynku usług finansowych w Polsce, ma na to realne szanse.
Największe wyzwanie to cyberprzestępczość
Dostępność usług bankowych w wielu kanałach i na urządzeniach mobilnych to duże udogodnienie dla klientów, ale i nowe możliwości w zakresie nielegalnego pozyskiwania danych dla przestępców. Aż 40 proc. ankietowanych ekspertów stwierdziła, że cyberataki mogą być kluczowym wyzwaniem dla sektora bankowego w 2015 roku.
– W celu przeciwdziałania oszustwom w sieci niezbędna jest ścisła współpraca uczestników rynku finansowego w zakresie bezpieczeństwa systemów, a także wdrożenie programów edukacyjnych, które uczulą klientów, na co powinni zwracać uwagę dokonując transakcji – mówi Paweł Widawski. – Pierwsze kroki zostały już podjęte. Związek Banków Polskich w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim oraz partnerami – MasterCard, Visa, Exatel i First Data Polska – uruchomił jeden, ogólnopolski numer do zastrzegania utraconych kart płatniczych. By złożyć dyspozycję wystarczy zadzwonić pod: (+48) 828 828 828 – dodaje.
fot. mat. prasowe
Największe wyzwania przed bankowością
Obawy ankietowanych wzbudza również utrzymanie zyskowności banków, co może skutkować koniecznością podnoszenia opłat i prowizji za obsługę rachunków i wydawanych do nich kart (17 proc. ). Respondenci zdają sobie także sprawę z wpływu, jaki na bieżącą działalność banków ma skuteczne wykorzystanie BIG DATA. To najważniejsze wyzwanie dla bankowości na kolejne dwanaście miesięcy w ocenie 14 proc. badanych.
– Dla wzmacniania satysfakcji i budowania lojalności klientów najważniejszy jest otwarty dialog, bez względu na to, w jakim kanale komunikacji się odbywa. Przyszłość bankowości, zwłaszcza w obliczu konsolidującego się rynku, powinna opierać się na tworzeniu wysoko wyspecjalizowanych usług i produktów, coraz lepiej dopasowanych do potrzeb współczesnego konsumenta – podsumowuje Andrzej Wolski, CPBiI.
Przeczytaj także:
Z bankowości internetowej korzysta 19 mln użytkowników
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
bankowość elektroniczna, bankowość internetowa, bankowość online, bankowość detaliczna, bankowość mobilna
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)