eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe8 kroków w kierunku MdM

8 kroków w kierunku MdM

2015-01-12 12:08

8 kroków w kierunku MdM

Założeniem programu MdM jest wspieranie młodych Polaków w zakupie mieszkania © 1dbrf10 - Fotolia.com

W minionym roku złożono niespełna 16 tysięcy wniosków o kredyt z dopłatą w ramach rządowego programu Mieszkanie dla młodych. Każdy, kto zechciał zostać jego beneficjentem, musiał przejść przez wieloetapowy proces udzielania kredytu. Nie inaczej będzie i w tym roku. Na co muszą być przygotowani kredytobiorcy? Oto 8 kroków prowadzących do otrzymania dopłaty do kredytu mieszkaniowego.

Przeczytaj także: MdM działa na pół gwizdka

Założeniem programu MdM jest wspieranie młodych Polaków (do 35 roku życia) w zakupie mieszkania. Najprościej rzecz ujmując, pomoc obejmuje dofinansowanie wkładu własnego koniecznego do skredytowania kupna nieruchomości na rynku pierwotnym. Za realizację programu odpowiedzialny jest Bank Gospodarstwa Krajowego i to właśnie tam podejmowane są ostateczne decyzje o udzieleniu kredytu hipotecznego. Zanim jednak zostaną one podjęte, kredytobiorca musi przebrnąć przez proces kredytowy, który przedstawia się następująco.

Krok 1: Czy spełniam kryteria MDM?


Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać jeszcze przed dokonaniem przeglądu dostępnych ofert i mieszkań jest sprawdzenie warunków, które należy spełnić, aby uzyskać dopłatę do mieszkania w MDM. Oprócz wyżej wymienionych, wieku oraz rynku pierwotnego, nie możemy posiadać innej nieruchomości, także w przeszłości. Kredyt musi być na co najmniej 50% wartości mieszkania/domu na minimum 15 lat. Jeśli chodzi o metraż to w przypadku mieszkania nie może on przekraczać 75 m2, a dla domu jednorodzinnego 100 m2. Jeżeli jednak posiadamy minimum trójkę dzieci, to wartości te rosną odpowiednio do 85 m2 i 110 m2.

Krok 2: Jaką mam zdolność kredytową?


Zdolność kredytowa to nic innego jak nasza zdolność do spłaty całości zaciągniętego kredytu.
„O naszej zdolności kredytowej decydują takie kryteria jak: wysokość dochodów, forma zatrudnienia, okres spłaty kredytu, zobowiązania finansowe oraz koszty utrzymania naszego gospodarstwa domowego.” - wylicza Aleksander Blumski, ekspert portalu DOPOZNANIA.PL.
Sprawdzenie zdolności kredytowej możliwe jest w oddziałach banków, jak również poprzez kalkulatory kredytowe.

fot. 1dbrf10 - Fotolia.com

Założeniem programu MdM jest wspieranie młodych Polaków w zakupie mieszkania

Nieruchomość musi pochodzić z rynku pierwotnego, a kredyt musi być na co najmniej 50% wartości mieszkania/domu na minimum 15 lat.


Krok 3: Wybór mieszkania lub domu


Wbrew pozorom, to najważniejszy i najtrudniejszy etap, wszak mówimy o miejscu, które kupujemy na wiele lat i będziemy codziennie w nim przebywać. Jednym z rozwiązań, które ułatwiają poszukiwania własnego „M” jest skorzystanie z oferty serwisów internetowych dedykowanych nieruchomościom spełniającym warunki programu MDM, jak np. dopoznania.pl. Pozwalają one w łatwy sposób znaleźć interesujące oferty i nawiązać bezpośredni kontakt z deweloperem odpowiedzialnym za inwestycje.

Krok 4: Podpisanie umowy z deweloperem


Aby uzyskać kredyt potrzeba jest nam umowa deweloperska, albo umowa o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania.
„Jeżeli taka umowa nie została podpisana potrzebna będzie umowa przedwstępna. Jeżeli jednak i takowej nie posiadamy, to nic straconego. Bank sam dokona weryfikacji naszej zdolności kredytowej za pomocą prospektu informacyjnego dewelopera.” – dodaje Aleksander Blumski.


Krok 5: Złożenie wniosku kredytowego w banku


Wniosek kredytowy o dofinansowanie do mieszkania, który podpisujemy w banku składa się z serii oświadczeń, które zobowiązani jesteśmy wypełnić. Pierwszym jest oświadczenie, że do dnia kupna mieszkania lub domu nie byliśmy właścicielami innej nieruchomości. Kolejne oświadczenia dotyczą wykorzystania lokalu tylko dla własnych potrzeb oraz stwierdzenie, że lokal w którym zamieszkamy pochodzi z rynku pierwotnego. Do tego musimy potwierdzić, że nieruchomość zostanie zasiedlona po raz pierwszy.

W zależności od sytuacji oraz wielkości dofinansowania, o które się staramy, potrzebne mogą się okazać: akt urodzenia, małżeństwa, zgonu, orzeczenia sądowe separacji, rozwodu, przysposobienia. Warto zaznaczyć, że każdy z banków posiada własny komplet dokumentów.

Krok 6: Decyzja kredytowa


Bank w którym bierzemy kredyt ma 60 dni na skompletowanie dokumentacji i wysłanie wniosku do Banku Gospodarstwa Krajowego, który po stosownej analizie wydaje decyzję o udzieleniu dofinansowania. Dopiero wtedy wracamy do banku, aby dopiąć szczegóły umowy kredytowej.

Krok 7: Przygotowanie i podpisanie umowy kredytowej


Po otrzymaniu gotowego egzemplarza przeczytajmy wszystkie zapisane punkty, a jeżeli mamy jakieś wątpliwości, nie bójmy się zapytać o nie doradcy lub pracownika banku. W umowie, która będzie zawarta z bankiem na piśmie powinien znaleźć się szereg zapisów. Do najważniejszych z nich zaliczamy: strony umowy, kwotę kredytu, terminy i zasady spłaty kredytu, cel na który został udzielony kredyt, wysokość oprocentowania, opłaty i prowizje, sposób zabezpieczenia oraz informacje o kosztach przedterminowej spłaty kredytu.

Krok 8: Podpisanie aktu notarialnego i wypłata środków


Po podpisaniu umowy kredytowej musimy dostarczyć do banku akt notarialny, który podpisujemy u notariusza z obecnymi właścicielami nieruchomości. Następnie musimy jeszcze do Księgi Wieczystej dokonać wpisu hipoteki i dostarczyć odpis do siedziby banku.
„Wypłata środków z tytułu udzielonego dofinansowania dokonana jest przez instytucje kredytującą na rachunek dewelopera lub mieszkaniowy rachunek powierniczy prowadzony przez bank.”- dodaje Aleksander Blumski.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: