Bankowość 55+
2015-01-21 13:40
Seniorzy najczęściej korzystają z kart © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bankowość internetowa. Jak przekonać Polaków po 60-tce?
Badanie przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini dowiodło, że PKO Bank Polski oraz Bank PEKAO S.A. to instytucje, które wybrała niemal połowa Polaków (odpowiednio 27 i 20 proc.) powyżej 55 roku życia i posiada w nich swoje główne konto. Na kolejnej pozycji uplasowały się banki spółdzielcze (11 proc.), a tuż za podium znalazły się Bank Zachodni WBK (6 proc.). oraz ING Bank Śląski (5 proc. wskazań).Poziom oferowanych seniorom usług zdaje się być wysoki - 55 proc. ankietowanych deklaruje zadowolenie z usług swojego banku, a 38 proc. twierdzi, że jest raczej zadowolona. Jedynie do dwudziesty badany nie ukrywa rozczarowania swoim bankiem. Blisko ¾ badanych ma konto w swoim głównym banku od ponad 10 lat, a tylko co trzeci korzysta z usług jeszcze innego banku.
– Osoby starsze wybierają instytucję finansową raz i zostają z nią na długo – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badania Opinii Homo Homini. – Cenią sobie przede wszystkim stabilność banku – była to ocena najczęściej wskazywana przez badanych. Ta cech jest dla nich ważniejsza niż wysokość opłat i prowizji czy oprocentowanie lokat – dodaje.
fot. mat. prasowe
W jakim banku posiada Pan/i najcześciej używane konto?
Poza stabilnością finansową (która uzyskała średnią ocenę 4,53 na pięciostopniowej skali) dla osób starszych ważne jest to, że instytucja z którą się związali to bank z polskim kapitałem (średnia 4,32), a także pomocna obsługa w oddziale, który musi znajdować się blisko miejsca zamieszkania (średnia ocen dla tego wskazania to 4,26 w pięciostopniowej skali). Najmniej istotna okazuje się dostępność produktów inwestycyjnych (2,66) oraz dostęp do bankowości mobilnej (2,67). Co ciekawe, niezbyt wysoko osoby powyżej 55 roku życia cenią sobie wizerunek banku w mediach (średnia ocen 3,55 oraz opinie o nim wśród znajomych (również 3,55). Dużo ważniejsza jest dla nich ich własna opinia i doświadczenia z danym bankiem (średnia ocen 4,24).
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z banku
- Wizyta w oddziale oraz telefon na infolinię to podstawowe kanały kontaktu seniorów z bankiem, o wiele rzadziej wybierają oni załatwianie spraw przez bankowość internetową, najmniej chętnie wskazują bankowość mobilną – mówi Marcin Duma – w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 70 proc. badanych odwiedziło placówkę banku, 30 proc. zadzwoniło do banku, tylko 10 proc. korzystało z bankowości internetowej. Ponad dwie trzecie badanych bardzo dobrze oceniło swój osobisty kontakt z bankiem. – dodaje.
fot. mat. prasowe
Jak ważne są poszczególne cechy banku?
Seniorzy najczęściej korzystają z debetowych kart płatniczych (46 proc. badanych użyło kart przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy), na drugim miejscu wskazali oni konto oszczędnościowe (42 proc.), a następnie lokatę (30 proc.). Tylko 17 proc. użyło karty kredytowej, a 11 proc. zaciągnęło kredyt. Z produktów inwestycyjnych korzystało zaledwie 3 proc. badanych.
fot. mat. prasowe
Najczęściej używane produkty
58 proc. osób powyżej 55 roku życia nie zmieniłoby swojego obecnego banku. Jeśli jednak myśleliby o takiej zmianie, ich wybór najczęściej padał na PKO Bank Polski (7 proc.) oraz banki spółdzielcze (5 proc.).
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono w dniach 9 – 15 stycznia 2015 r. na próbie losowo-kwotowej stanowiącej liczebną reprezentację cech demograficznych dla mieszkańców Polski powyżej 55 roku życia z zachowaniem rozkładów terytorialnych. Wielkość próby: n 916, błąd oszacowania 3 proc. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)