eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweBankowość 55+

Bankowość 55+

2015-01-21 13:40

Bankowość 55+

Seniorzy najczęściej korzystają z kart © Photographee.eu - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Kowalski 55+ najczęściej korzysta z usług PKO BP lub PEKAO S.A. i w przeważającej mierze jest zadowolony z poziomu obsługi, z jakim ma tam do czynienia. Wysokość opłat i oprocentowanie lokat są dla niego mniej ważne niż stabilność finansowa instytucji, a najczęściej używanym produktem jest karta debetowa. Tak, w dużym skrócie, przedstawia się obraz bankującego, polskiego seniora.

Przeczytaj także: Bankowość internetowa. Jak przekonać Polaków po 60-tce?

Badanie przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini dowiodło, że PKO Bank Polski oraz Bank PEKAO S.A. to instytucje, które wybrała niemal połowa Polaków (odpowiednio 27 i 20 proc.) powyżej 55 roku życia i posiada w nich swoje główne konto. Na kolejnej pozycji uplasowały się banki spółdzielcze (11 proc.), a tuż za podium znalazły się Bank Zachodni WBK (6 proc.). oraz ING Bank Śląski (5 proc. wskazań).

Poziom oferowanych seniorom usług zdaje się być wysoki - 55 proc. ankietowanych deklaruje zadowolenie z usług swojego banku, a 38 proc. twierdzi, że jest raczej zadowolona. Jedynie do dwudziesty badany nie ukrywa rozczarowania swoim bankiem. Blisko ¾ badanych ma konto w swoim głównym banku od ponad 10 lat, a tylko co trzeci korzysta z usług jeszcze innego banku.
– Osoby starsze wybierają instytucję finansową raz i zostają z nią na długo – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badania Opinii Homo Homini. – Cenią sobie przede wszystkim stabilność banku – była to ocena najczęściej wskazywana przez badanych. Ta cech jest dla nich ważniejsza niż wysokość opłat i prowizji czy oprocentowanie lokat – dodaje.

fot. mat. prasowe

W jakim banku posiada Pan/i najcześciej używane konto?

PKO Bank Polski oraz Bank PEKAO S.A. to banki, które cieszą się największą popularnością wśród polskich seniorów.


Poza stabilnością finansową (która uzyskała średnią ocenę 4,53 na pięciostopniowej skali) dla osób starszych ważne jest to, że instytucja z którą się związali to bank z polskim kapitałem (średnia 4,32), a także pomocna obsługa w oddziale, który musi znajdować się blisko miejsca zamieszkania (średnia ocen dla tego wskazania to 4,26 w pięciostopniowej skali). Najmniej istotna okazuje się dostępność produktów inwestycyjnych (2,66) oraz dostęp do bankowości mobilnej (2,67). Co ciekawe, niezbyt wysoko osoby powyżej 55 roku życia cenią sobie wizerunek banku w mediach (średnia ocen 3,55 oraz opinie o nim wśród znajomych (również 3,55). Dużo ważniejsza jest dla nich ich własna opinia i doświadczenia z danym bankiem (średnia ocen 4,24).

fot. mat. prasowe

Zadowolenie z banku

Zdecydowana większość respondentów badania przyznaje, że jest zadowolona z usług banku.


- Wizyta w oddziale oraz telefon na infolinię to podstawowe kanały kontaktu seniorów z bankiem, o wiele rzadziej wybierają oni załatwianie spraw przez bankowość internetową, najmniej chętnie wskazują bankowość mobilną – mówi Marcin Duma – w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 70 proc. badanych odwiedziło placówkę banku, 30 proc. zadzwoniło do banku, tylko 10 proc. korzystało z bankowości internetowej. Ponad dwie trzecie badanych bardzo dobrze oceniło swój osobisty kontakt z bankiem. – dodaje.

fot. mat. prasowe

Jak ważne są poszczególne cechy banku?

Dla klientów istotne znaczenie ma stabilność finansowa banku oraz udział w nim polskiego kapitału.


Seniorzy najczęściej korzystają z debetowych kart płatniczych (46 proc. badanych użyło kart przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy), na drugim miejscu wskazali oni konto oszczędnościowe (42 proc.), a następnie lokatę (30 proc.). Tylko 17 proc. użyło karty kredytowej, a 11 proc. zaciągnęło kredyt. Z produktów inwestycyjnych korzystało zaledwie 3 proc. badanych.

fot. mat. prasowe

Najczęściej używane produkty

Zdecydowanie najczęściej używanym produktem bankowym jest karta płatnicza.


58 proc. osób powyżej 55 roku życia nie zmieniłoby swojego obecnego banku. Jeśli jednak myśleliby o takiej zmianie, ich wybór najczęściej padał na PKO Bank Polski (7 proc.) oraz banki spółdzielcze (5 proc.).

Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono w dniach 9 – 15 stycznia 2015 r. na próbie losowo-kwotowej stanowiącej liczebną reprezentację cech demograficznych dla mieszkańców Polski powyżej 55 roku życia z zachowaniem rozkładów terytorialnych. Wielkość próby: n 916, błąd oszacowania 3 proc. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: