Kredyt Bank pod lupą UOKiK
2005-11-21 00:20
UOKiK bada, czy Kredyt Bank stosując niekorzystny sposób ustalania opłaty przygotowawczej utrudniał klientom rozwiązanie umowy kredytowej. Urząd wszczął w tej sprawie postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Przeczytaj także: UPC Polska ukarana przez UOKiK za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy
Opłata przygotowawcza jest pobierana przez banki za rozpatrzenie wniosku oraz przygotowanie i zawarcie umowy kredytowej. Z uzyskanych przez UOKiK informacji wynika, że Kredyt Bank ustalił jej wysokość w sposób nieodzwierciedlający rzeczywistych kosztów weryfikacji, przygotowania i sporządzenia wniosku. Jest ona bowiem uzależniona jedynie od rodzaju i wartości oferowanego kredytu. W efekcie pobranie takiej opłaty w wysokości – przykładowo – 2,5 proc. od kredytu o znacznej wartości może być poważnym ograniczeniem dla osób chcących odstąpić od kontraktu. Rozwiązanie umowy w takiej sytuacji będzie się dla nich wiązało z utratą dużej sumy pieniędzy.Zdaniem UOKiK, opłata stosowana przez Kredyt Bank staje się de facto prowizją od udzielonego kredytu i dodatkowym jego kosztem. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, w razie odstąpienia konsumenta od umowy, bank zobowiązany jest zwrócić mu wszystkie poniesione przez niego koszty z wyjątkiem opłaty przygotowawczej. Zakwestionowane działania banku – w opinii Urzędu – należy więc traktować jako mające na celu uniemożliwienie słabszym uczestnikom rynku swobodnego odstąpienia od kontraktu.
Po przeprowadzeniu postępowania Prezes Urzędu może uznać działania spółki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów oraz nakazać ich zaniechania. Na przedsiębiorcę nie może zostać nałożona kara, ponieważ nie przewiduje tego ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jednak w przypadku gdy po uprawomocnieniu się decyzji, spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Przeczytaj także:
Rabat retrospektywny pod lupą. UOKiK bada 3 sieci handlowe
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl