Polskie kobiety rozsądniejsze w finansach
2015-03-08 00:32
Kobiety rozsądniej podchodzą do kwestii finansowych © Piotr Marcinski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kredyty konsumpcyjne - wzrost zainteresowania
Obraz Polek wyłaniający się z badania „Audyt Bankowości Detalicznej” zdecydowanie przeczy obiegowej opinii o rozrzutności płci pięknej. Przedstawia statystyczną Polkę jako osobę rozważną i odpowiedzialną, rozsądnie zarządzającą swoimi finansami. Blisko połowa (47 proc.) badanych pań twierdzi, że planuje swoje wydatki bardzo dokładnie i wie, co dzieje się z ich pieniędzmi. Wśród panów odsetek ten wynosi zaledwie 38 proc. Płeć piękną charakteryzuje ponadto znaczna przewaga nad mężczyznami w kwestii planowania wydatków i zarządzania własnymi pieniędzmi. Aż 61 proc. Polek zadeklarowało natychmiastowe regulowanie najważniejszych miesięcznych zobowiązań po otrzymaniu wynagrodzenia. W ten sam sposób postępuje już tylko 51 proc. mężczyzn.Fakt, że kobiety cechuje większa dbałość o terminowe regulowanie zobowiązań, znajduje również odzwierciedlenie w bazie BIG InfoMonitor. Jak wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze BIG, liczba kobiet posiadających zaległe zobowiązania jest o ponad 431 tys. niższa, niż liczba klientów podwyższonego ryzyka płci męskiej – podkreśla Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Wyniki badania, przygotowanego na zlecenie BIK oraz BIG InfoMonitor, wskazują również na ostrożne podejście do zaciągania kredytów. Możliwość wzięcia kredytu wyklucza 22 proc. pań i 18 proc. panów, co wskazuje, że Polki częściej postrzegają zaciąganie zobowiązań jako ryzykowną operację. Prawie połowa pań potwierdziła, że z kredytu gotówkowego skorzystałaby tylko w ostateczności. Zarówno panie, jak i panowie chętniej korzystają z zakupów na raty – 40 proc. Polaków postrzega je jako dobre rozwiązanie dla osób, które nie dysponują wystarczającym zasobem finansowym. Jedynie 13 proc. respondentów zakupy na raty traktuje jako rozwiązanie zbyt ryzykowne.
fot. mat. prasowe
Kredyty konsumpcyjne i mieszkaniowe a płać kredytobiorcy
Jak wynika z danych BIK, 45 proc. kredytów konsumpcyjnych (zarówno gotówkowych, jak i ratalnych) kobiety zaciągnęły samodzielnie. W przypadku kredytów mieszkaniowych decyzję o tego rodzaju długoterminowym zobowiązaniu w blisko 70 proc. kobiety podejmują wspólnie z partnerami, a jedynie 15 proc. pań podejmuje decyzję o zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego samodzielnie. Najczęściej kredyty konsumpcyjne zaciągane są przez dojrzałe kobiety, często pomagające w ten sposób członkom rodziny. Inaczej sprawa przedstawia się w odniesieniu do kredytów mieszkaniowych – to właśnie młode kobiety znacznie częściej są kredytobiorczyniami niż mężczyźni będący ich rówieśnikami.
Przydatne linki:
- Kredyty gotówkowe - porównanie
- Kredyty hipoteczne - porównanie
- Szybkie pożyczki gotówkowe - porównanie
Najczęściej wskazywanym celem zaciąganego kredytu gotówkowego jest zaspokojenie bieżących potrzeb (38 proc. kobiet oraz 31 proc. mężczyzn). Pozostałe kredyty kobiety najczęściej przeznaczają na kupno sprzętów pozwalających na wyposażenie mieszkania (21 proc.), zaś mężczyźni – na zakup sprzętu RTV i AGD (14 proc.) lub samochodu (12 proc.). Ponad połowa kredytów ratalnych przeznaczana jest na zakup sprzętu AGD lub RTV (56 proc. wśród mężczyzn i 52 proc. wśród kobiet), zaś około jedna czwarta w celu wyposażenia mieszkania (odpowiednio 22 proc. i 23 proc.).
Jak wskazują dane BIK, kobiety są mniej aktywne kredytowo niż mężczyźni – 47 proc. kobiet i 50 proc. mężczyzn ma czynny kredyt. Kobiety, również bez względu na wiek, charakteryzują się większą skłonnością do terminowego regulowania swoich zobowiązań kredytowych. Z pewnością wynika to z faktu, że kobiety z reguły przejmują odpowiedzialność za rodzinę i dom, a to wymusza roztropne podejście do ryzyka. Dlatego też grupa osób, które mają przynajmniej jeden przeterminowany kredyt, jest o 4 punkty procentowe większa wśród mężczyzn.
fot. mat. prasowe
Przeterminowany kredyt a płeć i wiek
Informacje o badaniu
Badanie „Audyt Bankowości Detalicznej”, realizowane przez TNS Polska w cyklu kwartalnym, na reprezentatywnej próbie 3000 Polaków w wieku powyżej 15 lat. Dane zawarte w niniejszym artykule pochodzą z III oraz IV kwartału 2014 r. (N=6000).
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)