Zaciągnięcie kredytu: dobre praktyki w cenie
2015-03-19 10:32
Przeczytaj także: Brak historii kredytowej utrudni zaciągnięcie kredytu
PRZYCHODZI KREDYTOBIORCA DO BIURA INFORMACJI GOSPODARCZEJ
Agnieszka Salach, Kierownik Działu Marketingu Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A.
Przed złożeniem wniosku o kredyt lub pożyczkę ważne jest dokładne przeanalizowanie swoich potrzeb i zdolności finansowych. Pomocne będzie m.in. sprawdzenie, czy w biurach informacji gospodarczej znajdują się informacje na nasz temat. Dzięki temu zyskujemy pewność, że nie zapomnieliśmy zapłacić za swoje zobowiązania finansowe.
Gdyby okazało się, że z powodu niezapłaconych na czas rachunków, faktur znaleźliśmy się w BIG, mamy możliwość zareagować i spłacić zaległe zobowiązania jeszcze przed złożeniem wniosku o kredyt lub pożyczkę. Tylko w ten sposób negatywne informacje będą mogły zostać usunięte z bazy BIG. Warto zadbać również o budowę swojej pozytywnej historii płatniczej. Posiadanie jej to dla kredytodawcy znak, że klient sumiennie wywiązuje się ze swoich płatności. Jednak nie każdy konsument wie, jakie ma prawa i możliwości.
Instytucje finansowe dbają o jakość swoich portfeli i zależy im na współpracy z odpowiedzialnymi klientami. Dlatego też zarówno banki, jak i firmy pożyczkowe sprawdzają wiarygodność swoich potencjalnych klientów zarówno w swoich wewnętrznych bazach danych, jak i w biurach informacji gospodarczej. Jeśli znajdą w nich negatywne informacje gospodarcze, mogą uznać, że potencjalny klient będzie miał trudności ze spłatą zobowiązania. Z kolei informacje pozytywne są poświadczeniem wiarygodności płatniczej klienta.
Nie tylko przypadki losowe, ale również zaciąganie kredytów przez kredytobiorców ze świadomością wysokiego ryzyka trudności w spłacie, należeć może do grzechów głównych polskich kredytobiorców.
- Co prawda wiele jest również przykładów na niewłaściwe praktyki przedsiębiorców, ale wyniki badań przeprowadzanych przez KPF potwierdzają, że pytania o kondycję etyczną i kompetencje finansowe konsumentów są zasadne. I co więcej, wydaje się już konieczne integrowanie działań uczestników rynku finansowego do skutecznego przeciwdziałania erozji podstawowych instytucji społecznych. Bo skutkiem tego procesu będzie poszerzaniu skali i skutków zjawiska nadmiernego zadłużenia i niewypłacalności. Potrzeba jest bardzo współpracy zarówno organizacji konsumenckich i organizacji pracodawców. Od skuteczności tych działań zależy kondycja i perspektywy rynku finansowego, rozmiary kapitału społecznego, który może być osłabiany niewłaściwymi postawami po obu stronach kontraktu kredytowego – mówi Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF. - Kapitał społeczny rynku finansowego doznaje uszczerbku, bowiem niewłaściwe postawy, i po stronie konsumentów i przedsiębiorców, niszczą zarówno zaufanie jak i wolę współpracy, budowania trwałych relacji, w tym biznesowych – dodaje Roter.
KREDYTOBRANIE 2.0. Dobre praktyki konsumenta wpisuje się w ogólnoeuropejską tendencję podnoszenia świadomości finansowej konsumentów i inicjowania działań, zmierzających do podniesienie poziomu ochrony praw konsumentów. Podniesienie świadomości, a zatem kompetencji finansowych i etycznych przy zaciąganiu zobowiązań, stało się celem inicjatorów i partnerów kampanii społecznej KREDYTOBRANIA 2.0.
- Brak systemowych i skutecznych rozwiązań, począwszy od początkowych etapów obowiązkowego nauczania szkolnego, powoduje, że współodpowiedzialność za tę kwestię próbują przejmować na siebie interesariusze rynku finansowego – podsumowuje Krzysztof Grabowski, Doradca ds. Ładu Korporacyjnego KPF, ambasador kampanii.
![Dzień bez Długów: czy Polacy mają powody do świętowania? [© user18526052 na Freepik] Dzień bez Długów: czy Polacy mają powody do świętowania?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/dlugi/Dzien-bez-Dlugow-czy-Polacy-maja-powody-do-swietowania-263229-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)