Wielkanoc 2015: ile wydadzą Polacy?
2015-03-27 14:51
Wielkanoc kosztuje nas ponad 360 zł © gpointstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jakie wydatki na Wielkanoc 2012?
Jak wynika z Barometru Providenta, 56% Polaków wyda na nadchodzące święta wielkanocne tyle samo, co w poprzednim roku – średnio 363 zł. Jest to kwota zdecydowanie niższa od tej wydanej w grudniu w związku z Bożym Narodzeniem. Równocześnie w zwykły weekend mieszkańcy wsi wydają 3,5 razy mniej, z kolei mieszkańcy miast – 2,5 razy mniej.Sprawdziliśmy różnice pomiędzy wydatkami na święta w porównaniu z wydatkami na „normalny” weekend. Okazało się, że najwyższe dysproporcje dotyczą mieszkańców wsi oraz osób, które deklarują, że żyją oszczędnie i dzięki temu wystarcza im na wszystko. Najniższe natomiast dotyczą osób o niskich dochodach oraz mieszkańców największych miast. W przypadku pierwszej grupy możemy mówić o naturalnym braku potencjału na zwiększone wydatki, w przypadku drugiej decydują tu raczej zmiany kulturowe – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Na Boże Narodzenie wydajemy więcej
Jesienią ubiegłego roku 65% badanych przyznało, że na Boże Narodzenie planuje przeznaczyć co najmniej 500 zł. W przypadku świąt wielkanocnych taką kwotę zadeklarowała tylko jedna piąta ankietowanych. Natomiast co trzeci Polak (33%) planuje wydać na zbliżające się święta mniej niż 300 zł.
Największa część tej kwoty zostanie prawdopodobnie przeznaczona na artykuły spożywcze. Zaskakujący może być fakt, że mieszkańcy miast powyżej 200 tysięcy – w proporcji do dochodów – planują wydać najmniej.
fot. gpointstudio - Fotolia.com
Wielkanoc kosztuje nas ponad 360 zł
Wydatki na Święta Bożego Narodzenia wiążą się nie tylko z wydatkami na prezenty czy artykuły spożywcze. Oprócz upominków i dekoracji, wybieramy te święta na wyjątkowe chwile, takie jak zaręczyny czy ogłoszenie ważnej decyzji. Święta wielkanocne natomiast bardziej wiążą się z uroczystościami religijnymi i czasem spędzonym w domu – mówi Przemysław Kasza.
Wielkanoc nie kojarzy się z prezentami tak silnie, jak Boże Narodzenie – chęć zakupu upominku deklaruje 33% badanych. Kwota, jaką na niego przeznaczą, wynosi ok. 127 zł.
Warto zauważyć, że planowane teraz wydatki są niższe niż te przed świętami Bożego Narodzenia. Polacy nie są też skłonni do kupowania wielkanocnych prezentów. Zauważalny jest jednak trend wzrostowy. Być może ma to związek z migrantami, którzy przywożą swoje tradycje do naszego kraju, a być może po prostu podążamy za zachodnimi trendami – podsumowuje Przemysław Kasza.
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.
*Badanie zrealizował PBS w dniach 13-15.03.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)