Droga do IPO: dotacje unijne dla MSP
2015-04-08 10:21
Przeczytaj także: Oferta publiczna: jak wybrać dom maklerski?
Księgowość, rachunkowość, raportowanie – czynniki zaufania
Jak podkreśla Mateusz Skonieczny –
Decyzja o debiucie musi być wpisana w strategię przedsiębiorstwa. Zanim spółka podejmie pierwsze kroki w stronę IPO, powinna przeanalizować swoją sytuację, uporządkować sprawy finansowe i kwestie sprawozdawczości, które będą stanowić kluczowy wskaźnik atrakcyjności i wiarygodności pierwszej oferty w oczach inwestorów. Procedury księgowe czy system raportowania mogą wymagać usprawnienia i adaptacji do wymogów rynku publicznego. Konieczne będzie również dostosowanie zasad rachunkowości spółki do międzynarodowych standardów (MSSF). Doradca finansowy może dokonać wyceny spółki na potrzeby zarządu. Potencjalni kapitałodawcy muszą znać wartość spółki – od niej zależy potencjalny zysk, jaki mogą uzyskać z inwestycji. Finansowa ekspertyza jest również niezbędna do przeprowadzenia procesu due dilligence – niezależnej, dogłębnej analizy kondycji finansowej firmy, pozwalającej na identyfikację potencjalnych ryzyk i zagrożeń, które mogą wpłynąć na wartość spółki w przyszłości. Wczesna diagnoza słabych stron przedsiębiorstwa pozwala na wdrożenie niezbędnych działań naprawczych przed przystąpieniem do IPO. Proaktywne działanie w tym obszarze zmniejsza ryzyko niepowodzenia całego przedsięwzięcia i wzrostu jego kosztów – dodaje Mateusz Skonieczny.
Publikacja prospektu emisyjnego – w drodze na „roadshows”
Spółka przygotowana – strategicznie, prawnie i organizacyjnie – do debiutu na giełdzie może przystąpić do tworzenia prospektu emisyjnego – najważniejszego i jedynego, prawnie wiążącego dokumentu realizacji IPO. Minimum informacji, jakie powinny zostać zawarte w prospekcie reguluje ustawa. Dokument jest dla potencjalnych inwestorów kluczowym źródłem wiedzy o spółce – jej historii, zarządzie, otoczeniu rynkowym, obecnej kondycji i potencjale oraz zasobach i wartości. Prospekt zawiera też wszystkie niezbędne informacje na temat struktury i wielkości pierwszej oferty.
Dla kapitałodawców najważniejsze będą oczywiście dane finansowe spółki oraz czynniki ryzyka potencjalnej inwestycji, dlatego informacje muszą być przygotowane ze szczególną starannością i wynikać z rzetelnej analizy przedsiębiorstwa – podkreśla Mateusz Skonieczny.
Publikacja prospektu emisyjnego to pierwszy oficjalny komunikat wysłany do inwestorów. Kolejnym krokiem będą osobiste spotkania z potencjalnymi kapitałodawcami podczas cyklu prezentacji firmy w ramach tzw. roadshows, odbywających się w największych miastach. Doradca finansowy może pomóc zarządowi przygotować się do odpowiedzi na pytania, jakie mogą paść ze strony inwestorów.
Nowe fundusze kapitałowe, lepsze zarządzanie – korzyści z wejścia
Głównym celem debiutu spółki w obrocie giełdowym jest oczywiście pozyskanie kapitału. Po drodze jednak przedsiębiorstwo zyskuje dużo więcej niż dodatkowe środki na inwestycje i dostęp do nowych instrumentów finansowania, takich jak obligacje. Przygotowanie do debiutu, które wiąże się z koniecznością sprostania wymogom jawności informacji i standardom sprawozdawczości, zwiększa jej transparentność i wzmacnia wiarygodność w oczach partnerów biznesowych.
Kontrahenci darzą spółki publiczne większym zaufaniem, ponieważ mają stały dostęp do informacji o kondycji firmy. Przedsiębiorstwa obecne na giełdzie są też przychylniej traktowane przez banki. Często zyskują dostęp do komercyjnych instrumentów finansowania na korzystniejszych warunkach – dodaje Mateusz Skonieczny.
![IPO w Europie w 2024 roku. Historyczny debiut Żabki na GPW [© moomsabuy - Fotolia.com] IPO w Europie w 2024 roku. Historyczny debiut Żabki na GPW](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/debiuty-gieldowe/IPO-w-Europie-w-2024-roku-Historyczny-debiut-Zabki-na-GPW-264214-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)