Ustawa o ofercie publicznej do zmiany. Co sądzi BCC?
2015-04-21 10:02
Ustawa o ofercie publicznej do zmiany © fox17 - Fotolia.com
Zgodnie z założeniami proponowana nowelizacja wynika z potrzeby wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/50/UE z 22 października 2013 r. zmieniającą dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę Komisji 2007/14/WE ustanawiającą szczegółowe zasady wdrożenia niektórych przepisów dyrektywy 2004/109/WE1.
Przeczytaj także: Obligacje korporacyjne: sprawdź zanim kupisz
Wprowadzenie dyrektywy ma doprowadzić do uproszczenia pewnych obowiązków emitentów, tak by uczynić rynki regulowane bardziej atrakcyjnymi dla małych i średnich emitentów pozyskujących kapitał w Unii Europejskiej. Ponadto, stwierdzono konieczność zwiększenia skuteczności istniejącego systemu dotyczącego przejrzystości, zwłaszcza w zakresie ujawnienia informacji na temat własności przedsiębiorstwa. Niestety, wprowadzenie nowelizacji tylko w pewnym stopniu sprosta tym oczekiwaniom. Zdaniem Business Centre Club, niektóre zapisy nowelizacji mogą wręcz spowodować spadek atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego, a w efekcie jego konkurencyjności.fot. fox17 - Fotolia.com
Ustawa o ofercie publicznej do zmiany
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
Jednym z podstawowych problemów polskiego rynku kapitałowego jest swoboda jaką posiada Komisja Nadzoru Finansowego. Oczywiście sprawny nadzór finansowy nad rynkiem kapitałowym, w szczególności w zakresie oferty publicznej jest niezwykle istotny i konieczny, nie mniej jednak nie można nie zauważyć rosnącego niezadowolenia przedsiębiorców z wykorzystywania swojej pozycji przez Komisję Nadzoru Finansowego w szczególności w zakresie swobody oceny materiałów dowodowych. Jednym z kluczowych problemów zgłaszanych przez BCC jest przeciąganie postępowania przed KNF, co skutkuje nie wydaniem zaskarżalnych sądowo decyzji. Taki stan rzeczy powoduje zbyt daleko posuniętą dysproporcję pomiędzy uczestnikami rynku kapitałowego a organem nadzoru, powoduje utratę wiarygodności Państwa i zniechęca do uczestniczenia w tym rynku. Wykonywanie nadzoru finansowego, w szczególności w aspekcie podejścia do uczestników rynku, jest rażąco odmienne w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wielokrotnie, zarówno inwestorzy indywidualni jak również – przede wszystkim – emitenci i oferenci wskazują, iż stopień skomplikowania, oraz czasochłonność postępowań administracyjnych stanowi realną przeszkodę dla prowadzenia działalności na rynku regulowanym. Konieczne jest podjęcie możliwie jak najszybciej kroków prawnych zmierzających do uregulowania tej sytuacji, by podnieść atrakcyjność polskiego rynku kapitałowego pod względem prawnym do poziomu państw „starej Unii”. Przedmiotowy projekt nie rozwiązuje tych problemów, a co więcej dodatkowo zwiększa swobodę decyzji Komisji Nadzoru Finansowego, co bez wątpienia odbije się negatywnie na polskim rynku kapitałowym i będzie skutkowało ograniczaniem liczby jego uczestników, zamiast zakładanego w nowelizacji dyrektywy skutku odwrotnego.
Przeczytaj także:
Nowelizacja ustawy o ofercie publicznej
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
ustawa o ofercie publicznej, oferta publiczna, dyrektywa 2013/50/UE, rynek kapitałowy, emitenci
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)