Juan chiński pnie się w górę
2015-04-27 14:33
Juan chiński pnie się w górę © Vladimir Wrangel - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pandemia uaktywniła oszustwa finansowe w handlu międzynarodowym
Jak wynika z przygotowanego przez kancelarię Allen & Overy raportu „Pokolenie ¥ - RMB: nowa globalna waluta”, aż 90% respondentów reprezentujących wyższą kadrę kierowniczą uważa, że ekspozycja ich spółek na RMB jest ważna lub nawet bardzo ważna. Jednocześnie jednak aż 77% z nich uważa, że istotną przeszkodą w korzystaniu z juana chińskiego jest brak zrozumienia dla sposobu przeprowadzania transakcji w tej walucie.Globalne wyzwania – wiedza jest kluczem do sukcesu
Wyzwanie, jakim dla członków wyższej kadry kierowniczej jest dostęp do potrzebnej wiedzy, stało się poważniejsze wraz z gwałtownym wzrostem znaczenia RMB, który w styczniu 2015 r. stał się piątą najpopularniejszą walutą globalną pod względem wartości, ustępując jedynie dolarowi amerykańskiemu, euro, funtowi szterlingowi i jenowi japońskiemu, przy czym jeszcze cztery lata temu zajmował w tej kategorii 20. miejsce. Tylko w ubiegłym roku wartość płatności w RMB wzrosła o 102%.
Jane Jiang, partner w pekińskim biurze Allen & Overy specjalizująca się w przepisach regulacyjnych, stwierdziła:
„Szybkiemu wzrostowi znaczenia RMB towarzyszą równie szybkie zmiany w otoczeniu regulacyjnym naszej waluty. Aby sprostać temu wyzwaniu wiele międzynarodowych firm z ekspozycją na RMB będzie musiało przemyśleć zmiany w swoich funkcjach pieniężnych. Wiele dotychczasowych limitów i ograniczeń, które firmy brały pod uwagę podejmując decyzje dotyczące juana i opracowując swoje strategie w tym zakresie, ulega zanikowi. Chińskie przepisy walutowe mogą być źródłem nowych możliwości dla spółek, które nie tylko uwzględniają zachodzące zmiany i dostosowują do nich swoją politykę, lecz zabiegają o zmiany dzięki aktywnej komunikacji z gotowymi ich wysłuchać organami regulacyjnymi.”
Zmiany w otoczeniu regulacyjnym nie są łatwe i proste. Według odpowiednio 74% i 65% międzynarodowych firm głównymi problemami są: opóźnienia w uruchomieniu Chińskiego Systemu Płatności Międzynarodowych oraz trudności operacyjne pod płaszczykiem ogólnego braku płynności RMB.
fot. Vladimir Wrangel - Fotolia.com
Juan chiński pnie się w górę
Płynność jest również zasadniczym problemem przy ocenie czynników ryzyka związanych z emisją obligacji dim sum (międzynarodowych) i panda (krajowych), gdzie odpowiednio 70% i 51% międzynarodowych firm uznaje brak płynności na rynku wtórnym za najbardziej poważny czynnik ryzyka.
RMB – prawdziwie globalna waluta?
Pomimo problemów międzynarodowe firmy korzystają z RMB, kiedy tylko mogą. Ponad 50% z nich stosuje RMB w przypadku płatności poza Chinami, w tym w rozliczeniach z Singapurem (74%), Koreą Południową (59%), strefą euro (58%), Zjednoczonym Królestwem (57%) oraz Kanadą i USA (54%), co pokazuje, w jakim stopniu RMB jest już używany w handlu międzynarodowym poza rynkiem krajowym. Najlepszą ilustracją jest tu fakt, że RMB jest drugą najczęściej używaną walutą przez Volkswagena i Daimlera w Niemczech oraz Forda i General Motors w USA.
Umiędzynarodowienie i wymienialność RMB wywarły już znaczący wpływ na strategie spółek dotyczące Chin, przy czym 85% z nich przyznało, że dzięki temu zwiększyły inwestycje w plany rozwojowe w Chinach (z uwagi na niższe koszty finansowania) oraz dokonały restrukturyzacji globalnych (71%) i regionalnych (68%) sieci dostawców/sprzedawców.
Według 64% respondentów dalsza liberalizacja może doprowadzić do przenoszenia operacji pieniężnych do Chin i przekazywania uprawnień decyzyjnych na poziom lokalny.
W kwestii zarządzania płynnością RMB poza Hong Kongiem, niemal tyle samo respondentów wymienia Strefę Wolnego Handlu w Szanghaju (78%) i Singapur (77%) jako trzy czołowe lokalizacje w następnych pięciu latach. Co ciekawe kolejne miejsce zajął Luksemburg (52%), znacząco wyprzedzając Londyn (33%).
Jane Jiang dodaje:
„Rosnące znaczenie RMB to nie tylko historia chińskiego sukcesu. Globalne centra finansowe ostro rywalizują między sobą o miano najlepszego rynku dla transakcji w RMB. Podkreśla to potrzebę lepszego zrozumienia, jak najlepiej korzystać z juana, nie tylko w Chinach, ale także w sieci międzynarodowych firm.”
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)