eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweGotówka w odwrocie?

Gotówka w odwrocie?

2015-04-29 09:57

Gotówka w odwrocie?

Płatności online © kkolosov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czy gotówka odchodzi do lamusa? Z pewnością jej całkowity odwrót to z pewnością nie kwestia nadchodzących dni, ale bez wątpienia na niektórych płaszczyznach ustępuje ona miejsca obrotowi bezgotówkowemu. Skala tego zjawiska jest szczególnie widoczna w przypadku firm, dla których jedynym akceptowalnym sposobem zapłaty staje się płatność online.

Przeczytaj także: BLIK podsumował 2023 rok. Ma powody do zadowolenia

Bezwzględnymi atutami, które w znacznej mierze przesądzają o popularności płatności online w sklepach internetowych, są szybkość i wygoda. Nic zatem dziwnego, że zdeklasowały one zarówno klasyczny przelew, jak i gotówkę, by stać się obecnie pierwszym, najczęstszym wyborem klienta (por. badanie „e-Commerce w Polsce 2014” zrealizowane przez Gemius dla e-Commerce Polska).

Które branże dominują?


Moda na systemy płatności online to bezpośrednie następstwo coraz większej popularności e-commerce. Sklepy internetowe stały się naturalnym środowiskiem polskich konsumentów, dając im jednocześnie zupełnie nowy standard obsługi - jest wygodniej, szybciej, a często też taniej. Same płatności online również wpłynęły na przyspieszenie procesu transakcji, skracając m.in. terminy wysyłki zamówionego towaru, co w oczywisty sposób musiało przełożyć się na rosnącą popularność e-zakupów.

Zgodnie z opinią socjologa, dr Eweliny Jurczak, płatności online stają się standardem w wielu branżach, takich jak m.in.: kosmetyki, produkty farmaceutyczne, meble i wyposażenie wnętrz, odzież oraz dodatki i akcesoria. Z szybkich płatności korzystają także firmy oferujące ubezpieczenia i usługi finansowe, transportowe oraz branża turystyczna. Oczywiście systemy te bardzo popularne są również w swoim naturalnym środowisku, czyli przy usługach online i w internetowych pasażach handlowych.
- W rzeczywistości płatności online stają się standardem dla niemal każdej branży. Ta forma cieszy się coraz większą popularnością, co widzimy nie tyle z roku na rok, co praktycznie z miesiąca na miesiąc - mówi Bernadetta Madej, dyrektor działu handlowego firmy Dotpay.

Jakie kwoty wydajemy online?


Z raportu „e-Commerce w Polsce 2014” wynika, że osoby kupujące online wydały średnio 500,84 zł w skali jednego miesiąca, co dało kwotę ok. 3 000 zł w ciągu półrocza. Co ciekawe, znaczna część tej sumy została opłacona właśnie za pomocą systemów płatności online. Co więcej, ok. 25% osób zadeklarowało zwiększenie wydatków online w ciągu najbliższego roku, co także wpłynie na wzrost popularności przelewów internetowych. Okazał się również, że im klient lepiej postrzega swoją sytuację finansową i im wyższe ma wykształcenie, tym częściej wskazuje przelewy online jako najwygodniejszą formę zapłaty za zakupy w sklepach czy serwisach internetowych. Raport pokazał też, że najwięcej przez Internet wydają osoby w wieku powyżej 50 lat, w niektórych kategoriach nawet czterokrotnie więcej niż osoby znajdujące się w kategorii wiekowej 25-34 lat!

fot. mat. prasowe

Wydatki według branż

Zdecydowanie największe wydatki w sieci pochłania sprzęt RTV/AGD oraz odzież, obuwie i kosmetyki.


Sklepy stają się „showroomami”


Warto zwrócić również uwagę na zjawisko uciekania od sklepów tradycyjnych na rzecz sklepów online. Czołowe miejsce zajmuje tu branża RTV/AGD, której 68% e-klientów najpierw odwiedza sklep stacjonarny, by finalnie zakupu dokonać w internecie, płacąc za towar systemem online (57% osób zadeklarowało, że robi tak często lub zawsze!).
- Kiedy chcę kupić nowy sprzęt elektroniczny, idę obejrzeć ekran czy posłuchać dźwięku w sklepie, ale kupuję online tam, gdzie jest najtaniej, a forma zapłaty najdogodniejsza. Dziwię się sklepom, że jeszcze utrzymują magazyny w centrach miast, skoro mogłyby sprzedawać online, a punkty stacjonarne traktować wyłącznie jako „showroomy” - mówi 29-letni Marcin, internauta z Wrocławia.

Jak twierdzi prezes Dotpay, Andrzej Budzik:
- Rosnące zainteresowanie płatnościami online nie powinno nikogo dziwić, ponieważ współczesny człowiek ceni sobie narzędzia wpływające na optymalizację czasu i redukcję kosztów. Konsumenci wybierając płatności online kształtują rynek i sprawiają, że tego typu systemy stają się standardem już nie tylko w przypadku e-sklepów. Coraz częściej wykorzystywane są bowiem również w serwisach skierowanych do graczy, czy przy rezerwacji i sprzedaży biletów w kinach, środkach komunikacji miejskiej, czy też biurach turystycznych.
A to oczywiście tylko kilka przykładów wykorzystania e-płatności do usprawniania procesów zakupowych.

Poznaj produkt w sklepie, kup przez Internet


W coraz większej liczbie branż sklepy tradycyjne będą stawały się tylko źródłem wiedzy o produkcie, bo faktyczna sprzedaż przeniesie się do internetu. Doskonałym przykładem jest branża kosmetyczna, drogerie i perfumerie. 17% osób uczestniczących w badaniu Gemius wskazało sklep tradycyjny jako pierwsze źródło, z którego dowiedziało się o produkcie kupionym online. Aż 71% klientów kupujących kosmetyki online w trakcie procesu zakupowego poszło do sklepu tradycyjnego, ale tylko po to by wypróbować czy sprawdzić interesujący produkt. Sam zakup odbył się online. To osoby, które płacąc najczęściej skorzystały z płatności online, zamiast płacenia zwykłym przelewem czy kartą. Takie zachowania powoli stają się normą w wielu innych branżach, w których dotknięcie, powąchanie, posmakowanie lub zobaczenie produktu jest istotne, ale sam proces zakupowy może odbyć się w internecie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: